Csőd? Jobb ötletünk van!

Vágólapra másolva!
Valódi mentőöv a vállalkozások számára – a felszámolás helyett – a pénzügyi reorganizáció. Az átszervezéssel gyakran megmenthető és újraéleszthető egy-egy adósságspirálba került vállalkozás – állítja a téma szakértője, a pénzügyi reorganizációra és vállalati pénzügyekre specializáló Reconcept. A folyamat során pénzükhöz juthatnak a hitelezők és megmarad a tulajdonosok presztízse is, de komoly kompromisszumokkal és erőfeszítéssel jár.
Vágólapra másolva!

Nem kérnek a cégvezetők a lényegi változtatásból

Az idei év harmadik negyedévében 8511 cég szűnt meg Magyarországon – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató legfrissebb adataiból. Ebből több mint 2700 volt felszámolás, és 4600 kényszertörlés. Ez 32 százalékkal több a tavaly bázisadatnál: vagyis nagyon sok vállalat néz megoldhatatlannak tűnő probléma elé. Éppen ezért aktuális kérdés, milyen lehetőségek vannak még egy adósságcsapdába jutott cég helyzetének rendezésére.

A lehangoló tendencia a hazai vállalkozói körben gyakran a vezetők, tulajdonosok rossz vagy rosszul időzített reakcióinak is köszönhető. A Reconcept szerint a társaságok többsége nem hajt végre alapvető és lényegi változtatásokat, mert nem tudnak, vagy nem akarnak hozzányúlni kötöttségeikhez. Csak a napi problémákra koncentrálva sodródnak, nem választják azokat a hosszú távú, drasztikus beavatkozásokat, amelyek ilyenkor elengedhetetlenek. Ha születik is válasz, akkor is sokszor kései és drasztikus: klasszikus formája, amikor a tulajdonosi érdekkör indít felszámolási eljárást a saját cége ellen.

„A felszámolási és végelszámolási eljárás a társaság jogutód nélküli megszüntetését célozza. Ilyenkor a cég vagyonát likvidálják azért, hogy a hitelezők minél nagyobb mértékben pénzükhöz jussanak. Ám gyakran nem ez az ideális megoldás, hanem a cég továbbélését célzó pénzügyi reorganizáció, hiszen egy vállalat értéke magasabb, mint eszközeinek a likvidációs értéke (amennyiért felszámolás, végrehajtás során az eszközöket értékesíteni lehet). Ez a többletérték viszont csak továbbműködés során realizálható. A reorganizáció lehetőségével ma még kevesen élnek” – mondja Pilhál Zsolt, az adósságspirálba jutott cégeken segítő Reconcept Kft. ügyvezető partnere.

Az új együttműködés

A reorganizáció célja a társaság működésének, pénzügyi struktúrájának az új alapokra helyezése azért, hogy megelőzzék a felszámolási eljárást. A folyamat során a társaság tágan értelmezett finanszírozói köre – szállítók, hitelezők, tulajdonosok – új együttműködési rendszert alakít ki, így hosszú távon jutnak hozzá a felek a cégben lévő forrásaikhoz. Ráadásul reményeik szerint nagyobb összeg folyik be hozzájuk, mint az esetleges felszámolásból.

Ilyenkor már régen nem, vagy nem csak a bevételi és költségoldali hatékonyságról van szó. Az alapvető üzleti és pénzügyi modellt kell felülvizsgálni, a mérlegszerkezetet átalakítani. Ehhez először olyan tárgyalási szituációt, feltételrendszert és időkeretet kell kialakítani, amely segíti a hosszú távú megoldás irányába való elkötelezett haladást.

Mindenkit érint

Minden érintett számára komoly és hosszú távú előnyei vannak a reorganizációnak. Az alkalmazottaknak megmarad a munkájuk. Az állam számára fontos lehet, hogy egy adófizető, munkahelyeket megtartó vállalkozás tovább él. Az üzleti partnereknek továbbra is számíthatnak egy vevőre vagy éppen szállítóra. A tulajdonosok és a menedzsment szempontjából az üzleti hírnév megtartása a legfontosabb előny.

A felszámoláshoz és a külföldi cégtemetőkbe történő eladáshoz képest a reorganizáció révén megőrizhető a tulajdonosok presztízse, azaz üzleti track-recordja. A mai törvények szerint a vezető tisztségviselőkre, a többségi tulajdonosokra és azok vezető tisztségviselőire számos felelősségi szabály vonatkozik. A reorganizáció során a folyamat alapvető része, hogy ezen szabályoknak az érintettek teljes körűen megfelelnek. Más esetben sajnos szinte mindig tetten érhető olyan esemény vagy folyamat, ahol valaki vagy valakik nem szabályosan vagy törvényesen járt, jártak el – leggyakrabban a hitelezővédelmi szabályokat megsértve. A reorganizáció ráadásul segít a vállalkozás kereteit is újraértelmezni, amiből tanulhat a tulajdonos és a menedzsment is. A felszámolás után viszont elmarad a tanulság, és ha a cégvezető új üzletbe kezd, ugyanazokat a hibákat követi majd el – csak éppen már nem makulátlan múlttal.

Fájni fog, de ez természetes

Vannak persze nehézségek. A reorganizációs folyamat sok időt és energiát vesz igénybe. „Mindig kompromisszumra van szükség, ha egynél több szereplő ül az asztalnál. Összetett és minél több érdeket szolgáló program egyeztetése, megvalósítása a cél. Ez pedig nem megy hamar” – osztja meg tapasztalatait Pilhál Zsolt. „A folyamat gyorsítása és hatékonyabbá tétele miatt célszerű specialista szakértők igénybevétele.”

A tisztán erőből történő érdekérvényesítés ilyenkor hatástalan, csak rossz megoldást szülhet. Valószínű, hogy nem születik megegyezés, ami egyenes út a felszámoláshoz. Más esetben pedig látszat-megállapodás jön létre, amelyből a rosszabbul járt fél azonnal a kiutat kezdi keresni.