Közel 90 év után kivonul Ausztráliából a Ford, mivel az ausztrál dollár erősödése drasztikus módon megemelte a termelési költségeket. Az európai gyártáshoz képest duplázódtak, míg az ázsiaihoz képest négyszeresére növekedtek a ráfordítások.
Ennek következtében a Ford 2016 októberében bezárja két gyárát, amivel összesen 1200 ember veszíti el munkahelyét. Az ausztrál deviza a japán jennel szemben közel 30 százalékkal értékelődött fel az elmúlt egy évben, aminek következtében az emberek egyre inkább az olcsóbb import autókat kezdték el venni, ezzel komoly fejfájást okozva a helyi gyártóknak.
Az AUD/JPY árfolyama
Nem csak az autóipar szenved az emelkedő költségek miatt, hanem minden ausztrál gyártóvállalat, mondta el Katrina Ell a Moody's Analitics elemzője a Bloombergnek. Az erősödő deviza következtében emelkedő munkerőköltségek lehetetlenné teszik, hogy az ország versenyben maradjon az ázsiai országokkal.
A Ford számításai szerint gyárai még akkor is veszteségesen működnének, ha a cég kétszer annyi állami támogatást kapna, mint jelenleg. A kormány egy 5,4 milliárd ausztrál dollár értékű alapból segíti a helyi autógyártást. Tavaly a Ford állami segítséggel egy 34 millió ausztrál dollár értékű beruházást jelentett be, amelynek sora így kétségessé vált.
A Ford kivonulása nem jön jól az egyéként is gyengélkedő ausztrál munkaerőpiacnak. A kormány múlt heten közölte, hogy a munkanélküliségi ráta 2009 óta nem látott magasságokba emelkedhet. A GM múlt hónapban jelentette be, hogy 500 munkahelyet szűntet meg Ausztráliában, szintén a növekvő költségekre hivatkozva.
A Ford árfolyama (NYSE)