Munkavállalás európai folyami hajókon

Vágólapra másolva!
Külföldi hajós munkákról a többségnek a nagy óceánjárók jutnak eszébe, pedig hajózni európai folyókon is lehet. A munka itt is kemény: szabadnap nincs, szigorú keretek között folyik a munka, ellenben a teljes ellátás miatt a havi fizetés szinte 100 százaléka félretehető. A bezártság miatt elsősorban a magukat közösségben feltaláló, alkalmazkodóképes embereknek ajánlott ez az életstílus. 
Vágólapra másolva!

Török Richárd jelenleg a Rajnán, egy Amszterdam és Bázel között közlekedő folyami hajó fedélzetén dolgozik éjszakai recepciósként. Mint mondja karriert csinálni egy ilyen hajón nem könnyű, őt is más motiválta, amikor úgy döntött, hogy belevág ebbe a nem mindennapi életformába. "Világot is akartam látni, de a legfontosabb motiváció a kecsegtető kereseti lehetőség volt. Nem kell semmire költenem, főznek és mosnak rám, az 1000 eurós alapfizetésemet egy az egyben félre tudom rakni. A fizetést kiegészítő jatt, amit hetente megkapunk bőven elég arra a néhány órára, amikor kiszállok a hajóról. Persze az előrelépés nem könnyű és nem is túl gyakori. Én két éve dolgozom ugyanabban a munkakörben és most végezhettem el azt a tréninget, amely a jelenleginél egyel magasabb pozícióhoz szükséges, így a következő szezontól - 2011 márciusától - már abban a munkakörben folytathatom a hajózást. Személyes értékelést a munkánkról egyébként minden második hónapban kapunk a feletteseinktől, ha ezek többnyire pozitívak, akkor lehet számítani fizetésemelésre, illetve az előrelépés lehetőségére."

Ennek megfelelően óvakodni kell a büntetésektől, különösen, hogy a harmadik kisebb figyelmeztetés már elbocsájtással jár. "Nem sok mindent büntetnek szigorúan a hajón, végzetes következményekkel pedig csak a nagy baklövések járnak. Fontos szabály például- de nem jár azonnali kirúgással a megszegése-, hogy a vendégek között a személyzet egymással is kizárólag angolul beszélhet, egy szó sem eshet más nyelven" - mondja Török Richárd, aki hajós pályafutása előtt korábban több évet töltött a vendéglátó- és a szállodaiparban.

Heti hét nap munka, két szezon között nincs fizetés

Miként néz ki a fiatalember napirendje? "Éjszakai recepciósként este 9-kor állok munkába. Ekkortájt jönnek vissza a városnézésekről és a vacsorából a vendégek, úgyhogy ilyenkor még bőven akad elfoglaltságom velük. Éjfél körül elcsendesedik a hajó, ilyenkor mindenféle adminisztrációs feladatot kell végrehajtanom. A műszakom reggel 7-kor ér véget, ezután este 9-ig azt csinálok, amit akarok. Ha úgy tetszik pihenek, vagy kiszállok várost nézni. A hét minden napján dolgozom, szabadnap nincs. Ez keményen hangzik, de igazából meg lehet szokni. A cég köteles két és fél havonta kiadni valamennyit az egy szezonra járó 6 hetes szabadságból, ez alatt az idő alatt haza lehet menni és fel lehet töltődni egy kicsit. A szezon vége és a következő szezon eleje - december 31-március 1. - között pedig van egy nagyobb pihenés is, bár erre az időszakra sajnos fizetés nem jár." Richárd elmondása szerint még három-négy évet szeretne hajón eltölteni. "Ez alatt az idő alatt szeretnék még pénzt gyűjteni, de az igazat megvallva jól is érzem magam a hajón. Olyan helyeken járok, ahova önerőből biztosan nem jutottam volna el és olyan emberekkel találkozom, akikkel másképp nem hozott volna össze a sors. A 45 fős legénység és az utazóközönség teljes mértékben nemzetközi."

"Állandóan buli van, mint egy kollégiumban"

Richárd azon szerencsések közé tartozik, akit nem zavarnak az amúgy mostohának tűnő körülmények. "Körülbelül 10 négyzetméteres szoba, amit másodmagammal osztok meg. Van egy emeletes ágy, egy szekrény, egy tévé, és külön toalett és fürdőszoba minden szobához. Nekem ez tökéletesen megfelel, hiszen a szobába úgyis csak aludni járok. Amúgy az ember csak akkor választhatja meg a szobatársát, ha a párjával szeretne egy szobában lakni. Nagyon jó a hangulat a legénységen, szinte mindennap buli van, ami segít bennünket átvészelni az összezártság okozta kellemetlenségeket. Egy kicsit olyan ez az egész, mint egy kollégium." A fiatalember átlagosan egy évben kétszer hagyja ott "kollégiumi lakótársait" azért, hogy hazatérhessen, a többi szabadságát egyéni utazásokra használja fel. "Én mindig Amszterdamban szállok ki és szállok vissza a hajóra, tehát innen kell megoldanom a hazautazást. Erre a cég egy évre összesen 450 eurót biztosít a fizetésen felül."

Sokat lehet spórolni

Folyami hajókra a felvétel folyamatos - tudtuk meg Szép Sándortól, a Crew Agency Kft. hajós munkaerő-közvetítő iroda tulajdonosától. "Szakácsból különösen nagy a hiány, de ugyanígy szükség van szobalányra, recepciósokra, felszolgálókra, kisegítő személyzetre, stb. A szabadságolások miatt nyáron keresünk olyanokat is, akik nem akarnak állandóan hajón dolgozni, de egy-két-három hónapot szívesen bevállalnak. Ezt a megoldást főleg a felsőoktatásban tanulók szokták kedvelni." Szép Sándor a munkákról elmondta: "Sok munkával sok pénzt lehet megspórolni. Jól keresni a Vörösmarty téren is lehet bármelyik vendéglátóhelyen, csak azt sokkal nehezebb megtartani, mint a hajón megkeresett pénzt, mivel itt nem kell költeni sem szállásra, sem étkezésre. Ezért cserébe el kell tudni viselni a heti hét nap munkát és a szobatársat."

Gyakorlat minden pozícióba kell

A felvételi kritériumok három pontban határozhatóak meg: nyelvtudás, szakmai tapasztalat, illetve személyiség. "Angol, vagy német nyelvtudás szükséges, aki mindkettőt tudja, annak van a legnagyobb esélye. Nem kérünk nyelvvizsgát, hanem egy elbeszélgetésen kell részt venni az adott nyelven, amelyen leszűrjük, hogy megfelel-e a pályázó nyelvtudása. Nyilvánvalóan a vendégekkel közvetlen érintkezésben lévő munkakörök esetében magasabb szintű nyelvtudásra van szükség, mint a kisegítő személyzetnek, de egy alapfokot azért mindenkitől elvárunk. Szakmai képesítésre és tapasztalatra a felszolgálóknak, a szakácsoknak, a bártendereknek és a recepciósoknak van szükségük, és ezt egy ajánlólevél formájában igazolniuk is kell. Kisegítőként és szobalányként nem kérünk szakképesítést, de gyakorlatot igen. Diplomára csak a menedzseri pozíciókban van szükség, de itt is a papírnál sokkal fontosabb a már meglévő tapasztalat. A személyiség tekintetében az antiszociális embereket igyekszünk kiszűrni az interjúkon. Ez az ő érdeküket is szolgálja, mert kevéssé valószínű, hogy zárkózott ember jól tudja majd érezni magát egy ilyen környezetben."

Hajós munkákra közvetítő ügynökségek
Crew Agency Hungary: http://www.crew.hu/
GMN Hungary: http://www.gmnhungary.hu/
Duna Rapszódia: http://www.danuberhapsody.com/

Dorofejev Tamara