Hogyan szólítsalak meg?

Amellett, hogy gyönyörködtet, a változatosság közösséget is épít, ha a márka megszólalásait formálja
Vágólapra másolva!
Akár tetszik, akár nem, a közösségi média a márkák számára sajtóorgánummá vált, bár pontosabb volna kórusnak mondani. Évek óta organikus része lévén a vállalatok online működésének, egyre inkább a túlélés egyik feltétele, hogy érdekes, egyedi, figyelemfelkeltő tartalommal operáljanak. A probléma csak az, hogy mindhárom hívószó – érdekes, egyedi, figyelemfelkeltő – a könyökünkön jön ki.
Vágólapra másolva!
Amellett, hogy gyönyörködtet, a változatosság közösséget is épít, ha a márka megszólalásait formálja Forrás: http://festyinstyle.blog.hu, http://smizedivat.blogspot.hu

Ahhoz, hogy világos legyen, mire vágyik az ügyfél, minek örül, mivel megragadható a figyelme, és ebből mi konvertálható praktikus adatokká, oda kell rá figyelni – üdvözöljük, Nyilvánvaló Kapitány, ezzel tényleg ezerszer találkoztunk már. Hadd színesítsük inkább egy idézettel a gondolatmenetet:

„Olvass naponta egy órát. Olvass a világon bármit, ami kívül esik az üzleti ügyeken. Olvass lényegtelen hülyeségeket. Sokat. Olvass úgy, hogy minden érdekesség megmaradjon a fejedben. Olvass, olvass, olvass. Mert ott találod a közönséged. Ott találod a nyelvet. Azt, amelyet ők beszélnek.”

Ezek a sorok Eugene Schwartztól származnak, és az bennük a merész, hogy nem az internet-korszakra vonatkoznak. Ami azt illeti, Eugene Schwartz már nincs is az élők sorában. A hatvanas évek egyik nagyhatású reklámszakembere volt, igazi Mad Men-figura. Úgy fest, a lényeg nem változott fél évszázad alatt: a beszélgetéshez mindenek előtt a közös nyelvet kell elsajátítani és alkalmazni. És ebben nem egy bizonyos szóhasználat a meghatározó, hanem az, hogy aki megszólítja a másikat, jelen esetben a legalábbis potenciális vásárlót, értse meg, hogyan látja, érzékeli és értelmezi ő a világot.

Értjük, a SEO a lényeg

Igen és nem. Nagyon jelentős, de már nem elég légypapírt ragasztani a keresőszavakra. A közösségi médiában hangsebességgel inflálódik az elemek hatékonysága. Évekkel ezelőtt igazi metrikának számított a Facebook oldalon a lájkok száma – egészen pontosan meglehetősen rövid ideig, hogy aztán viszont jó hosszan csináljon magából bohócot márkák egész sora a lájkokért felajánlott bögre- és matricasorsolásokkal, tisztelet a nagyon kevés kivételnek. Rendben, lájk kilőve, de tartja magát a megosztás. Igaz, ám generálni, lökdösni, netán kuncsorogni érte szintén nagyon ciki, és ami ennél fontosabb, biztosan nem hoz a konyhára. Végül tehát kérdés a keresőszó-optimalizálás. Az AdWords fejlődése is amellett szól, nagyon jelentős eszköz, de ma már egyáltalán nem oda hat, mint amikor az online marketing használatba vette. Új árnyalatok jelentek meg ebben a műfajban. A Google-algoritmusok rendszere továbbra is tágas, ködben úszó elvarázsolt kastély, de azt meg lehet állapítani, hogy szűrnek a jó szövegre. A helyes nyelvtanra, a helyesírásra, a szövegformálásra, a szöveghez tartozó képekre, videókra, linkekre. Ha egy algoritmus képes egyre szofisztikáltabb lenni, ugyan mi tartja vissza ugyanettől a hús-vér embert?

Content is…

Mivel tehát a tartalom egyre kevésbé elválasztható a kereséstől, már nem elég csinos címkéket biggyeszteni a tartalomhoz. A tartalmat kell hitelesen meggyökereztetni. A webszájton, a LinkedIn profilon, a Facebook oldalon és a YouTube csatornán konzisztens rendszert kell prezentálni. A kis morzsákról is annak kell világosan látszani, mit keresnek a felületen. Minden öncélú írás káros és értelmetlen.

Kire bízzuk?

Kimondjuk, vagy sem, a tartalomgyártás gyakorlatilag szakma. Érdekes, hogy emellett még érvelni kell. Az internet felfoghatatlan, már-már természetfeletti befogadókészsége nem teszi ezt semmissé, valamint elég jól körvonalazódik, hogy ráfázhat az a cég, vállalkozás, márka, amelyik egy legyintéssel a fiatalos, pörgős kollégának delegálja a közösségi ügyeket, csak mert a Facebook olyan fiatalos, olyan pörgős. Hát nem az, vagy legalábbis amennyiben igen, annak elég csekély a jelentősége. Vajon megtörténhetne ugyanez a könyvelésen? Auditáljon a szűkszavú kolléga, mert a könyvelés molyolós tevékenység? Dobjuk be a sales-en a csacsogós farmerest, mert ők telefonálnak a legtöbbet? Azt inkább ne is feszegessük, ér-e beküldeni egy műtőbe azt, aki feltűnően ügyesen és gyorsan vágja fel a kijevi pulykamellet. Operálni, természetesen. Na ugye.

A tartalommarketing varázsa: a változatosság

Mind az online marketing, mind a keresőszó-optimalizáció állhat vagy bukhat az írásmódon, a stíluson, a kiválasztott hangnemen. És bár a kiválasztott regiszter zsurnalizmustól szépírásig variálódhat, az írás tétje itt az eladás maga, míg egy regény vagy egy magazincikk esetében nem áll fenn ennyire közvetlen kapcsolat. A tartalom azonban nem egyedül szöveg, fontos, hogyan egészíti ki a vizualitás, a Google rangsorolásában is tényező. Mindenesetre több változatos poszt nagyobb eséllyel ragadja meg az olvasó figyelmét, mint számos egy kaptafára készült.

Blogging is beautiful

Nagyon könnyű, egylépéses gyakorlat innen arra a következtetésre jutni, hogy a tartalomgyártás Mekkája ezek szerint a blog: rugalmas, sok részműfajú, annyira gazdag, hogy önmagára akárhányszor rácáfolva is önmagát erősítő felület. Blogolni akkor érdemes, ha a feladatot profi végzi. Aki frappánsan és helyesen, felismerhető hangon és termékenyen ír. Minden közösségi médiastratégia akkor működik, ha személyre szabott. Ugyanaz az elgondolás képes semmit sem érni egy bizonyos használatban, és aranyat érni egy másikon, de ez nem probléma, csak fel kell deríteni, neadjisten kikísérletezni, mire harap a közönség. Például úgy, hogy megkérdezzük őket erről. Kormányozzuk menetirányba a tandemet: ha a Twitter fiókunk, a YouTube csatornánk, és a LinkedIn profilunk egységes képet sugároz, ha következetes rendszerben működünk, könnyebben leszünk beazonosíthatók, sőt kiválók. Szó szerint.

Felér ezer szóval?

Ha a Facebookon posztol a márka, oda 99 százalékos bizonyossággal kötelező a vizuális tartalom, ami lehet videó is. De az egyszeri blogposzt is megragadóbb és jobb eséllyel vírusterjesztés-kompatibilis – tessék, ilyen gyönyörű csengésű szavakra sem bukkanhatnánk a közösségi média nélkül –, ha infografikát tartalmaz, pedig az valójában színtiszta adathalmaz. Nem ok nélkül olyan népszerűek. Sokkal gyakrabban kapnak megosztást, mint egy szöveg-, vagy pláne számtenger. Keresettebbek leszünk tőle. A szóvicc nem szándékos.

Tehát

A technológia valóban gyorsabban újul meg, mint hogy háromszor kimondanánk, Larry Page és Sergey Brin, de az alapok nem változnak. Ezzel vissza is kanyarodtunk a jó öreg párbeszédhez. Amiről sokmindent el lehet mondani, de népszerűtlen lenni és érzelmeket megkerülni sosem lesz képes.