Az EU-ban csak 4-5 légitársaságnak lehet hely

Vágólapra másolva!
Az Európai Unióban hosszú távon csak 4-5 nemzetközi és néhány regionális légitársaság lesz képes fennmaradni - véli Loyola de Palacio, az EU közlekedési biztosa. Az ágazatot a szeptember 11-i támadás óta ért veszteségek csak tovább súlyosbítják a már addig is meglévő problémákat, ezért sürgős átalakításokra van szükség. A bajba jutott társaságok állami megsegítésére vonatkozó uniós rendeletet szerdán kezdték tárgyalni, azonban a segítség mértéke egyelőre kérdéses.
Vágólapra másolva!

Loyola de Palacio, az EU-bizottság közlekedési biztosa szerint az Európai Unióban csak 4-5 légitársaság fog fennmaradni, hiszen már a szeptember 11-i merényletek előtt is az ágazat jelentős gondokkal küzdött.

A párizsi Liberationnak adott nyilatkozatában kifejtette, hogy az ágazatot gyorsan át kell alakítani, s ennek nyomán az EU-ban 4-5 nemzetközi és néhány regionális társaság számára van hely. A sürgető változtatások egyik okának az Egyesült Államokkal létező számos kétoldalú egyezményt látja, amelyek határt szabnak a fúzióknak és átvételeknek.

Az EU Bizottsága szerdán kezdett tanácskozást arról, hogy milyen mértékig engedélyezze az egyes országoknak légitársaságaik állami támogatását. A biztos továbbra is igen szűk mozgásteret adna e kérdésben az egyes kormányoknak, s nem tudta egyelőre megmondani, hogy az EU-szabályok szerint a belga Sabena állami segélyezése lehetséges-e.

Az Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA) szerint ugyanakkor az EU-nak és a tagországoknak át kellene venniük a pótlólagos biztonsági intézkedések költségeit, az érezhetően megnövekedett biztosítási jutalékokat, valamint az amerikai légtérnek a terrortámadások utáni napokban történt lezárásából fakadó költségeket. Az AEA becslései szerint tagvállalatai a terrortámadások után 2,5 milliárd eurós összveszteséget szenvedtek, 100 ezer álláshelyet fognak veszteni és 100 repülőgépet kell leállítaniuk. Az AEA szerint az európai légitársaságokat az amerikaiakhoz hasonló támogatásban kell részesíteni.

(MTI)

Korábban:

A tömeges csőd sem kizárt az amerikai légi-közlekedési ágazatban
(2001. október 8.)

Uniós segítség a légitársaságoknak
(2001. szeptember 22.)