Nyerj egyet dj Budai DVD-jéből!

Vágólapra másolva!
Nemrég jelent meg dj Budai Funky-Techno Roadmovie című mixlemeze, a CD mellett DVD-formátumban is. Utóbbin csakugyan egy roadmovie-t találunk, hazai és külföldi partyk felvételeivel. Magyarország egyik legnépszerűbb lemezlovasát nemcsak a különleges kiadványról kérdeztük, kritikánkban azonban elsősorban a DVD-változattal foglalkozunk, elvégre ritkán van dolgunk ilyesmivel.
Vágólapra másolva!

Épp most néztem végig ismét a DVD-t, és megint az tűnt fel, hogy a documentary rész, amikor Te beszélsz a pályádról, illetve mások Rólad, eléggé összegzősre sikeredett. Szándékosan?
- Ennek a résznek a szerkesztésében én nem vettem részt, de egyébként nem volt kifejezett szándék az összegzés.

Azért gondoltam, mert egy ilyen megjelenés valóban mérföldkő lehet bárkinek a pályafutása során.
- Inkább azt mondanám, érdekes feladat. Annyiban mérföldkő legfeljebb, hogy ilyet - az audio- mellett vizuális anyagot is - még nem csináltunk.

A nem archív felvételek mind azzal a céllal készültek, hogy rákerülnek a DVD-re, vagy van köztük, amit korábban vettetek fel?
- Nincs rajta ilyen, két hónap partyjait dokumentáltuk, tudván, hogy a legjobb részeket kell majd hetven percbe sűríteni.

A szerkesztésből mennyire vetted ki a részed?
- Végig ott ültem. Először természetesen elkészült a mix, aztán nekiláttunk a nagyjából százórányi nyersanyagnak. Pontosabban a stúdió elvégezte az elővágást, maradt úgy negyven óra, ami bekerült a gépbe, és ekkor kezdtük a zene alá vágni a képeket. Megpróbáltuk a sztorijelleget kidomborítani, a mix ívéhez igazítani a képet. Egy hónapig minden nap ezen dolgoztunk.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Ha nem tudtad volna, hogy film is készül hozzá, más mixet raktál volna össze?
- Nem. Kilencven-kilencvenöt százalékban ugyanilyen zenét játszom a klubokban, tehát ez nem egy speciális szett. Már csak azért sem, mert ahhoz, hogy jól passzoljon, a zenének vissza kell adnia a képernyőn feltűnő partyk hangulatát.

Lesz belátható időn belül a Budai & Vic párosnak szerzői albuma?
- Egyelőre maxikat adunk ki, már a hatodiknál tartunk. Ebben benne is vagyunk nyakig, szóval konkrétan szerzői albumról most még nincs szó. Arról viszont igen, hogy a jövő év elején az addig megjelent munkáinkból csinálok egy mixet, hogy több emberhez juthassanak el a számaink. Hiszen a maxikat leginkább dj-k vásárolják.

Van valamiféle munkamegosztás közted és Viktor között a zenekészítés terén?
- Vegyes módszerekkel dolgozunk. Sok alapot csinál ő is meg én is, aztán együtt továbbvisszük. Alapvetően ő a szakember, aki ott ül a gép előtt , ő ért a technikához, de zeneileg egyforma mértékben járulunk hozzá ahhoz, ami elkészül. Én dj-szemmel nézek mindent, igyekszem elképzelni, mi fog működni a tánctéren, mi nem. Ha kész egy track, akkor azt azon a hétvégén tesztelem is valahol, így rögtön visszajelzést is kapunk, hogy min kell esetleg változtatni

Az épp a századik számánál tartó Freee Magazinnak egyik alapítója voltál annak idején. Miért adja egy dj lapalapításra a fejét?
- Semmi különös oka nem volt, egyszerűen úgy éreztük, hogy ez a fajta fórum hiányzik a dance-szcénából, miközben már sok volt a buli és az érdeklődő. Ma már persze nem veszek részt az újság elkészítésében.

A Roadmovie alapján feltételezem, elég gyakran jársz külföldre.
- Rapszodikus a dolog, van, hogy több a meghívás, van, hogy kevesebb. A klubtulajdonosok keresnek meg minket, illetve a menedzseremet.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Nyugati tapasztalataid alapján mit érzel az ottani a legjelentősebb különbségnek a hazai helyzethez képest?
- Az gyorsan feltűnik, hogy odakint más elektronikus zenei alapokból táplálkoznak, mint itthon. A partyk szempontjából azonban nem érzek jelentős különbséget, legfeljebb azt, hogy van egy-két hely, ahol elképesztően nagy bulik vannak. De ha erre gondolok, nem valamelyik nyugati ország ugrik be, hanem Szerbia. Ott mindig teltház van és óriási hangulat.

Ahogy mások, te sem techno-dj-ként kezdted. Milyen impulzusok alakítják az ízlésedet?
- Elég nyitott vagyok az elektronikus zenében, főleg a négynegyeden belül. Mindenben azt az érzést, energiát keresem, amit szeretnék közvetíteni.

Akkor kicsit konkrétabban kérdezek: miért funky?
- Egyszerű: a mixben szereplő számokban a funkyt érzem nagyon erősen. A "koszos", fekete, soulos hangzást. Mindegyikben van egy-két olyan hang, basszusmenet, ami nekem nagyon funky. Ellentétben a szikárabb, szárazabb technóval.

Akkor a funky nyilván a zenei hátországodat is jelenti valamelyest. Miféle zenéket hallgattál régebben?
- Oldschool hiphopot, r'n'b-t, diszkózenéket. Ezek a mai napig itt vannak bennem.

A budapesti partyéletben kialakult jónéhány dj-kör, amelynek tagjai szinte sohasem játszanak egymás bulijain, pedig a zenéjük nem tér el olyan nagyon. Szerinted mi ennek az oka?
- Ez legkevésbé sem rajtunk múlik, az átjárást csak a szervezők tudnák megteremteni. Oda megyünk, ahova hívnak játszani. A klikkesedésnek is lehet egyébként jó oldala, de nyilván sokkal jobb lenne, ha mindenki több helyen lépne fel.

Azt mondják, Angliában ürülnek ki a klubok, és noha mi pár ütemmel feltétlenül hátrébb vagyunk, talán lehet érzékelni a visszaesést, mondjuk a 2000-es év környéki nagy felfutáshoz képest - ha egyáltalán van ilyen. Hogyan látod?
- Zeneileg biztos nem érzek visszaesést, mert minden héten rengeteg nagyon jó megjelenéssel találkozom. Hogy a partyk gazdaságilag miként sikerülnek, ahhoz kevésbé tudok hozzászólni, mert nem vagyok szervező.

A digitalizáció szerinted milyen irányba viszi a zenét?
- A dj-k munkáját és a jó zenék elterjedését egyértelműen segíti. A bakelit különleges dolog, még mindig a legjobban szól, meg is fog maradni, de mp3-akat küldözgetni egymásnak sokkal egyszerűbb, mint lemezeket. Az eladásokat persze befolyásolja a digitalizáció, sokkal kevesebb hanghordozó megy el, ez kétségtelen.