Tengerre csehek!

Vágólapra másolva!
Több tengerhez vezető közvetlen és jól hajózható utat kaphatna a közép-európai régió, ha megépülne a Duna-Odera-Elba csatorna, amelynek terveit a közelmúltban porolták le és vették újra elő Csehországban.
Vágólapra másolva!

A nagyszabású terv megvalósítása mintegy nyolc milliárd euróba kerülne, s a pénz nagyobbik részét az Európai Unió biztosíthatná - tájékoztatott Josef Podzimek, a Plavba a Vodní Cesty társaság igazgatója, amely a Porta Moravica társasággal együtt a közelmúltban az első ízben még a 18. század végén felmerült elképzeléseket felújította és napirendre tűzte.

A csatorna a Duna Pozsony és Bécs közti szakaszából indulna észak felé és az észak-morvaországi Ostrava felett lengyel területen kapcsolódna az Oderához. Ostrava alatt mintegy 40-50 kilométerre lenne egy nyugati irányú elágazás, amely a csatornát összekötné az Elbával. Csehország és a közép európai országok a csatornán keresztül így kényelmes víziutat, összeköttetést nyerhetnének több tengerhez.

Az elképzelés évtizedek óta indulatos szakmai és társadalmi viták tárgya. A cseh kormány mellett immár két éve működik egy tárcaközi bizottság, amelynek feladata ismételten felmérni a projekt megvalósításának lehetőségeit. A csatorna esetleges útvonalát ugyanis már régebben államilag védett területnek nyilvánították, ahol tilos ipari zónák és egyéb nagyszabású építkezések kialakítása. Mirek Topolánek kormánya várhatóan még az idén dönt arról, hogy fenntartja-e ezeket az építkezési korlátokat vagy sem. Az érintett régiók ugyanis azt állítják, hogy a védett területek fenntartása korlátozza fejlődésüket.

"Nagyon kényes kérdésről van szó. A Duna-Odera-Elba víziútnak, bár megvalósítása 2020 előtt nem valószínű, mindenképpen van jövője. A kormánynak ezért nem lenne szabad elhamarkodva döntenie a védettség esetleges módosításáról" - véli Vít Simonovsky, a közlekedési tárca víziutakért felelős igazgatója. Podzimek szerint azonban a megvalósítással nem kellene sokat várni.

"A tervek megvalósítására való felkészülést most kellene elkezdeni. 2013-ban befejeződik a Szajnát a belgiumi Schelde folyóval (és rajta keresztül a Benelux-kikötőkkel) összekötő új, nagyteljesítményű, úgynevezett Szajna-Észak-Európa csatorna építése, amelyet az Európai Unió pénzel. Csehország abban az időben várhatóan már fejlett országnak lesz minősítve, s így joga lesz pénzt kérni az uniótól nagyszabású nemzetközi mértékű projektek kivitelezésére. A Duna-Odera-Elba csatorna pedig éppen ilyen" - fejtette ki az igazgató.

A sokat vitatott csatorna megépítésére legalább négy többé-kevésbé hivatalos, félhivatalos elképzelés, s legalább kéttucatnyi nem hivatalos projekt létezik. Egyes számítások szerint a csatorna hossza mintegy 260 kilométer, más számítások szerint akár 500 kilométer is lehetne. Több szakasza a már meglévő helyi jellegű csatornákat, illetve folyókat használná ki.

Három tenger kereszteződése címmel Josef Podzimek könyvet is írt a felettébb érdekes témáról. A könyv közönségsikere egyértelműen jelzi: a Duna-Odera-Elba csatorna úgy a szakértőket, mint a széles közvéleményt továbbra is élénken foglalkoztatja.