Gépszereplők, emberhangok
A kérdés először a 2001-es Final Fantasy-vel kapcsolatban merült fel. A száz százalékban computeres grafikával készült filmben kizárólag animált karakterek szerepeltek, miközben olyan színészek adták hozzájuk a hangot, mint Alec Baldwin, vagy (az egyik legkorábbi "cybermozi", David Cronenberg 1982-es Videodrome-jának főszereplője) James Woods.
A film megbukott. A bukás okai között a robotikából jól ismert problémát is emlegették: a "mesterséges színészek" túlzottan, már-már fenyegetően élethűek voltak. Túlléptek azon a ponton, amíg érezzük, elfogadjuk a különbséget, és a másság tudatában értékeljük az adott munkát. Közelebb és mégis távolabb kerültek hozzánk.
A színész Matt Dillont hasonló alakításra, a Herbie-ben szereplő egyik animált karakter hangjának a megformálására kérték fel. Visszautasította: "nem akartam a hangomat egy másik, valósnak feltételezett ember szájába adni. Rajzfilmben egészen más lenne, de ez a típusú realizmus egyáltalán nem érdekel. Nem hiszek a mesterséges színészekben, mert semmi nem helyettesíti az igazi előadást."
S1m0ne, Gollam, Denevérember
A 2002-es S1m0ne szintén csalódást okozott, és a várt bevétel Al Pacino főszereplése ellenére is elmaradt. A sztárokból kiábrándult rendező (Al Pacino) egy tehetséges számítógép-szakembertől szimulációs programot kap, majd élethű virtuális - CGI (computer-generated images) színésznőt készít. Ő a Simulation One-t rövidítő S1m0ne. Az igazságot senki nem ismeri, a rendező és "felfedezettje" befutnak. A sors iróniája, hogy a szintetikus sztár nem teljesen CGI, hanem egy alig ismert kanadai színésznő adta hozzá a később számítógéppel jócskán átdolgozott alapokat. (Az érdektelenségbe fulladt filmet a Gattacával és a Truman Show forgatókönyvével elhíresült Andrew Niccol jegyzi.
A Gyűrűk Ura az ellenpélda: az animált karakterek nemcsak a megszokott tömegjelenetekben, hanem - Gollam esetében - egyéni színjátszásban is (majdnem) bizonyítottak. Majdnem, mert Gollamnál húsvér színész, Andy Serkis 3D-ben megörökített mozgását alkalmazták a szintetikus változatra. Teljes CGI helyett többen, például Paul Giamatti, a nyáron bemutatásra kerülő Cinderella Man egyik főszereplője az ilyen típusú, "kevert" produkciókban látják a színjátszás új formáját: "Serkis munkája, holott ő egyáltalán nem látható. Izgalmas és bizarr."
A cikk további része az Agent Portal oldalán.