A kötelező műmosoly depressziót okozhat

Vágólapra másolva!
Azok a munkavállalók, akiknek munkaköri kötelességük az állandó jókedv és a szüntelen protokollmosoly, sokkal fogékonyabbak a depresszióra, mint azok, akik nincsenek ilyen helyzetbe kényszerítve. Különösen a  vevőszolgálati területeken munkát vállalók vannak veszélyben - derül ki egy németországi kutatás eredményéből.
Vágólapra másolva!

Az ananova.com oldalon publikált írás szerint a Frankfurt am Main Egyetem pszichológusai közel 4000 dolgozó munkamódszerét vették górcső alá. A kutatók arra a következtetésre jutottak: a depresszióra való hajlam a vevőszolgálati területeken munkát vállalókat érinti leginkább. A kutatást vezető Dieter Zapf professzor azt is elárulta: a légiutas-kísérők, az értékesítési területeken dolgozók és a call-centerek munkatársai körében nagyobb a kockázata annak, hogy a munkavállaló depresszióba esik.

A valós érzelmek titkolása nem veszélytelen

Zapf professzor meg van győződve, amikor az emberek rá vannak kényszerítve arra, hogy titkolják el valós érzéseiket, annak súlyos következményei lehetnek az egészségükre nézve." A Frankfurt am Main-ban végzett kísérlet során a professzor és a vizsgálatban részt vevő team call-centeret szimulált. A kutatásban részt vevő hallgatók játszották a személyzet szerepét. A diákok egyik fele a nekik adott utasításnak megfelelően védekezően lépett fel a velük durváskodó ügyfelekkel szemben. A másik csoportnak ezzel szemben mindvégig barátságosnak és udvariasnak kellett maradniuk.

Kellemetlenkedő ügyfelek is "megdobogtatják a szíveket"

A vizsgálat érdekes eredményeket produkált. Azok, akik megvédték magukat az ügyfelek gorombáskodásaival szemben, alig tapasztaltak szívverés-szám növekedést. Ezzel szemben azok, akiknek mindvégig barátságosnak kellett lenni, mérhetően nagyobb szívdobogást éltek át, még akkor is, amikor viszonylag sok idő eltelt az ügyfél szemtelen viselkedése óta.
Az ügyfél sem mindig szent
Dieter Zapf professzor szerint az emberi érzelmek ugyan kontrollálhatóak egy darabig, de mindenképpen problémához vezet, ha ez a folyamat túl sokáig elhúzódik. A légiutas-kísérők ezért különösen fogékonyak lehetnek a depresszióra hajlamosító tényezőkre egy-egy hosszabb utazás alkalmával. Az egészségre is veszélyes lehet az a felfogás, hogy az ügyfélnek mindig igaza van...