Miért jár valaki egyetemre, ha nem ezért?!

Vágólapra másolva!
Kántor Dáviddal, a Corvinus Egyetem PhD-hallgatójával készült interjúnkból kiderül, hogy a doktorandusz szerint miért érdemes szorgalmasan látogatni a felsőoktatási intézmények tanóráit, illetve hogyan lehet élni a tudományos pálya adta lehetőségekkel. Az idei OTDK-n első helyezést elért doktorandusz kutatási témájáról is beszámol.
Vágólapra másolva!
Fekete András ajánlja Kántor Balázst/magazin2/20051018tanszekunk.htmlA Corvinus Egyetem professzorának ajánlójaBCE ÉTK Fizika-Automatika Tanszékhttp://physics2.kee.hu/A tanszék honlapjaÉtolajok eredetiségét jellemző...http://www.food.kee.hu/data/articles/FIZ_MP_OTDK.pdfKántor Dávid OTDK-dolgozata (pdf)

- Ön jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszertudományi Karán elsőéves PhD-hallgató. Kérem, vázolja eddigi tudományos pályafutását!2000-ben nyertem felvételt az okleveles élelmiszermérnöki képzésre, melynek a folyamattervezési szakirányán végeztem idén. Az egyetemi évek alatt elért biztató eredmények és témavezetőim ösztönzése miatt döntöttem úgy, hogy folytatni fogom a megkezdett tudományos munkát.

Kántor Dávid

Kántor Dávid

- A tudományos diákköri mozgalommal mikor és hogyan került kapcsolatba? Kinek az irányításával kapcsolódott be a kutatói munkába?
Dr. Fekete AndrásMészáros Péter

- Idén első helyezést ért el a Szarvason megrendezett OTDK Agrártudományi szekciójában az Étolajok eredetiségét jellemző tulajdonságok meghatározása a-Astree elektronikus nyelv alkalmazásával című dolgozatával. A laikus érdeklődő számára hogyan tudná összefoglalni dolgozatának legfontosabb téziseit?
Az elektronikus nyelv egy szenzorsorral rendelkező analitikai műszer. Annyira új technológia, hogy kereskedelmi forgalomban jelenleg csak egy típusa kapható, a többi még fejlesztés alatt áll. Folyékony anyagokban jelen lévő szerves és szervetlen komponenseket képes érzékelni, melyek alapján meghatározza az anyag ízjellemzőit. Elsősorban az élelmiszeripari alkalmazási lehetőségeket szerettük volna feltárni, részemről tehát nem volt tudatos választás az olajok vizsgálata. Végül közösen döntöttünk így, elsősorban azért, mert a szakirodalomban nem találtunk utalást vagy leírást ilyen mérésekről.

Az elképzelésünk az volt, hogy megpróbáljuk a különböző növényekből származó étolajokat az íz-jellemzőik alapján megkülönböztetni. A végső célunk az volt, hogy egy esetleges olajhamisítást (amikor kevésbé értékes olajjal hígítanak egy értékes olajtípust) képesek legyünk kimutatni. Ez elsősorban a szűz olívaolaj eredetiségének és tisztaságának ellenőrzésében lehet fontos. A módszerfejlesztés eredményeként az elektronikus nyelv segítségével meg tudjuk különböztetni egymástól a különböző étolajokat, sőt még az olajkeverékeket is.

- A díjnyertes dolgozat mennyiben szolgál majd további kutatásai alapjául?
A dolgozat készítése során megfelelő tapasztalatot szereztem a mérési rendszer képességeiről és korlátairól, melyeket hasznosítani tudok a további alkalmazási területek feltárásában is.

- Elsőéves PhD-sként lehet, hogy korai még a kérdés, de biztosan felmerült már: hogyan képzeli el további pályafutását?
Egyelőre nem tervezek hosszú távra. Jelenleg abban vagyok biztos, hogy be szeretném fejezni a hároméves PhD-képzést. Utána majd mérlegelem a lehetőségeimet.

- Önnek személy szerint milyen "pluszt" jelent vagy jelentett a diákkör?Sokat jelentett az, hogy megtanultam kommunikálni a munkámat és az eredményeimet. A diplomaírást is megkönnyítette ez a tapasztalat. Fontosnak érzem, hogy egy egyetemet végzett ember képes legyen érvelni az elképzelései mellett, és megfelelően tudjon reagálni a kritikákra. Ebben voltak leginkább a segítségemre a konferenciák.

- Egy magát tehetségesnek érző, ám bátortalan fiatalt hogyan tudna arra biztatni, hogy legyen részese a tudományos diákköri mozgalomnak?
Tapasztalatra, új képességekre, és kapcsolatokra lehet szert tenni általa. És miért jár valaki egyetemre vagy főiskolára, ha nem ezért?!