Árháború a tévé- és rádiópiacon

Vágólapra másolva!
Minden nyolcadik hazai háztartásban gondolkoznak új színes tévé-készülék vásárlásán az idén. Minden tizenegyedikben tervezik hi-fi torony, és minden tizenkettedikben videó lejátszó beszerzését. Többek között ezt állapította meg a GfK Piackutató Intézet a felnőtt lakosságot több fontos szempontból reprezentáló 1000 fős mintával készített, tavaly decemberi megkérdezése alapján. Az átlagosnál kisebb mértékű növekedésre lehet számítani a cd lejátszók és videokamerák közeljövőbeli vásárlásánál.
Vágólapra másolva!

A szórakoztató elektronikai készülékek kereskedelmi forgalma idén várhatóan meghaladja a tavalyi 90-100 milliárd forintot, amit a tervezett vásárlások nagy aránya is valószínűsít. A felmérés megállapította, hogy a közeljövő vásárlásai ellenére sem emelkedik jelentősen a háztartások ellátottsága. Az új készülékeket ugyanis jórészt olyanok veszik, akik a régit cserélik le. Az első készülékre vonatkozó vásárlási szándék egyedül a hifi-toronynál éri el az 5, videó magnónál pedig a 3 százalékot. Első színes tévéjének megvételére a megkérdezettek mindössze 1 százaléka készül.

Koros tévék, feltörekvő high-tech

A háztartásokban használatos szórakoztató elektronikai készülékek átlagos életkora viszonylag magas. A fekete-fehér tévék 21, a rádiók 12, a rádiós magnók 10, míg a színes tévék 8 évesek. A legfiatalabb évjáratokat a CD lejátszók, videokamerák, walk-manek és hi-fi tornyok képviselik. Például a háztartásokban lévő hi-fi tornyok közel felét vásárolták a legutóbbi négy évben, míg a színes televíziók nagyobbik fele 1996-ban vagy korábban lett a családi vagyon része.

A digitális termékek terjedése már megindult Magyarországon is, de még kevéssé érzékelhető a forgalomban. A kereskedelemben már megjelent új trendeket képviselő korszerű készülékek, mint a DVD, MD, Dolby Surround Prologic, 16:9-es tévé, Plazma tévék mennyiségi értékesítése viszont dinamikusan növekszik.

A háztartások ellátottsága egyes szórakoztató elektronikai készülékekkel (a válaszadók százalékában):

Készülékfajta

1997

2001

Színes tévé

86

92

Videó lejátszó

44

51

Hifi torony

22

33

Autó rádió

29

29

CD lejátszó

10

14

(Forrás: GfK Piackutató Intézet)

A háztartások szórakoztató elektronikai cikkel való ellátottságában kimagaslóan vezet a színes tévé, 92 százalékos részaránnyal. Második legnépszerűbb a rádiós magnó, majd a videó és a csak rádiókészülék következik, a háztartások közel felében. A háztartások egyharmad körüli részében található hifi torony.

Egynegyednél is kisebb arányt képvisel a sétáló magnó, CD lejátszó, fekete-fehér tévé, és mindössze a háztartások 5 százaléka rendelkezik videokamerával. Szórakoztató elektronikai készülékkel az átlagosnál nagyobb jövedelmű és magasabb képzettségű rétegei kiemelkedő arányban rendelkeznek. Egyetlen kivétel a színes tévé, amely egyformán elterjedt a társadalom szinte minden részében.

Az Elektro World belépésével erősödött az árverseny

Ezúttal először mérték fel azokat a háztartásokat, amelyekben egy-egy fajta készülékből több is található. A színes tévével rendelkező háztartások 14 százalékában van egynél több készülék. Utána a rádió, képmagnó és a walk-man következik, 5-4 százalékos aránnyal.

A vásárlások várható növekedésének fő oka az árak csökkenése lehet, ami idén is jellemzi a piacot. Az Electro World belépésével az árverseny erősödött, a promóciók a versenytársaknál is jelentőssé váltak. Az Electro World révén tovább bővül a boltok kínálata, erősödik a szaküzletek súlya a piacon. A kutatás alapján a vásárlások színhelyei közül mind a szaküzletek, mind a hipermarketek erősödtek a tavalyi évben is.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

GfK Piackutató Intézet

Korábban:

A gyártóknak nem tetszik a budaörsi cirkusz
(2002. február 21.)