Jól pörög a kávébiznisz - Nagyot ugrott a Starbucks

Vágólapra másolva!
A Starbucks a vártnak megfelelő árbevételről és enyhén jobb egy részvényre jutó eredményről számolt be csütörtökön tőzsdezárás után. A cég 17 centről 21 centre növelte a negyedéves osztalékfizetését. A menedzsment bizakodó a jövőt illetően és emelte a 2013-ra vonatkozó eredményvárakozásait. A világ legnagyobb kávézólánc üzemeltetőjének részvényei több mint 7 százalékot emelkedtek a tőzsdezárás utáni kereskedés során.
Vágólapra másolva!

A Bloomberg által megkérdezett elemzők 45 centes várakozásánál minimálisan jobb, 46 centes egy részvényre jutó eredményt teljesített a Starbucks a legutóbbi negyedévben (a cégnél ez a negyedik negyedéve). Ez a tavalyi év hasonló időszakához képest részvényenként 1 centes visszaesést jelent, azonban az egy évvel ezelőtti profitot részvényenként 10 centtel növelték ingatlanértékesítésekhez kapcsolódó egyszeri tételek. Ezt a negyedévet pedig az európai üzletbezárások miatt sújtották egyszeri költségek.

A cég árbevétele 11 százalékkal 3,36 milliárd dollárra nőt az egy évvel ezelőtti 3,03 milliárd dollárhoz képest, némileg elmaradva az elemzők által becsült 3,38 milliárd dollártól. A növekedést segítette, hogy a cég egyre jobban tudja diverzifikálni termékstruktúráját és egyre kevésbé függ a kávéértékesítésektől. A nemrég bevezetett különböző üdítőitalok, teák és energiaitalok, valamint a cég saját márkás otthoni kávéfőzője is hozzájárult az erős értékesítési számokhoz.

Az amerikai kontinensen 7 százalékkal nőtt a legalább egy éve nyitva lévő üzletek bevétele az elemzők által várt 5,1 százalékhoz képest. Az adat nem is olyan meglepő, ha kicsit a mögöttes gazdasági folyamatokat is górcső alá vesszük, ugyanis az amerikai fogyasztói bizalmi index az októberi adatok alapján 2007 szeptembere óta nem látott 82,6 pontos magasságokban jár.

Világviszonylatban 6 százalékkal tudta növelni az egy éve üzemelő üzletek forgalmát a cég, szemben az 5 százalékos elemzői konszenzussal.

A cég menedzsmentje a korábbi 2,04-2,14 centről 2,06-2,15 centre növelte a jövő évre vonatkozó egy részvényre jutó eredményvárakozását, a mostani negyedévben pedig magasabb, 21 centes osztalékot fizetnek a részvényeseknek. Annak ellenére bizakodó a vezetőség, hogy a következő év első két negyedévében még további egyszeri költségekkel számolnak az Európában eszközölt boltbezárások miatt.

Az indiai terjeszkedés kulcskérdés lehet

A cég nemrég nyitotta meg első indiai egységét Bombaiban a Tata Global Beverages Ltd-vel együttműködésben, amit további üzletek fognak követni. Elemzők szerint a cég vélhetően nem kíván veszíteni prémium márkás megítéléséből, ezért az Indiában megszokott 1,1 dolláros kávéárakhoz képest nagyon magasan fogja pozícionálni az árazását. Jelenleg Kínában 4 dollárt, míg az Egyesült Államokban 3,5 dollárt kér el a Starbucks egy átlagos kávéért. Kérdés, hogy mekkora fogyasztóréteg lesz hajlandó megfizetni ezt az árat egy olyan országban, ahol a Világbank becslése szerint a lakosság kétharmadának napi 2 dollárból kell boldogulnia.