Miért Magyarország Kelet-Európa fő bóvlistája?

Magyarország, leminősítés, jitelminősítő, bóvli, Erópai Unió
Vágólapra másolva!
Csak két ország van a bóvli kategóriában az Európai Unió keleti felén, de a hosszú távú kilátások alapján a magyar gazdaság gyengébb, mint bármelyik versenytársa a régióban. Magyarország a leglassabb, itt a legnagyobb az államadósság, nyár eleje óta a forint a leggyengébb, és a költségvetés helyzete is csak átmenetileg kedvező.
Vágólapra másolva!

Csupán két ország, Románia és Magyarország van a bóvli kategóriában az Európai Unió kelet-európai tagállamai közül. Románia kedden kapott újabb lefokozást a Standard & Poor's hitelminősítőtől, igaz, az a lejben kibocsátott papírokra vonatkozik, amelyek kevésbé fontosak befektetői szempontból. Románia devizaadósságának besorolása viszont már korábban a bóvli kategóriába került (szintén a Standard & Poor's-nál), de mivel az ország kilátását stabilnak gondolja a hitelminősítő, és a legfőbb makromutatók is javulást mutatnak, Románia már kifelé tart a befektetésre nem ajánlott minősítésből. Magyarország viszont csak most halad befelé.

Magyarország hiteleit befektetésre nem ajánlott kategóriába minősítette a Moody's hitelminősítő múlt csütörtökön, és ezt a lépését alapvetően két tényezővel magyarázta. Egyrészt bizonytalannak tartotta, hogy az ország képes lesz-e a középtávú költségvetési célok megvalósítására, azaz a hiány, illetve az államadósság leszorítására a növekedési kilátások romlását követően. Másrészt kiemelték az ország külföldi befektetőktől való függését és az államadósságból eredő piaci kockázatokat.

Végignézve a főbb gazdasági mutatókat, kiderül, hogy Magyarország csak egy mutatóban, az államháztartási hiányban tud felmutatni pozitív eredményeket, de ott is csak a jelen szép, az uniós becslés szerint két év múlva ismét kezdődhetnek a bajok.

Hitelminősítői besorolás

Ország

Standard & Poor's

Moody's

Fitch

BulgáriaBBB stabil5.Baa2 stabil5.BBB- stabil5.
CsehországAA- stabil1.A1 stabil2.A+ pozitív2.
LengyelországA- stabil4.A2 negatív4.A- stabil4.
RomániaBB+ stabil7.Baa3 stabil6.BBB- stabil5.
SzlovákiaA+ pozitív3.A1 stabil2.A+ stabil2.
SzlovéniaAA- stabil1.Aa3 negatív1.AA stabil1.
MagyarországBBB- negatív6.Ba1 negatív7.BBB- stabil5.

Forrás: [origo]-gyűjtés
Dőlt betűvel kiemelve a befektetésre nem ajánlott, bóvli minősítés

A hitelbesorolás alapvetően az adott ország adósságának kockázatosságát mutatja: azaz milyen valószínűséggel tudja visszafizetni az ország a felvett kölcsönöket a hitelezőknek. A bóvli kategória nem azt jelenti, hogy egy ország nem tud törleszteni, hanem azt, hogy csak nagy kockázatokat vállaló spekulációra alkalmas.

Gyengébb a forint, mint a régiós devizák

Ha egy külföldi befektető forintban vezetett magyar állampapírt vagy más értékpapírt vásárol (és épp nincs rendelkezésre álló forintforrása), akkor forintot is jegyez, vagyis erősíti a forint árfolyamát. Ez fordítva is működik: ha egy külföldi alap úgy dönt, hogy csökkenti vagy megszünteti magyarországi kitettségét, akkor forintját is eladhatja, és ezzel gyengíti az árfolyamot. Ezáltal a forint, illetve más országok esetén az adott deviza árfolyamának ingadozása egyfajta mutatója annak, hogy mennyire kedvelt befektetési célpont az ország.

A régió országaiból Szlovénia és Szlovákia eurót használ, Bulgária pedig nemzeti valutáját az euróhoz kötötte. A többi négy ország devizája azonban veszített értékéből az euróval szemben július eleje, az eurózóna adósságválságának felerősödése óta. A július eleje és Magyarország leminősítése között eltelt időben az érintett négy deviza közül a forint gyengült a legtöbbet, mintegy 15 százalékkal ért kevesebbet az euróhoz képest. Emögött részben a magyar állampapírok iránti gyenge kereslet áll, ősszel több alkalommal is előfordult, hogy az Államadósság Kezelő Központ nem tudott, illetve a magas hozamok mellett nem akart kötvényeket kibocsátani. (A magas hozam ezen a piacon azt jelenti, hogy az állam csak drágán tud forrást bevonni.) A leminősítés után ráadásul a másodlagos piacon elszálltak az addig is magas hozamok, miközben az ország kockázatosságát kifejező mutató rekordmagasságba emelkedett.

A második legnagyobb gyengülést a lengyel zloty szenvedte el, annak ellenére, hogy az állami intézmények szeptember óta folyamatosan vásárlásokkal támogatták az árfolyamot. A Wall Street Journal (WSJ) szerint az állami Gospodarstwa Krajowego Bank és a jegybank is vásárolt a piacon zlotyt. A lengyel jegybank egy elnöki nyilatkozat szerint az emelkedő inflációtól tartva lépett közbe, a kormány által felügyelt bank pedig az infláció miatt emelkedő államadósságot akarta kordában tartani. A lengyel alkotmány szerint az adósság GDP-arányos szintje nem lépheti át az 55 százalékot, márpedig a WSJ és az Európai Bizottság szerint is erre év végére van esély, ezért a kormány aktív euróeladóként, zlotyvevőként léphet fel év végéig.

A legkisebb veszteséget Románia szenvedte el, annak ellenére, hogy az állampapír-kibocsátásban szintén nehézségekkel küzd. Hétfőn Románia 6,65 százalékos hozam mellett adott el egyéves papírokat, de kevesebbet, mint amennyit tervezett. Igaz, számukra biztosítékot jelent a Nemzetközi Valutaalaptól idén kért mintegy 1100 milliárd forint értékű hitelkeret, amelyből még nem használtak fel összegeket. Románia 2009-ben kötött először hitelkeret-megállapodást, amely idén márciusban járt le, de a pénzügyi stabilitás érdekében rögtön meg is hosszabbították a védelmet egy új megállapodással.

Árfolyamok változása az euróval szemben július 1. és november 24. este között
(Magyarország 25-én hajnalban kapta meg a bóvli minősítést a Moody'stól)

Ország

2011. 07. 01.

2011. 11. 24.

Változás százalékban

Bulgária (leva)*----
Csehország (korona)24,22325,714-5,82.
Lengyelország (zloty)3,93814,4908-12,33.
Románia (lej)4,23914,3541-2,61.
Szlovákia (euró)----
Szlovénia (euró)----
Magyarország (forint)264,3310,8-154.

Forrás: [origo]-gyűjtés
* a levát az euró árfolyamához kötötték


Hiányzik a növekedés is

A Moody's Magyarország leminősítésekor a növekedési kilátások romlására hivatkozott. A középtávú fizetőképességet ugyanis végső soron az befolyásolja, hogy az egyes országok a növekedéssel és ezáltal a nagyobb állami bevételekkel tudják-e fedezni a hitelfelvételeiket. A magyar kormány 0,5-1 százalékos növekedést vár jövőre, az Európai Bizottság azonban a sávon belül a legpesszimistább forgatókönyvet jósolja, az OECD pedig azt állította, hogy Magyarország jövőre recesszióba fordul.

Már az idén is a régió leglassabbjai közt van Magyarország, a következő években azonban még inkább elszakadhat a többi országtól - legalábbis az Európai Bizottság becslése szerint. Az IMF-program keretében kemény megszorításokon áteső Románia két év múlva éllovassá válhat a régióban, több ország is 3 százalék körüli ütemben bővülhet. A válság alatt egyedüli uniós tagállamként végig növekedésben maradó Lengyelország ugyan fékezhet jövőre, de 2013-ban így is kétszer gyorsabb ütemben növekedhet, mint Magyarország.

GDP-növekedés (százalék)

Ország

2011

2012

2013

Bulgária2,2 3.2,3 2.3 2.
Csehország1,84.0,76.1,75.
Lengyelország41.2,51.2,84.
Románia1,75.2,13.3,41.
Szlovákia2,92.1,14.2,93.
Szlovénia1,17.15.1,56.
Magyarország1,46.0,57.1,47.

Forrás: Európai Bizottság őszi kitekintése


Magas az államadósság

A fizetőképesség megőrzésének egyik fontos eleme a már meglévő adósságállomány, amelyet a gazdasági teljesítményhez, a GDP-hez mérnek a leggyakrabban. Magyarország ebben is a leggyengébben szerepel, a GDP-hez mérve messze a legnagyobb az eladósodottság mértéke. A kormány felismerte az adósság csökkentésének szükségességét, ugyanakkor - főleg az alacsony ütemű gazdasági növekedés és a gyenge forintárfolyam miatt - a szándék ellenére tovább emelkedhet az eladósodottság mértéke.

A régió tagállamainak mindegyikében növekvő államadósságot vár az Európai Bizottság, azonban ennek mértéke mindenhol máshol elmarad a maastrichti kritériumok közt lefektetett 60 százalékos szinttől. Így a legtöbb ország még megengedheti magának, hogy túlköltekezzen, azaz viszonylag nagy államháztartási hiánnyal tervezze a költségvetését. Lengyelországot az alkotmányában lefektetett 55 százalékos szint korlátozza, Romániát pedig az IMF-megállapodás, amely a költségvetési hiány leszorításával fogja vissza az adósság emelkedését.

Államadósság (a GDP százalékában)

Ország

2011

2012

2013

Bulgária17,5 1.18,3 1.18,5 1.
Csehország39,93.41,93.443.
Lengyelország56,76.57,16.57,56.
Románia342.35,82.35,92.
Szlovákia44,54.47,54.51,14.
Szlovénia45,55.50,15.54,65.
Magyarország75,97.76,57.76,77.

Forrás: Európai Bizottság őszi kitekintése


A hiányban jól állunk egyelőre

Az egyetlen mutató, amely a térségben Magyarországon a legkedvezőbb, az államháztartási hiány GDP-ben kifejezett aránya. Románia a korábbi tervek szerint 2013-ban érte volna el a 3 százalék alatti deficitet, a román kormány azonban rátett egy lapáttal, és november 25-én elfogadta azt a költségvetési javaslatot, amely jövőre 1,9 százalékos hiányt tartalmaz 2,1 százalékos növekedés mellett. Jövőre és 2013-ban a legjobb pozícióban a szigorúan gazdálkodó Bulgária áll, amely idén csak azért nem első a hét régiós tagállam közül, mert Magyarország a magán-nyugdíjpénztári vagyon állami kézbe vonásával papíron többletet fog felmutatni az uniós elszámolás szerint.

A nyugdíjpénzek nélkül is viszonylag jó helyen állna azonban Magyarország, ezért is idézi szívesen a kormány a deficitmutatót. Matolcsy György úgy fogalmazott, hogy Magyarország "megnyerte az első csatát", mivel az Európai Bizottság elismerte, hogy 3 százalék alá kerül a jövő évi hiány. Az EB valóban 3 százalék alatti hiányt becsült jövőre, de novemberben előzetes figyelmeztetést is adott Magyarországnak (négy másik országgal együtt), mert kockáztatja az uniós költségvetési szabályokat. Az uniós tagállamoknak ráadásul nemcsak egyszerűen 3 százalékos hiányt kell elérniük, hanem biztosítaniuk kell a deficit tartós leszorítását is. Magyarország 2004, vagyis uniós csatlakozása óta úgynevezett túlzottdeficit-eljárás alatt áll, és a bizottság őszi előrejelzése szerint 2013-ban ismét elszaladhat a hiány.

Államháztartási hiány (a GDP százalékában)

Ország

2011

2012

2013

Bulgária-2,52.-1,71.-1,31.
Csehország-4,13.-3,84.-45.
Lengyelország-5,65.-45.-3,13.
Románia-4,94.-3,73.-2,92.
Szlovákia-5,87.-4,96.-56.
Szlovénia-5,76.-5,37.-5,77.
Magyarország3,61.-2,82.-3,74.

Forrás: Európai Bizottság őszi kitekintése

Magyarország éppen a túlzottdeficit-eljárás miatt jár élen a hiánymutatóban. Tagsága óta folyamatosan eljárás alatt állt, de a válság előtt az uniós források elvételének fenyegése nem vált komollyá, 2008 előtt a magyar kormányok sem vették ezt komolyan. 2009-ben, a válság hatására azonban a vezető uniós politikusok keményebb hangnemre váltottak, a maastrichti kritériumokat (3 százalék alatti hiány, 60 százalék alá törekvő államadósság, uniós átlaghoz közelítő infláció) erősebb eszközökkel vasalták be. Magyarországnak így vállalnia kellett, hogy 2011-re tartósan leszorítja a hiányát, ami idén a nyugdíjvagyonnal sikerül is.

Jövőre a kormány adóemeléssel és kiadáscsökkentéssel 1000 milliárdos kiigazítást hajt végre, 2013-tól pedig a különadók kivezetése mellett a Széll Kálmán-tervtől várja a hiány leszorítását. Ez utóbbi azonban még csak körvonalazódik, az Európai Bizottság így nem is számolhatott ennek érdemi hatásaival, két év múlva ezért ismét uniós szabályokat sérthet Magyarország a 4 százalékot közelítő hiányával. Igaz, 2013 a lassú növekedés miatt több országnak is romló államháztartási egyenleget hozhat az EB becslése szerint.