Ujjlenyomattal a gépkocsilopás ellen

Vágólapra másolva!
Tavaly ősszel még a brüsszeli találmányi szalonon büszkélkedett vele a több ezernyi agyafúrt ketyere és csodabogár között, ma pedig már kilépett a piacra világra szóló találmányával Joseph Sagnier belga feltaláló, aki új korszakot remél nyitni a gépkocsilopások elleni küzdelemben.
Vágólapra másolva!

A namuri feltaláló készüléke elvben igen egyszerű: az apró számítógép mikroprocesszora nem engedi megindítani a gépkocsi motorját, amíg a vezető rá nem nyomta ujját a megfelelő helyre, s a készülék fel nem ismerte benne a legfeljebb 250 betáplálható ujjlenyomat egyikét.

A vezetőnek minden beszálláskor és kiszálláskor "be kell jelentkeznie", az ujjlenyomattfelismerő-készülék leolvasóján. Ha a készülék ismeretlen lenyomatot kap vagy beszállás után nem jelentkeznek be nála, nem engedi elindítani a motort.

Nincs reménye annak a rablónak sem, aki mondjuk egy városi közlekedési lámpánál rántja fel a várakozó gépkocsi ajtaját, penderíti ki a vezetőt és maga ül a helyére. Hiába jár a motor és fokozatba kapcsolva, majd gázt adva hiába indul el vele a rabló: mivel a készülék észlelte az ajtó nyitódását és csukódását, bejelentkezést viszont nem kapott, két perc multán lelassítja a sebességet óránként húsz kilométer alá és a rabló semmit sem tehet, legfeljebb kiugrik a kocsiból és menekül.

Joseph Sagnier szinte minden eshetőségre gondolt, amikor furfangos védőeszközét kifundálta: ha a rablók kiiktatják az áramkörből a felismerő készüléket vagy összetörik, a gépkocsi akkor sem indítható el. Sőt megtéveszteni sem lehet, mondjuk egy ujj műanyag másolatával vagy akár egy levágott igazi emberi ujjal sem, mert a készülék a vérkeringést is észleli, csak igazi, élő ujj lenyomatát fogadja el.

"Nincs más hátra, a rabló legfeljebb a tulajdonos túszul ejtésével boldogulhat. Az viszont túlságosan kockázatos vállalkozás még a rablóknak is" - magyarázta a feltaláló.

A belga mérnök miután aranyérmet nyert találmányával a párizsi és a brüsszeli versenyen, sürgősen szabadalmaztatta ötletét, s hamarjában vállalatot is hozott létre a gyártására, mert meggyőződése, hogy aranybányára bukkant. A biztosító társaságok sorra elfogadják készülékét, mint hatékony gépkocsivédelmi eszközt. A feltaláló kialakította szerelői hálózatát és áradnak a megrendelések.

Egyre több gépkocsigyártó cég is érdeklődik, és a feltaláló reményei szerint akár évi százezer darabot is el tudnak majd adni belőle. Pedig a 700 eurós (mintegy 175 ezer forint) ár nem csekélység, persze eltörpül egy ellopott gépkocsi értékéhez képest. További ezer euróért pedig a készüléket csatlakoztatni lehet egy műholdas helymeghatározó rendszerhez is.

A rendőrség legutóbbi adatai szerint tavaly komoly erőfeszítések árán sikerült 8 százalékkal csökkenteni a gépkocsilopások számát Belgiumban, de így is naponta átlag 68 kocsit lopnak el a tízmilliós országban. A legtöbb esetben közterületről viszik el a gazdátlanul parkoló járműveket, tíz százalékukat a tulajdonos garázsába való behatolás árán, 4 százalékukat pedig fegyveres erőszakkal, közterületen vagy a tulajdonos házából. A négy legkeresettebb márka német: sorrendben a Mercedes, a Volkswagen, a BMW és az Audi gyártmányai.