Csatát nyertek a fáradt pilóták

alvó pilóta, repülőgép, kapitány
Vágólapra másolva!
Az Európai Parlament közlekedési és turisztikai bizottsága a várakozásokkal szemben leszavazta az Európai Bizottság javaslatát, amely egyes értelmezések szerint lehetővé tette volna a pilóták repülési idejének növelését.
Vágólapra másolva!

Az utóbbi időben egyre gyakrabban röppentek fel aggasztó hírek arról, hogy a túlterhelt európai pilóták rendszeresen elalszanak repülés közben. Nemrég augusztusban derült fény hasonló esetre, amikor a pilóták ugyan megbeszélték, hogy felváltva alszanak, de végül mindketten elszunyókáltak. Hiába a robotpilóta, az alvó repülőgép-vezető veszélyezteti a repülés biztonságát.

A Brit Pilóták Szakszervezete (Balpa) által megrendelt felmérés azt bizonyítja, hogy a repülőgép-vezetőknek több mint a fele aludt már el feladatának teljesítése közben. A megkérdezett 500 utasszállító pilóta 56 százaléka vallotta be, hogy többször elaludt vezetés közben, és 29 százalékuk állította, nem egyszer riadt fel arra, hogy a másik repülőgép-vezető is alszik.

Az esetek sűrű előfordulása miatt az Európai Bizottság javaslatot terjesztett az Európai Parlament elé, amelyben szigorítani és egységesíteni szeretné az európai pilóták munkaidejét. A kötelező repülési idő a jelenlegi törvények értelmében országonként lényegesen eltér egymástól. Az új szabályozás értelmében Európa valamennyi légitársaságánál ugyanazok a repülési törvények lennének érvényben, és ez csökkenthetné a pilóták kötelező repülési idejét.

Ront vagy javít a helyzeten?

A Balpa szerint ugyanakkor az Európai Bizottság által megfogalmazott javaslat csak rontana a helyzeten, mivel az egységesített határértékek, a bennük foglalt kiskapukkal, csak még több repülési órát kényszeríthetnek az amúgy is agyonhajszolt, fáradt légi sofőrökre. A Balpa szerint az új szabályok lehetővé tennék, hogy a pilóták 22 órás ébrenlét után tegyék le a gépüket, a hosszú távú járatokon a mostani három helyett két fős irányító személyzet legyen, a mostani három helyett pedig hét egymást követő napon reggeli repülésre legyenek kötelezhetők.

Az Európai Bizottság tagadja, hogy az új repülési direktíva következménye még több munkaidőt jelentene a pilótáknak. A Balpa viszont azt szeretné elérni, hogy az Európai Parlament kötelezze az Európai Bizottságot arra, hogy az új repülési javaslatokat tudományos és orvosi szakértők bevonásával vizsgáltassa felül.

Egy uniós tisztviselő szerint a szakszervezet szándékosan úgy torzította a tervezetet, hogy a repülési idők még hosszabbnak tűnjenek, azzal a céllal, hogy a határértékeket még lejjebb szállíthassa. Az Európai Bizottság egységesítési javaslatát egyébként a brit kormány és a brit Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAA) is támogatta.

Úgy tűnik azonban, hogy pilóták lobbizása sikeres volt, mert az Európai Parlament illetékes biztottsága ma elutasította az Európai Bizottság egységesítési javaslatát. Ráadásul 21-13 arányban kerültek többségbe az elutasító képviselők, ami meglepetés - tudósít a BBC. Ettől függetlenül októberben az Európai Parlament teljes ülése is szavazni fog a kérdésről.