Végleg elváltak a Renault és a Volvo útjai

Vágólapra másolva!
2 milliárd dollárért értékesíti a Volvoban meglévő utolsó, 6,5 százalékos részesedését a francia Renault autógyártó. Az értékesítés hátterében a cég megugró adósságállománya áll, de a befolyó összegből beruházásokra is jutna.
Vágólapra másolva!

Elbúcsúzott a Renault a Volvotól

13,3 milliárd korona, azaz mintegy 2 milliárd dollár fejében értékesíti a Volvoban meglévő utolsó, 6,5 százalékos csomagját a francia Renault. Legutóbb 2010-ben csökkentette Volvo részesedését az autógyártó, akkor 3 milliárd eurót kapott a 14,9 százalékos pakkért.

A befolyó összegből az autógyártó a megugró adósságállományát csökkentené, továbbá Franciaországban, Oroszországban és Kínában hajtana végre beruházásokat. Komoly gondot jelent a Renault számára adósságállományának megugrása, ami júniusra 818 millió euróra hízott az egy évvel korábbi 299 millió euróról.

A Renault és partnere, a Nissan tegnap írta alá a végső megállapodást az orosz Lada gépkocsikat is gyártó OAO AvtoVAZ-ban történő részesedésük növeléséről, amibe 23 milliárd rubelt (742 millió dollár) kívánnak befektetni.

A francia cég menedzsmentje októberben vágta vissza európai autóértékesítési prognózisát, a korábbi 6-7 százalékos visszaesés helyett már 8 százalékos csökkenésre számít a Renault 2012-ben.

Gyárbezárások Európa-szerte

Nem csak a Renault küzd komoly gondokkal az autóiparban, nagyobb szektortársai is gyárbezárásokra, leépítések és eszközeik értékesítésére szorulnak. Legutóbb helyi versenytársa, a Peugeot jelentett be újabb 1500 fős elbocsátást, amivel így már 11 200 fővel csökkenti munkaerő-állományát.

Az amerikai General Motors szintén a héten jelentette be, hogy bezárja egy németországi gyárát, ami mintegy 3100 munkavállalóját érinti. A nyugat-európai államban legutóbb a II. világháború idején fordult elő hasonló eset. A GM terve, hogy 2015-ig végleg felszámolja a veszteség képződését Európában, ahol idén 1,8 milliárd dolláros mínusz lehet a végső eredménye.

Három európai egységét készül bezárnia a szintén amerikai Ford, egyet Belgiumban, míg kettőt Nagy-Britanniában. Idén és jövőre összesen 3 milliárd dolláros veszteséget vár az autógyártó a divíziótól, ami várhatóan az évtized közepéig nem fog profitot termelni.

Az olasz Fiat már korábban lépett, tavaly évvégén ugyanis bezárta egy szicíliai egységét. Idén 700 millió eurós veszteségre számít európai operációinál, amire 1500 fős lengyel létszámleépítéssel reagált a cég.

Reakció

Kedvezően fogadták a befektetők a részesedés értékesítését, a Renault kurzusa 3,5 százalékot emelkdett röviddel nyitás után. Azóta már olvadt a plusz, de még így a CAC40 legjobban teljesítő komponense a papír.

Renault (Euronext Paris)

Forrás: [origo]

Idén nem lehet okuk a panaszra a Renault tulajdonosainak, ugyanis részvényük árfolyama 46 százalékkal magasabban áll, mint az évelején. Ezzel pedig a globális autó- és alkatrészgyártókat lefedő Stoxx Global 1800 Automobiles and Parts index 18 százalékos emelkedését is felülmúlta a papír. Nem beszélve arról, hogy ezalatt helyi versenytársa, a Peugeot árfolyama megfeleződött, míg az olasz Fiat kurzusa mintegy 3 százalékkal található lejjebb.

A Stoxx Global 1800 Automobiles and Parts index és néhány európai autógyártó relatív teljesítménye 2012-ben

Forrás: [origo]