Mégsem találják az eltűnt Airbus roncsait

Vágólapra másolva!
Egyelőre csak egy raklapot emeltek ki a tengerből az eltűnt francia utasszállító gép után kutatók, a gép roncsait nem találják, és már az óceánon lebegő olajfoltról is azt feltételezik, hogy nem az Airbus üzemenyagtartályaiból származik. Az Air France hivatalosan is közölte: már nincs remény arra, hogy bárkit is élve megtaláljanak.
Vágólapra másolva!

A korábbi feltételezésekkel szemben nem a hétfőn eltűnt francia utasszállító repülőgép roncsait találták meg az Atlanti-óceánon - mondta a BBC-nek Ramon Borges Cardoso, a brazil légierő dandártábornoka. A roncsok után kutatók egyelőre csak egy fa raklapot emeltek ki a tengerből, de az eltűnt Airbus A330-as gép fedélzetén nem voltak ilyenek. Korábban a kutató repülőgépek több olyan, a tenger felszínén lebegő törmelékről is beszámoltak, ami a feltételezések szerint a gépből származhat.

A roncsokat egyelőre három brazil és egy francia hajó keresi az óceánon, mintegy 1100 kilométerre Brazília partjaitól. A gép lezuhanásának feltételezett helyén a kutató repülőgépek korábban 20 kilométeres kiterjedésű olajfoltot fedeztek fel, ami az Airbus kerozinja is lehet, de Cardoso szerint inkább egy a hajóból folyhatott ki. Egy másik olajfolt azonban talán az Airbusból származik - mondta a tábornok.

Franciaország péntek este bejelentette: atom-tengeralattjárót vezényel az Atlanti-óceánnak abba a térségébe, ahol feltételezhetően becsapódott a repülőgépe. Az Emeraude tengeralattjáró a jövő héten érkezik meg a térségbe, a brazil partoktól mintegy ezer kilométerre, és az lesz a feladata, hogy próbálja megtalálni a gép feketedobozát.

Forrás: Brazil Légierő/Johnson Barros
Az egyik olajfolt, melyet az Air France keronzinjának hisznek

Közben a gépet üzemeltető Air France légitársaság vezérigazgatója, Pierre-Henri Gourgeon és Jean-Cyril Spinetta, az igazgatóság elnöke hivatalosan is tájékoztatta a párizsi Charles de Gaulle repülőtér közelében egy szállodában hírekre várakozó rokonokat: már nincs remény arra, hogy túlélőket találjanak. Gourgeon szerint biztos, hogy a gép darabokra tört, vagy már a levegőben, vagy a tengerbe zuhanáskor.

Christophe Prazuck francia katonai szóvivő szerint az elsődleges cél a gép roncsainak felkutatása, majd az adatrögzítő, az úgynevezett fekete doboz megtalálása. "Az óra ketyeg, meg kell találnunk a törmeléket, mielőtt az szétszóródna, illetve elsüllyedne" - mondta. A francia hatóságok szerint az adatrögzítők akár 3000 méteres mélységben is lehetnek, ha egyáltlán kibírták a becsapódást.

A párizsi Le Monde című lapnak névtelenül nyilatkozó szakértők szerint lehetséges, hogy a gép katasztrófáját a sebességmérő műszer hibája okozta. A meghibásodás miatt lehet, hogy a gép nem megfelelő sebességgel repült bele az Atlanti-óceán fölött tomboló viharba. Ha túl gyorsan haladt, darabokra törhetett az Airbus törzse, ha pedig túl lassan, a pilóta elveszíthette uralmár a gép fölött.

Az Air France 447-es járata Rio de Janeiróból tartott Párizsba, amikor közép-európai idő szerint hétfő hajnalban az Atlanti-óceán felett eltűnt. A gépen 228 ember utazott, többségében brazil és francia állampolgárok, de 31 egyéb nemzetiségű ember mellett négy magyar állampolgár - két felnőtt és két gyerek - és egy szlovákiai magyar férfi utasa is volt.