Az uniós plafonnál magasabb útdíjak jöhetnek

Vágólapra másolva!
A fuvarozók egyesülete nem érti, hogy a kormány hogyan számította ki az e-útdíj tarifáját, amely számításuk szerint magasabb, mint ami a vonatkozó uniós irányelv szerint kivethető volna. Az adóknál kompenzálnának, például azt kérik, hogy az útdíjat levonhassák az iparűzési adó alapjából.
Vágólapra másolva!

Az eddiginél keményebb álláspontot alakítottak ki a kabinet e-útdíj-tervei kapcsán a fuvarozók: miután az eddigi információk alapján a maximális tarifával indul a rendszer, az általuk szorgalmazott versenyképességi csomag minden elemének egyidejű bevezetését kérik a kormánytól, egyebek mellett adócsökkentést szorgalmaznak - mondta a Napi Gazdaságnak Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára a szervezet rendkívüli elnökségi ülését követően.

A fuvarozók azt szeretnék megtudni, hogy a kormány hogyan kalkulált a tarifák kiszámításakor, amire szerintük azért is szükség volna, mert az ismertetett díjak magasabbak, mint ami a vonatkozó uniós irányelv alapján kivethető volna.

Az MKFE szerint az útdíjrendszer bevezetése azonnali 30 százalékos fuvardíj-növekedést okozna, amit nem lehet rögtön továbbhárítani a megbízók felé. Úgy vélik, a helyzet kezelése érdekében a díjrendszer fokozatos bevezetésére is szükség van.

A fuvarozók által szorgalmazott versenyképességi csomag egyik fő pillérét az adójellegű kompenzációk jelentik: az MKFE részben azt kéri, hogy az ágazat szereplőit terhelő adókat az uniós minimumra csökkentsék, a tehergépjárművek átírási illetékét szüntessék meg, az útdíj pedig legyen levonható az iparűzési adó alapjából. Azt is javasolják, hogy állami kamattámogatással hozzanak létre egy speciális forgóeszközhitel-konstrukciót.

Szintén a finanszírozás kérdéséhez tartozik, hogy az NGM még augusztusban arról tájékoztatta az MKFE-t: támogathatónak tartja a kereskedelmi gázolaj utáni adó-visszatérítés havi visszaigénylésének bevezetését 2013. január 1-jétől.