Rengeteget fizetett a Boeing a légitársaságnak a kiszakadt ajtó miatt

Vágólapra másolva!
160 mllió dollárt fizetett a Boeing amerikai repülőgépgyártó az Alaska Airlines légitársaságnak a januári légi baleset miatt. Emlékezetes, hogy a légitársaság egyik MAX 9-es típusú gépének repülés közben az elégtelen és hibás rögzítés miatt kszakadt az oldalpanelja. Az incidens után a típus valamennyi példányát a földön tartották a hatóságok.
Vágólapra másolva!

Ötezer méter magasan haladt az Alaska Airlines légitársaság egyik Boeing MAX 9-es repülőgépe, amikor váratlanul kiszakadt az egyik, használaton kívüli vészkijárati ajtót magában foglaló oldalpanelja. Az incidens után a hatóságok elrendelték valamennyi MAX-9-es gép földön tartását. A vizsgálatok nagyon komoly gondokat tártak fel a Boeingnél és egyik legfontosabb beszállítójánál, a Spirit AeroSystemnél is. A januári baleset után több alkalommal is problémák jelentkeztek a gyártó gépeinél, és ez alaposan megtépázta az egykor mintaértékűnek tartott Boeing hírnevét.

Portland, 2024. január 8.
Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) által közreadott kép az Alaska Airlines egyik 737 MAX 9-es típusú utasszállító repülőgépének törzséből 5 ezer méter magasságban kiszakadt, vészkijáratként szolgáló panel h
Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) által közreadott kép az Alaska Airlines egyik 737 MAX 9-es típusú utasszállító repülőgépének törzséből 5 ezer méter magasságban kiszakadt, vészkijáratként szolgáló panel helyéről az Oregon állambeli Portlandban 2024. január 7-én
Fotó: MTI/EPA/Ntsb 

A januári balesetben érintett Alaska Airlines egy ideje nem közölt bevételi adatokat, de biztosra lehetett venni, hogy a céget és a géptípust használó más társaságokat is nagyon komolyan érintette a MAX-9-es gépek kivonatása a forgalomból, melyek miatt át kellett szervezniük járataikat. 

A társaság most az amerikai tőzsdefelügyelethez eljuttattott jelentésében számol be arról, hogy

160 millió dollárra (kb. 58 milliárd forint) teszik azt a kieső bevételt, amit az első negyedéven a katasztrófa következményeként elszenvedtek, beleszámítva az átszervezések miatti többletköltségeiket 

írja a Quartz a dokumentum alapján.

Jó hírt jelent ugyanakkor, hogy az Alaska Airlines közlése szerint ezt az összeget a Boeing kompenzációként már kifizette nekik. Egyúttal jelezték, megállapodásuk értelmében számítanak még kártérítésre a gyártótól, de azt nem közölték, mekkora összegről van szó.

A Boeingtől most a hatóságok, az utazóközönség, és a befektetők is azt várják, hogy az idei évben legyen úrrá a felmerült, súlyos, a akár a közlekedés biztonságát is veszélyeztető minőségügyi problémákon. A kialakult helyzet már több vezető állásába került a cégnél, és hivatalosan nem is jelöltek meg 2024-re működési célszámokat. Azaz nem a minél több repülő átadására, hanem a nyilvánvalóvá vált gondok megoldására koncentrálnak.