Készüljön olyan program, amelynek alapján évente legalább 40 ezer lakás vagy családi ház épül, illetve 10 ezer bérlakás. Az utóbbi megoldást jelenthet a középrétegek számára, igaz, a programhoz szükség lenne 20 milliárdos költségvetési támogatásra. Tény viszont, hogy a büdzsé támogatásának reálértéke évről évre nő, s közelíti az uniós átlagot. A lakásépítés a gazdaság motorja lehet, mert 10 ezer új bérlakás 117 milliárd forinttal gyarapíthatja a GDP-t, 50 ezer új munkahelyet teremthet, 7 százalékkal mérsékelve a munkanélküliséget - állítja Földi Tamás.
A bérlakások építéséhez közhasznú társaságokat kell alakítani, átvéve akár a lengyel, akár a szlovén módszert. Az ügy súlya, illetve a megoldásra váró kérdések bonyolultsága miatt pedig szükség lenne egy önálló lakásügyi minisztériumra. Az említettek mellett egy kutatóbázis működtetése, a törvényi háttér vagy éppen a minőségi lakásépítés megteremtése érdekében.
Varga Dénes, a DEM Információs és Gazdaságkutató Iroda Kft. ügyvezető igazgatója szerint a lakásépítés negatív trendje 1994-től megfordult, és 1999-től ismét felgyorsult. A jelenlegi növekedés ugyan stabil, ám lassulhat, sőt akár meg is állhat. Igaz, a kormányzati támogatás szintje már elegendő ahhoz, hogy jövőre és 2003-ban ne következzen be visszaesés.
A két éve indult fellendülés alapja a növekvő lakossági jövedelem volt, s a támogatási rendszer pozitív változásai hatékonyan erősítették a folyamatot. A korlátok azonban már most is láthatóak. Az, hogy a nagyságrend valószínűleg középtávon sem haladja meg az évi 40-45 ezres új lakásszámot. Merthogy szinte minden feltétel módosult az elmúlt 15 évben, s így, ha esetleg ismét lenne 4 százalék körüli lakáshitel, akkor sem számíthatunk arra, hogy ismét megélje az ország az előző rendszer "népépítkezés"-nek nevezett korszakát.
Az építés szerkezetében a legfontosabb módosulás, hogy 50 százalék fölé nőhet a vállalkozói szervezés aránya. Ugyanakkor már tavaly és idén is a növekedés leginkább a három- és több-szobás otthonokra volt jellemző. A változás ellenére ma is túl magas a kis alapterületű lakások aránya. Az egyszobás lakások nem felelnek majd meg középtávon a várhatóan módosuló előírásoknak, ráadásul kérdéses az értékesíthetőségük is.
Figyelemre méltó azonban, hogy augusztus végéig alig több mint 10 ezer volt a szerződések száma az új lakásokhoz felvehető támogatott hiteleknél, miközben csak az első fél évben 21 ezer építési engedélyt adtak ki. Magyarán ez azt jelenti, hogy a hitelek iránti igény növekedése akkor sem áll le a jövőben, ha a lakásépítés volumene már nem nő tovább. Ugyanakkor nagyobb lesz a nem támogatott lakáscélú hitelek iránti igény is. Ellentmondva annak a korábbi félelemnek, hogy az új lakások építésének támogatása erős torzulásokat okoz az ágazat működésében. A nem támogatott hiteleket ugyanis felújításra, használt lakások vásárlására, bővítésére veszik igénybe.
Nehezíti azonban egy tiszta kép kialakítását a lakásépítésben, hogy a statisztika nem tükrözi a többszörös építési engedélyek kiadását. A telekvásárlók és engedélyt kérők ugyanis idővel eladhatják az ingatlant, a vevő pedig ismét kérhet engedélyt. Varga Dénes egy másik furcsaságra is felhívta a figyelmet. Az idén megfigyelhető volt, hogy az építési engedélyek számától jelentősen elmaradt az építőanyagok iránti kereslet alakulása. Ezzel a zavarba ejtő jelenséggel a jövőben kevésbé kell számolni.
Felújításra váró otthonok
Az 1998-ban 7000-9000 milliárd forintra becsült magyar lakásvagyonhoz évente 70-144 milliárd forintnyi felújítást és karbantartást kellene társítani - közölte Baross Pál, a Kolpron Budapest Kft. ügyvezető igazgatója -, azaz a lakások értékének 1-1,6 százalékát. Ma azonban nagyságrendekkel maradnak el ettől a rendelkezésre álló források. A mennyiséget tekintve Budapesten csaknem negyedmillió 1945 előtt épült lakás, illetve 110 ezer panellakás idősebb húszévesnél. Hozzájuk "csatlakozik" 260 ezer ötvenévesnél régebben épült lakás a vidéki városokban. A falvakban pedig 450 ezer lakás idősebb ötvenévesnél, s mellettük 372 ezer a komfort nélküli.