EU: lezárult a közlekedési fejezet

Vágólapra másolva!
A pénteki csatlakozási tárgyaláson ideiglenesen lezárták a közlekedési fejezetet. Ezzel együtt már 24 fejezetet sikerült lezárni. Jövőre még két közlekedést érintő törvényt módosítania kell az Országgyűlésnek.
Vágólapra másolva!

"Az Európai Unió érettnek és illeszthetőnek minősítette a magyar infrastruktúra hálózatot" - közölte Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter sajtótájékoztatón szombaton Budapesten. A miniszter ismertette: pénteken az Európai Unióval folytatott csatlakozási tárgyalásokon sikerült ideiglenesen lezárni a közlekedési fejezetet a hároméves munka eredményeként.

Elmondta, hogy a közlekedési ágazat a gazdaság fejlettségének fokmérője, így ezzel az EU elismerte Magyarország teljesítőképességét is. Hozzátette, hogy az ideiglenesen lezárt közlekedési fejezet a csatlakozási tárgyalások során a 24. volt, és ezzel az aspiráns országok közül Magyarország a harmadik helyen áll.

Fónagy János kiemelte: ezzel lehetőség nyílik a nagy forrásigényű állami beruházások, például az útburkolat-megerősítések végrehajtásához, illetve a szolgáltatók részére megfelelő idő lesz a közösségi fuvarozókkal való liberalizált versenyre való felkészülésre.

Elhangzott, hogy az elért derogációkkal, mintegy 100 milliárd forintot takarított meg a központi költségvetés, mivel több közlekedést érintő fejlesztéshez már EU-tagként az uniós forrásokból részesedhet Magyarország.

Tombor Sándor közigazgatási államtitkár közölte: Magyarország eddig a 360 közlekedést érintő EU-s jogszabály 80 százalékát harmonizálta, míg 2002 végéig a fennmaradó, mintegy 90 rendeletet is beépítik a magyar jogrendbe.

A jövő év folyamán két törvényt, hét kormány- és tizenöt miniszteri rendeletet kell megalkotni. A közúti közlekedést érintően a fuvarozók munkaidejére, a közúti nyilvántartásra, az áru- és személyfuvarozók külföldön végzett szolgáltatásaira, a gépjárművezetői engedélyekre, valamint a képzésre vonatkozó rendeleteket kell módosítani.

A légi közlekedéssel kapcsolatban meg kell változtatni a hajózó személyzet munkaidejét, a műszaki előírásokat, a légiút-használathoz kapcsolódó díjakat érintő rendeleteket. A belvízi hajózással kapcsolatban jövőre módosítani kell a flottakapacitással, a hajóselejtezéssel kapcsolatos jogszabályokat.

A vasúti közlekedést érintően a vasúti pálya felosztásával, valamint a használati díjjal kapcsolatos módosításokat kell végrehajtani.

Tombor Sándor közölte: Magyarország hét területen kért csatlakozást követő ideiglenes felmentést egyes uniós szabályok alkalmazása alól.

A közúti árufuvarozással összefüggésben a belföldi piac közösségi fuvarozók részére történő megnyitása alól, a csatlakozást követő három évre mentesül Magyarország, ám az EU-val kötött megállapodás szerint ez további két évvel meghosszabbítható. Addig a magyar fuvarozók is csak kétoldalú megállapodás alapján végezhetnek belföldi fuvarozási tevékenységet az egyes tagállamokban.

További könnyítés Magyarország számára, hogy 2005 végéig a közösségi szintnél alacsonyabb, 65 százalékos adót alkalmazhat kizárólag a belföldön fuvarozó 25 tonna össztömeget meghaladó és a legmagasabb környezetvédelmi Euro II. és III. normáknak megfelelő járművekre.

Magyarország 2008 végéig fenntarthatja a 11,5 tonnás tengelyterhelésű tehergépjárművekre kivetett túlsúlydíjat, illetve jelenleg is alkalmazott útvonalengedély-rendszert.

Tombor Sándor szerint ez a fejezet tárgyalásának egyik legnagyobb sikere, mivel így útrehabilitációra, az EU kohéziós alapjából a 300 milliárd forintosra becsült program finanszírozására jelentős támogatást kaphat Magyarország.

A belvízi hajózással kapcsolatban a magyar belvízi flotta 2003. április végéig mentesül az EU-ban alkalmazott "régiért újat" selejtezési rend alól.

A vasúti közlekedéssel összefüggésben Magyarország 2006 végéig tartó átmeneti mentességet kapott a vasúti infrastruktúra-kapacitáshoz való szabad és diszkriminációmentes hozzáférést célzó közösségi rendelkezések alkalmazása alól. Ez alatt 2004-ig megvalósul a MÁV reformja, így egy hatékonyabb vasúttársaság készülhet az ezt követő versenyre. Az átmeneti időszak alatt csak a tranzit vasútihálózat-kapacitás 20 százalékáig engedné be Magyarország a közösségi vasúttársaságokat.

A légi közlekedéssel kapcsolatban Magyarország a csatlakozás időpontjáig mentesül a légi szállítási piac megnyitása alól. Emellett 2004 végéig továbbra is leszállhatnak Ferihegyen azon FÁK-beli országok járatai, amelyek ma is üzemeltetnek a közösségi zajnormáknak már nem megfelelő repülőgépeket.