Fogynak a kis boltok Magyarországon

Vágólapra másolva!
Egyre kevesebb az élelmiszerüzlet Magyarországon. Év végén összesen 23 086 működött, az egy évvel korábbi 23 955-höz képest. A nagy eladóterű boltok száma ugyanakkor folyamatosan nő.
Vágólapra másolva!

A csökkenés üteme 2003-ban gyorsult fel - állapította meg Szalóky Tóth Judit, az ACNielsen piackutató vállalat igazgatója. A hazai élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációját jelzi, hogy százával szűnnek meg a kis boltok, miközben a vásárlókat mind több nagy eladóterű, modern üzlet várja.

A vevők főleg a legkisebb üzleteket hagyják el. Az 50 négyzetméternél kisebb boltokból 2003-ban még 16 276-ot regisztrált az ACNielsen. Egy éve már csak 15 310-et, tavaly pedig 14 415-öt. A csökkenés üteme a két utolsó évben egyaránt 6-6 százalék.

A nagy eladóterű, modern boltok száma ugyanekkor fokozatosan nő. Hipermarketekből kétszer annyi van, mint négy évvel ezelőtt, tavaly év végén már 92 működött belőlük. Szupermarketből és diszkontból 813-at vettek számba december végén, szemben az előző évi 752-vel.

A múlt évben épült 15 hipermarketből a Tesco 11 új egységet nyitott, az Interspar hárommal, az Auchan eggyel gyarapodott.

Egyre nagyobb a hipermarketek piaci részesedése. Az ACNielsen által vizsgált élelmiszerek és háztartási vegyiáruk kiskereskedelmi forgalmából ugyanis 31 százalék jutott a bolttípusra tavaly. Ez 1 százalékpont pluszt jelent, az előző évhez képest.

A kiskereskedelem bevételéből majdnem minden harmadik forint az Auchan, Cora, Interspar vagy Tesco pénztárába kerül. Rajtuk kívül a CBA is működtet egy hipermarketet.

A diszkontok száma is egyre nő Magyarországon. Tavaly együttvéve 48 új üzletet nyitott a Lidl, Penny Market, Plus és Profi. Így a vásárlókat országszerte összesen 434 - főleg lakóhely közeli - diszkont bolt várta 2005 végén. A diszkont láncok hasonlóan nagy arányban utoljára 1998-1999-ben, a piacszerzés kezdeti időszakában bővültek.

A Lidl 51 egységből álló hálózatot alakított ki, 2004 novemberi piacra lépése óta. A legnagyobb hálózatot működtető Plus tavaly 7-tel 164-re növelte üzletei számát. A Penny 6-tal és a Profi 4-gyel bővített, így előbbi 148, utóbbi pedig 71 egységnél tart.

A bolttípus terjeszkedése következtében a hazai élelmiszer-kiskereskedelemből a diszkont csatorna piaci részesedése a tavalyelőtt regisztrált 13 százalékról múlt évben 15-re nőtt. Idén további emelkedés várható a hálózatok terjeszkedése következtében.

A vevőknek több szolgáltatást nyújtó szupermarketek terjeszkedése viszont lelassult. Tavaly a szupermarket-láncok összesen 7 üzlettel bővültek. Általában a magasabb, egy főre jutó vásárlóerővel rendelkező régiókban keresnek telephelyet.

A magyar kis boltok ott számíthatnak a legtöbb vevőre és a legnagyobb forgalomra, ahol viszonylag kevés a hiper- és szupermarket, valamint a diszkont. Ebből a szempontból a lakosság ellátásában a legnagyobb szerepet az ország észak-keleti régiójában játsszák.

Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyében él ugyanis 2,4 millió ember, tehát a magyar lakosság 24 százaléka. Viszont a régióra az összes hazai hipermarketből csak 14, szupermarketből és diszkontból egyaránt 19-19 százalék jut.

A 50 négyzetméternél kisebb boltok 29 százalékos részaránya kimagasló az említett öt északi megyében.

A magyar élelmiszer-kiskereskedelem még mindig elaprózott - jelentette ki Szalóky Tóth Judit. 100 üzlet közül 62-nek az eladótere 0-50 négyzetméter között mozog. Magyarországon jelenleg 10 ezer lakosra 23 élelmiszerbolt jut.

Ausztriában ugyanakkor 7-nél kevesebb élelmiszerüzlet jut 10 ezer lakosra. Ott az elmúlt húsz év alatt megszűnt a 400 négyzetméteresnél kisebb élelmiszerboltok háromnegyed része. Németországban még korábban, az 1990-es évek végén 10 alá süllyedt ez a mutató.

A magyarországi bolthálózat elaprózottságának egyik oka a település-szerkezet: Kis falvak jellemzik északi megyéinket. Ugyanakkor azonban a nagy eladóterű üzletek nyereséges működéséhez szükséges bizonyos számú vásárló, illetve bevétel. Tapasztalatok szerint akkor érdemes létesíteni ezer négyzetméteresnél nagyobb üzletet, ha piaci vonzáskörzetében legalább 100 ezren élnek.