A Ronda és az Istennő - névadás az autóiparban

Seat Ronda
Vágólapra másolva!
Készülhet a világ bármely pontján, a sikeres piaci szerepléshez minden autónak szüksége van egy találó típusnévre. A névadás bonyolult folyamatát a márka hagyományai mellett az aktuális marketingstratégia és szakértők véleménye is befolyásolja, mégis becsúszik néha egy baki.
Vágólapra másolva!

Forrás: Kia
Leírni és megfejteni is nehéz a kompakt Kia nevét
(Még több fotó eltalált és elhibázott nevű autókról a galériában. Kattintson a képre!)

A szülők már hónapokkal egy kisbaba megszületése előtt lelkesen lapozgatják az utónévkönyvet, és találgatják, vajon melyik keresztnév passzolna legjobban a családnévhez. Hasonlóan készülnek a keresztelőre az autógyártók is. A névválasztást hosszú folyamat előzi meg, hiszen ezen is múlhat a drágán fejlesztett újdonság sikere vagy bukása. Fontos, hogy a több száz lehetőségből kiválasztott végleges változat rövid és kellemes hangzású legyen, semmilyen nyelven ne legyen obszcén jelentése, passzoljon az autó karakteréhez, és a tulajdonos büszkén mesélhesse barátainak, hogy milyen kocsit választott. Ha mindez sikerül, akkor arra is alkalmas lehet, hogy évtizedeken át több millió autót adjon el. A feladat nem lehetetlen, a Golfnak és a Corollának már sikerült.

Forrás: Volkswagen
A Golf érkezéséig a Volkswagen név egyet jelentett a Bogárral

Egyszerű, de nem túl fantáziadús megoldás, ha a típust a hengerűrtartalom alapján nevezik el. A mindenható marketing előtti időkben keveset töprengtek a névválasztáson. Az autókat a márkájuk adta el, csupán a néhány elérhető kivitelt kellett megkülönböztetni. A Volkswagen Typ 1 típusnévként hivatalosan a lökettérfogatra, és a modellváltozatra utaló számkombinációt (1200, 1302) kapta. A német népautót Amerikában nevezték először Bogárnak, a találó becenév pedig világszerte elterjedt.

Forrás: Mazda
Szándékosan kapott kemény hangzású nevet a lágy formavilágú Mazda Xedos 6

A bűvös számok kimeríthetetlen lehetőséget rejtenek, az Alfa, a Renault és a Fiat évtizedeken át kitartott mellettük, de mindenképpen karakteres modellkínálatra van szükség ahhoz, hogy a puszta számokhoz terméket kapcsoljanak a vásárlók. Cserébe a különböző nyelvterületeken mindenki kicsit magáénak érezheti ezeket a típusokat, hiszen a Trabant 601-es csak nálunk "hatszázegyes", német ismerőseink előtt "sechshunderteins"-ként érdemes hivatkozni rá. Ugyanez visszafelé is érvényes, nem szabad meglepődni, ha a franciák "trois cent huit"-ként emlegetik a 308-as Peugeot-t.

Forrás: Citroen
A DS elnevezés legalább olyan ötletes és szép, mint maga az "istennő"

Elegánsabb, ha betű és szám együtt alkot típusnevet, de a különböző betűkombinációk önmagukban is lehetnek emlékezetesek. Minden autóhoz kicsit is értő látja maga előtt a megfelelő autót, ha A8-asról vagy CX-ről beszélünk, a szellemes DS és ID (franciául istennő és ötlet) elnevezés pedig bonyolultabb márkaneveknél is hatásosabb. Hasonlóan kockázatmentes és gyors megoldás, ha a gyártó kitalál egy saját rendszert, amely a világon mindenhol egyforma hatást vált ki - leginkább semmilyet -, komolysága miatt mégis jó ötlet a Mercedes-Benz osztály és a BMW sorozat szisztémája.

Forrás: Seat
A Seat Ronda is egy városról kapta a nevét, a spanyolok is tévedhetnek

Bevált módszer a térkép böngészése is, hiszen az általában semleges földrajzi nevekkel sem lehet nagyon melléfogni. A Seat szinte az összes típusát spanyol városokról nevezi el, ami hitelesebbé teszi a márkát, a Fiat Ritmo testvérmodellje, a Seat Ronda azonban itthon biztosan nem lett volna sikeres, ha még újkorában elkezdődik a márka forgalmazása. Amikor egy igazán eredeti típusnévre van szükség, akkor kezdődik az igazi agymunka, és akkor csúsznak be a legviccesebb bakik is.

Forrás: BMW
A világon mindenhol egyformán komoly hatást kelt a BMW sorozat elnevezése

A legszebb nevek Olaszországban születnek. Mázlijuk van, hiszen olaszul bármi jól hangzik, még azt is megengedhetik maguknak, hogy egyszerűen négyajtósnak nevezzenek el egy kulcsfontosságú modellt, ha a végeredmény a Maserati Quattroporte lesz, és talán jobban elfogadják a vásárlók a hibrid Ferrarit is, ha Ibridónak hívják a modenaiak. Lehet sportos, családi, terepes vagy mini, Fulvia, Giulietta, Campagnola vagy Cinquecento (ötszáz) néven bármit szívesen hajt az ember. Mégsem lehet minden tökéletes, a Fiat jó ötletnek tartotta egy kis egyterű tervezését, azonban túlzás volt éppen Ideának (ötlet) nevezni a kívül-belül fantáziátlan kisautót.

Forrás: Ford
Hangzatos neve mellé saját emblémát is kapott az egyik legismertebb amerikai autó, a Mustang

A németektől sokat tanulhatnak a jövő névadói, hiszen az Opel, a Volkswagen és a Ford történetében szinte kivétel nélkül nyerő típusneveket találunk. Rüsselsheimben meg merték kockáztatni, hogy eltalált és bevált neveket, mint a Kadett, az Ascona vagy a Vectra egy idő után egyszerűen leváltsanak, hiszen helyükre találtak hasonlóan jókat, mint az Astra vagy az Insignia. A szelekhez és labdajátékokhoz vonzódó wolfsburgiak is ráéreztek a névadás titkára, a vevők szívesen ülnek Polóba vagy Sciroccóba. Jól hangzik és találó a teherszállításra utaló Transporter és a konkurens Transit neve is, akárcsak az Escort (kísérő), a Fiesta és a Mondeo, az angol "car" szóra utaló, rövid Ka pedig alkalmas rá, hogy női neveket ragasszanak elé.

Forrás: Cadillac
Az Eldorado találó név egy túlméretezett hatvanas évekbeli cirkáló számára

A kölniek tengerentúli kollégái is kitettek magukért, amikor lenyűgöző kabriójuknak a Thunderbird, sportkocsijuknak a Mustang, szabadidő-autójuknak az Explorer (felfedező) nevet adták, pedig ez az Egyesült Államokban nem egyszerű feladat, hiszen az ötvenes évek óta már majdnem minden lehetőséget elhasználtak. Ennek ellenére bőven akadt még eredeti ötlet, a Chrysler Voyager (utazó) egyterű, a Dodge Ram (kos) pickup és a Dodge Viper sportkocsi is találó nevet kapott. Hiába, az egyszerűséget és a show-bizniszt kedvelő Amerikában a beszélő neveket részesítik előnyben.

Forrás: Ford
Amerika egyik leginkább lenézett típusa, a Ford Tempo nem szolgált rá a nevére

A Cadillac hatvanas évekbeli cirkálójához nagyszerűen illik az Eldorado név, a Ford valaha gyártott legkisebb presztízsű, tohonya szedánja, a B kategóriás akciófilmek robbantós autója azonban nem érdemli meg a Tempo nevet, ahogy az esetlen külsejű rendőrautó, a Dodge Diplomat is legfeljebb a testület színeiben kerülhet követségek közelébe. Halottról jót vagy semmit, a Pontiac családi kombiját mégsem volt jó választás LeMans-nak hívni. Nem kifejezetten csajozós autó a szintén General Motors tulajdonú Buick ijesztő egyterűje, a Rendezvous. Talán a családi autó tervezői arra próbáltak utalni, hogy családalapítás előtt mindenképpen szükség van egy randevúra.

Forrás: Kia
Új korában is kifutott konstrukció volt a Pride, melyre ma már nem lenne büszke a Kia

Abban sem vagyunk biztosak, hogy a Mitsubishi 3000 GT átcímkézett változataként piacra dobott Dodge-nak a Stealth (lopva) volt a legjobb választás, és az sem valószínű, hogy az első generációs Mazda 121 reinkarnációjára, egy korszerűtlen minimálautóra, a Pride-ra büszke lett volna a Kia. Ma már talán le is tagadnák, hiszen azóta bemutatták a modernebb, de különlegesnek vagy pikánsnak nem mondható Picantót, és a cég legjobban sikerült autóját, amely az autótörténelem legbonyolultabb nevével különdíjat érdemelne. Az Európának készült kompakt Cee'd a "Community of Europe and European Design" (Európai közösség és európai dizájn) erőltetett szókapcsolatnak köszönheti fantázianevét.

Forrás: Renault
Három tánc, a twist, a swing és a tango összevonásából született a vidám Twingo típusnév

Annak idején bizonyára elég volt átfutni a terveket, hogy megszülessen az Audi Quattro, a Lancia Delta és a Nissan Micra neve. A Renault-nál azonban legalább egy próbaút kellett, hogy az úttörő kompakt egyterűt a jó kilátás miatt Scenicre, a szeles utasterű roadstert pedig Windre kereszteljék. Még több időre és néhány termosznyi kávéra volt szükség, mire a twist, a swing és a tango összekombinálásából megszületett a mókás Twingo, vagy a szóviccnek is felfogható Toyota Aygo (I go - megyek) név. A japánoknak sincs könnyű dolgok, átláthatatlanul széles kínálatuk darabjai kontinensenként más-más felirattal kerülnek piacra.

Forrás: Hyundai
A magyar forgalmazónak volt annyi lélekjelenléte, hogy bojkottálja a Getz név bevezetését

Népszerű kisautójukat itthon biztosan nem vették volna komolyan, ha a belpiacos Vitz néven árulják. A Subaru apró, keskeny és magas kisbusza önmagában is szórakoztató látvány, Libero felirattal pedig egyenesen nevetséges volt, a felelősök mégsem érezték kellemetlennek. A Nissan is foggal-körömmel ragaszkodott hozzá, hogy az Almera egyterű kivitele Tino néven kerüljön a kereskedésekbe, a Hyundai korábbi forgalmazója azonban egyenként törögette volna le a "z" betűket a felirat végéről, ha nem sikerül elintézni, hogy a Getz a magyar piacra TB Get néven törjön be. Érdemes volt küzdeni érte, rögtönzött szerkesztőségi felmérésünkben a getzi névadást emlegették a legtöbben a fatális tévedések között.

Forrás: Mercedes-Benz
Utazni jó, a Mercedes-Benz turistabuszának neve a jókedvről is gondoskodik

Nagy önbizalomra vall, hogy jellegtelen ötajtósát Carisma címkével ruházta fel a Mitsubishi, és abban is kételkedünk, hogy a prémium egyterűnek szánt, bizarr külsejű Lancia Musa bárkit is megihletett volna. A végére néhány furcsa választást tartogattunk, melyek valójában csak magyar fülnek hangzanak viccesen. Erősen emlékeztet egy női névre, talán ezért is lehetett népszerű a Citroen Xsara; a Toyota Prius futurisztikus külseje és technikája segít elterelni a figyelmet a büntetett előélet rémképéről; aki egyszer kipróbálta, nem törődik vele, hogy a svédek szupersportautóját Koenigseggnek hívják, a turistabuszok feliratait pedig csak a fanatikusok nézegetik, talán senkinek sem tűnt még fel, hogy Mercedes Touróval utazik.