Eltűnhetnek a játékdemók

Vágólapra másolva!
Jobban fogynak azok a játékok, amelyeknek nincsen letölthető próbaverziója, derült ki egy frissen bemutatott kutatás eredményeiből. Hanyatlásnak indulhatnak a játékdemók, felívelőben a letölthető tartalmak piaca - adta hírül a Gamasutra.
Vágólapra másolva!

A videoelőzetesek, képes kedvcsinálók lehetnek a játékdemók utódai, ha a San Francisco-i MI6 játékkonferencián bemutatott kutatási eredményeket felhasználja a játékipar. Az EEDAR cég által elvégzett vizsgálat során az Xbox 360 és a PS3 konzolokra elérhető játékok sikerességét vizsgálták a kutatók. A csupán videós bemutatóval rendelkező játékok mindkét konzolon sikeresebbnek bizonyultak, mint a próbaverziót is kínáló társaik. Az eredmények furcsasága, hogy a mindenféle interaktív bemutató nélküli, pusztán szöveggel vagy képpel ajánlott programok is jobban fogytak, mint a kipróbálható játékok. Az EEDAR kutatói szerint mégsem áldozott le teljesen a demóknak, a játékok életciklusának vége felé fellendítik az eladásokat, azzal, hogy egy lecsiszolt, tökéletesített terméket mutatnak be, amire több időt szánhattak a fejlesztők.

Versenyezni jó

A kutatók szerint nagyban növelik a játékok sikerességét a játékosokat vetélkedésre buzdító funkciók. A játékosok teljesítményét összehasonlíthatóvá tevő, megoldott feladatok és elvégzett küldetések után járó pontok meghatározó jellemzőjévé váltak a játékoknak. Az Xbox 360 konzolra megjelent játékok eladási adatait elemezve a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy minél változatosabb kihívásokkal szembesülnek a játékosok, annál sikeresebb lesz a játék.

A konzol megjelenésének évében még nagyjából egyformán teljesítettek a játékok, 2007-re felszakadozott a mezőny. Napjainkban a nyolc-kilenc különféle teljesítendő feladatot tartalmazó játékok akár kétszer nagyobb példányszámban fogyhatnak, egyszerűbb társaiknál. Mivel az Xboxon meg van határozva, hogy hány pontot lehet összesen kinyerni egy játékból, így a fejlesztőknek már arra is figyelniük kell, hogy ezeket egyenletesen lehessen gyorsasággal, felfedezéssel, közös munkával vagy épp új játékosok becsábításával megszerezni.

Nincs mindenhez letölthető tartalom

A kutatók azt is megvizsgálták, hogy az egyes konzolokra megjelenő játékokhoz mennyi letölthető anyag tartozik. A versenyt az Xbox 360 nyerte meg 308 gigabájtnyi adattal, amelyek együttes ára 6139 dollár lenne. A PS3 messze elmaradva a másik a maga 627 dollárért begyűjthető 64 gigabájtnyi anyagával, a Nintendo Wii-re pedig csupán jelzésszerű pár megabájnyi extrát szerezhetnek be a játékosok, igaz, ez legalább egy fillérükbe sem kerül. Az ingyenes tartalmak nagy része most még játszható előzetesekben és videókban merül ki, ám egyes játékoknál már látszik, hogy a ráadás pályák, a repertoárt kiegészítő dalok nagyon sikeresek tudnak lenni.

Greg Short, az EEDRA kutatója szerint a játékiparnak komolyabban el kell gondolkodnia a letölthető tartalmakkal kapcsolatos stratégiákon. A kutató számításai szerint egy közepesen sikeres öt dollárba kerülő Halo kiegészítővel, amelyet minden tizedik játékos vesz csupán meg, a játékot gyártó Bungie stúdió mintegy 25 millió dolláros bevételre tenne szert.