Mégsem lesz műdugó a nyáron Budapesten

Vágólapra másolva!
Lemondott a kísérleti műdugóról a főváros, ezért nem lesznek forgalom-korlátozások a fővárosban nyáron - döntött a főpolgármesteri kabinet. A civil szervezetek ötletét felkaroló, elsőként az [origo] által ismertetett terv - amelynek célja az autósok tömegközlekedésre vagy biciklire szorítása lett volna - nagy tiltakozást váltott ki, a városvezetést is megosztotta.
Vágólapra másolva!

A főpolgármesteri kabinet hétfőn úgy döntött, mégsem lesz nyáron olyan forgalomcsillapítási modellkísérlet, amelyben a főutakból sávokat zárnak le az autóforgalom csökkentésére. A kabinet ugyan egyetértett azzal az elvvel, hogy a belvárosban jelentősen csökkenteni kell a személygépkocsi-forgalmat, de mégis elvetették az ötetet, mert azt "politikai támogatás nélkül nem érdemes bevezetni"

Elsőként az [origo] számolt be róla, hogy egy munkaanyag szerint júliusban a főváros - jövőben tervezett forgalmi átalakítások főpróbájaként - több forgalmas útjából is lezárnának egy-egy sávot. Ezzel gyakorlatilag mesterségesen hoznának létre dugókat, amivel arra ösztönöznék az autósokat, hogy a tömegközlekedést válasszák vagy biciklizzenek (a tervről részletesen korábbi cikkünkben olvashat). Az ötlet civil szervezetektől származik, melyet Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettes karolt fel.

A terv a városvezetést is megosztotta, a mesterséges dugók ötlete miatt politikai vita indult. Molnár Gyula, a XI. kerület MSZP-s polgármestere és a szintén szocialista Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes támadta az ötletet, az SZDSZ-es Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes viszont védelmébe vette. A terv ellen több szervezet - így a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, illetve a Magyar Autóklub - is tiltakozott, Dávid Ibolya, az MDF elnöke pedig abszurdnak és nevetségesnek minősítette. Az ellenzőkhöz csütörtökön vezető fővárosi szocialista politikusok is csatlakoztak. Molnár Gyula a Szent Gellért téren tartott sajtótájékoztatón követelte, hogy a főváros függessze fel a kezdeményezést, és kezdjen tárgyalásokat a kerületekkel.

Hagyó Miklós városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes végül úgy döntött, hogy bár alapvetően jó iránynak tartja a felvetést, az "nem időszerű", ezért nem is írta alá a róla szóló előterjesztést. A kísérlet helyett a forgalomcsökkentés érdekében a kabinet tervet készít a buszsávok és kerékpárutak végleges kialakítására, és megvizsgálja a villamosközlekedés visszaállításának lehetőségét az Erzsébet hídra és a Kossuth Lajos-Rákóczi útra.

Ezt az elképzelést tartalmazza a fővárosi önkormányzat hatályos közlekedés- rendszerfejlesztési terve is - jegyezte meg Lakos Imre (SZDSZ) közlekedési tanácsnok, aki szerint ötlet szintjén felmerült az is, hogy a Kossuth Lajos utca alatt az Erzsébet hídtól az Astoriáig aluljárót építsenek a gyalogosok részére.