Magyar motorosok a 2005-ös Dakaron

Vágólapra másolva!
A világ legkeményebb ralijának számító viadalon több honfitársunk is rajthoz áll 2005. január elsején, hogy a magyar motorozásban történelmet írjon. Ehhez a kemény feladathoz mindannyian a KTM 660 Rally Factory Replica limitált számban gyártott motorját választották.
Vágólapra másolva!

Eddig még nem sikerült egyetlen magyar motorosnak sem teljesítenie a rendezők által előírt távot. A 2005-ös futam már idén decemberben elkezdődik: a katalán fővárosban -Barcelonában - december 29-én este fél 8-kor kell megjelenni gépátvételre a kétszáz főben limitált motoros mezőnynek. December 31-én lesz a prólog, amely meghatározza a másnapi rajtsorrendet, 2005 január 1-jén pedig start!

A soron következő Dakar sem lesz könnyed kis sétamotorozás, hiszen a közel tízezer kilométeres távot cirka három hét alatt kell teljesíteni a megszállott motorosoknak. Erre felkészülni nem csak fizikálisan - az állóképesség fejlesztésével -, hanem mentálisan is szükségeltetik. Az akaraterőt már nem is említem, hiszen anélkül az ember bele sem merne vágni a világ egyik legnagyobb kihívásába.

A felkészülést nehezíti még az is, hogy kicsiny országunkban nehezen lehet - sőt lehetetlen - imitálni a sivatagi körülményeket, amelyek a versenyen tapasztalhatóak lesznek. Versenyzőink kénytelenek a hazai homokbányákban gyakorolni, illetve hasonlónak csekély mértékben nevezhető, de az állóképességet igencsak igénybe vevő endúró viadalokon szerepelni.

Itt meg kell említeni az idei 7. Fáraó ralin történt halálos baleset elszenvedőjét, Richard Sainctet. Ő szintén a Dakarra való felkészülésnek szánta ezt a versenyt, amelynek a 4. szakaszán kétszer is bukott, és a második után már nem tudott újra a nyeregbe szállni. A 34 éves francia, aki minden idők legnagyobb tereprali-motorosa volt, a Dakaron háromszor is győzni tudott 1999-ben, 2000-ben és 2003-ban. A sivatag koronázatlan királyának is nevezték, hiszen tízszer nyert a Szaharában. Ez is azt bizonyítja, hogy erre az "őrült versengésre" és a várható körülményekre nem lehet igazán felkészülni.



A KTM gyár kifejezetten a Dakarra fejlesztette ki ezt a modellt, és körülbelül 60 db-ot készít belőle évente. A speciális kétkerekű súlya 50 l üzemanyaggal feltankolva 210 kg, az ára 6 millió forint! Az alkatrész biztosítása a helyszínen a KTM gyár közreműködésével történik, természetesen súlyos eurókért. Ezzel még nincs megoldva maga a szerviztevékenység, mert a KTM az alkatrészt odaadja az ember kezébe, de szerelni nem szerel. Ezért egy profi szervizcsapattal kell hazánk fiainak szereződést kötni. Ennek értelmében egy terepjáró, egy sofőr és egy szervizember csak őket szolgálja ki a Dakar során, de csupán a táborhelyeken, a versenypályán nem.

Ami még hátráltatja magyarjaink felkészülését, az a motorok hiánya. Kénytelenek voltak november 10-én meglátogatni a KTM gyárat Mattinghofenben. A látogatás apropója az volt, hogy a gyár nem tudta az ígért októberi szállítási határidőt tartani. Jelen pillanatban úgy néz ki, hogy december közepén kapják meg a motorokat - kb. 10 nappal a Dakarra indulás előtt.

Az 500 km-es utazás után nagyon készségesen fogadta őket a gyár rali üzletágának igazgatója (munkaidő után). Rengeteg gyakorlati választ tudott adni a versennyel kapcsolatos kérdéseikre. A kész és a félkész motorokat teljes részletességgel meg tudták vizsgálni. Valóban nem sok közük van a szériamotorokhoz. A látottak teljes egészében meggyőzték őket, hogy a lehető legjobb motort választották a Dakarra.



Szükségeltetik pár praktikus dolog, pl. profi háti- és hálózsák, fejlámpa, óra, kés, megfelelő védelmet nyújtó motoros ruházat és kiegészítő stb., lehetőleg kiváló minőségű. Ha már a védelemről van szó, a magyarok túlvannak hatféle védőoltáson, Afrikába menet muszáj.

Totos

www.motorsokk.hu