A kövér öreghölgy a műanyag kapszula ellen

Vágólapra másolva!
Az egyik hatalmas és kövér, a kritikusok szerint úgy néz ki, mint egy elhízott idős asszony, vagy egy dinoszaurusz, míg a másik, gyors, nagy távolságok megtételére képes, de gyakorlatilag műanyagból van. A nehezítő körülmények ellenére élesbe fordult a két nagy repülőgépgyártó, az Airbus és a Boeing új zászlóshajói, az A380 és a B787 Dreamliner versenye.
Vágólapra másolva!

Az Airbus nem titkolt célja az volt a kétszintes, akár 800 utas befogadására is alkalmas A380-as megépítésével, hogy végre versenyképes konkurenciát mutasson fel a Boeing évtizedek óta sikeres 747-esével szemben. A tervezők számára az egyik legfontosabb célkitűzés volt, hogy az új gép a Boeing Jumbojánál jóval nagyobb számú utast legyen képes szállítani, mindezt lehetőség szerint úgy, hogy az egy utasra vetített működési költség csökkenjen.

Nos, ez a jelek szerint jól sikerült, ugyanis az A380-as fedélzetén átlagosan 49 százalékkal több utas foglalhat helyet, mint az Ég királynőjének nevezett 747-esen, az egy ülésre vetített működési költség pedig 15-20 százalékkal alacsonyabb. Mindezek mellett az új szuperjumbo kevésbé szennyezi a levegőt, mint konkurense, kisebb a zajkibocsátása is, a géptestben elhelyezhető ülések száma pedig az 555-től akár a 800-ig is terjedhet, amely pontosan duplája a Boeing 747-es befogadóképességének. A gyártó szerint ráadásul a repülő üzemanyag gazdaságosságban vetekszik egy autóval.

A kedvező paraméterek ellenére mégsem felhőtlenül boldogok az Airbus vezetői. Az óriásgép forgalomba állása ugyanis legalább egy teljes évet késik a különböző szerelési nehézségek miatt, amely akár súlyos válságba is sodorhatja gyártó konszernt. A típus első vásárlója, a Singapore Airlines például előreláthatólag csak a 2007-es év negyedik negyedévében veheti át az első A380-ast, s a cég már jelezte, hogy további késés esetén nem hívja le az újabb gépek vásárlására meglévő opcióját, sőt árcsökkentésre és kompenzációra is igényt tart.

Az ausztrál Qantas légitársaság még ennél is rosszabbul járt, mivel az első repülőgépeket csak 2008 augusztusában veheti át, két évvel az eredetileg tervezett időpont után. S a lista ezzel még nem ért véget. Az Emirates bejelentette, hogy csökkenti a rendelések számát, a Virgin Atlantic közölte, hogy 4 évvel késlelteti négy darab A380-as beszerzését, az amerikai FedEx pedig törölte tíz gépre szóló megrendelését, s helyettük a rivális cég 777-es modelljének teherszállító változatát rendelték meg.

A már most hatalmas veszteségeket okozó késések a gyártási folyamat komplikáltságából, és a gyártás közben előállt technikai problémákból adódtak. A repülőgépet megrendelő légitársaságoknak, illetve az általuk használt repülőtereknek további gondokkal is meg kell küzdeniük. Az A380-as méreteiből adódóan a szokásosnál hosszabb kifutópályáról tud fel és leszállni, a szárnyak 79 méteres fesztávolsága miatt nagyobb, úgynevezett forgalmi előtérre van szüksége a repülőtéren való mozgáshoz, az utasok ki és beszálláshoz pedig át kellett tervezni a beszállókapukat is. A szuperjumbót fogadó repülőterek többségén komoly átalakítást kell elvégezni, s ezek megvalósítása természetesen hatalmas költségeket emészt fel.