Az eddiginél keményebb álláspontot alakítottak ki a kabinet e-útdíj-tervei kapcsán a fuvarozók: miután az eddigi információk alapján a maximális tarifával indul a rendszer, az általuk szorgalmazott versenyképességi csomag minden elemének egyidejű bevezetését kérik a kormánytól, egyebek mellett adócsökkentést szorgalmaznak - mondta a Napi Gazdaságnak Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára a szervezet rendkívüli elnökségi ülését követően.
A fuvarozók azt szeretnék megtudni, hogy a kormány hogyan kalkulált a tarifák kiszámításakor, amire szerintük azért is szükség volna, mert az ismertetett díjak magasabbak, mint ami a vonatkozó uniós irányelv alapján kivethető volna.
Az MKFE szerint az útdíjrendszer bevezetése azonnali 30 százalékos fuvardíj-növekedést okozna, amit nem lehet rögtön továbbhárítani a megbízók felé. Úgy vélik, a helyzet kezelése érdekében a díjrendszer fokozatos bevezetésére is szükség van.
A fuvarozók által szorgalmazott versenyképességi csomag egyik fő pillérét az adójellegű kompenzációk jelentik: az MKFE részben azt kéri, hogy az ágazat szereplőit terhelő adókat az uniós minimumra csökkentsék, a tehergépjárművek átírási illetékét szüntessék meg, az útdíj pedig legyen levonható az iparűzési adó alapjából. Azt is javasolják, hogy állami kamattámogatással hozzanak létre egy speciális forgóeszközhitel-konstrukciót.
Szintén a finanszírozás kérdéséhez tartozik, hogy az NGM még augusztusban arról tájékoztatta az MKFE-t: támogathatónak tartja a kereskedelmi gázolaj utáni adó-visszatérítés havi visszaigénylésének bevezetését 2013. január 1-jétől.