Végre megint Oscar-közelbe kerülhetünk

Magyar Oscar
Vágólapra másolva!
Szász János A nagy füzet című filmje felkerült a kilences listára, amelyből kiválasztják a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díjának öt jelöltjét. A jelöltek csütörtök délutáni bejelentése előtt latolgatjuk A nagy füzet esélyeit, áttekintjük Magyarország eddigi Oscar-teljesítményét, és kiderül az is, mennyit kell költeni egy valamirevaló Oscar-kampányra.
Vágólapra másolva!

Az igazság röviden az, hogy lehetetlen megjósolni, jelölik-e A nagy füzet-et a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díjára. Ez a kategória híresen kiszámíthatatlan, és nincs olyan év, hogy ne keltene felhördülést néhány biztos befutónak hitt film kihagyása. Ez persze már a kilences, utolsó előtti listára is igaz, amelyről idén például lemaradt a 2012-ben Oscar-díjat nyert Nader és Simin rendezőjének, Asghar Farhadinak A múlt című új filmje és az Arany Medve-nyertes, román Anyai szív is.

A Gyémánt ikrek A nagy füzet forgatásán Forrás: A Company Hungary

Az Oscar-díjakat megszavazó Amerikai Filmakadémia csaknem hatezer tagból áll, de az idegen nyelvű film díjára nevezett alkotásokból nem a teljes tagság, hanem egy néhány száz fős bizottság választ ki kilenc filmet, majd ebből egy még szűkebb bizottság szavazza meg az öt jelöltet. Az ő ízlésük pedig teljesen kifürkészhetetlen.

Természetesen ez nem akadályozza meg a filmes újságírókat abban, hogy megpróbálják évről évre megtippelni a jelölteket, és ha ezek a tippek bármiféle útmutatással szolgálnának (de persze nem szolgálnak), akkor A nagy füzet nem esélytelen arra, hogy bekerüljön az öt közé. Abban mindenki egyetért, hogy a kilences listán van három biztos befutó: Thomas Vinterberg A vadászat-a, amely a 2012-es cannes-i filmfesztiválon elnyerte a legjobb színész díját, a belga Alabama és Monroe, amelyet a legjobb női alakítás Európa Filmdíjával tüntettek ki, és Paolo Sorrentino A nagy szépség-e, amely négy Európa Filmdíjat nyert, köztük a legjobb film díját, és a legjobb idegen nyelvű film Golden Globe-ját is megkapta.

Négy film plakátja a kilenc esélyes közül Forrás: Vertigo, Cirko, MTVA

Az Indiewire nevű filmes site a fenti három mellé A nagy füzet-et és Wong Kar-wai A nagymester-ét tippeli befutónak, a The Film Experience A nagy füzet-et és a német Zwei Leben-t, amelynek eddig sokan a létezéséről sem tudtak, mert nem A kategóriás filmfesztiválon mutatták be. Azért persze nem mindenki gondolja úgy, hogy A nagy füzet be fog kerülni, a Hitfix-nél négy szerző tippelt, és ők egyhangúan az Omar című palesztin filmet jósolják negyedik jelöltnek, az ötödikről viszont megoszlik a véleményük: ketten A nagy füzet-et tippelik, egy valaki A nagymester-t, egy ember pedig a kambodzsai The Missing Picture-t. A Playlist blog is ez utóbbi változatot tartja a legesélyesebbnek.

A kilences listán mindössze egy film van, Danis Tanovic Epizód egy vasgyűjtő életéből-je, amit úgy tűnik, senki sem tart komoly versenyzőnek, annak ellenére, hogy Berlinben Ezüst Medvét nyert tavaly. A nagy szórásból is látszik, hogy a tippek nem teljesen komolyan vehetők, és azt is fontos hangsúlyozni, hogy az újságírók elképzelései gyökeresen különbözhetnek az Oscar-szavazókétól, akik pedig aktív filmesek. A jelöltek kihirdetése után egyébként már szabad a pálya az Akadémia minden tagja előtt, hogy szavazzon a győztesre, ha az Akadémia által szervezett, vagy más nyilvános vetítésen megnézte mind az öt jelöltet.

Az Oscar-díjakat először 1929-ben adták át, az idegen nyelvű filmeket 1947-től kezdve díjazzák, de a fix idegen nyelvű kategória csak '56-tól létezik. Franciaország és Olaszország ebben magasan vezet: '56-tól 2013-ig összesen 36 francia filmet jelöltek a kategóriában, és 9 elvitte a szobrot, Olaszországnak 27 jelölése és 10 szobra van. Magyarország a jelölések száma szerint 11. a listán (ha Németországot és Kelet-Németországot egyben kezeljük), 8 jelöléssel. Egyetlenegyszer, 1982-ben meg is nyertük a szobrot: Szabó István Mephisto című filmjét díjazták. Utolsó jelölésünket is Szabónak köszönhetjük, '89-ben Hanussen-je került az öt jelölt közé.

Szabó, még a Mephisto jelölése idején maga is úgy nyilatkozott, hogy igazából nem lehet tudni, miért jelölnek egy filmet: "Hogy miért éppen a Mephisto 'ugrott ki' a mezőnyből? Talán mert találkozott egy általános európai életérzéssel, 'elvárásokkal' és a közönség igényével. És hadd tegyem hozzá: szerencsém is volt, mert mindezt a legjobb akarattal sem lehet kiszámítani."* A díjkiosztón aztán emlékezetes műsort rögtönzött (lásd a lenti videót): színpadra szólította színészét, Klaus Maria Brandauert, mondván, hogy magányos egyedül, majd egymást átölelve, összekapaszkodva ugrabugráltak egy sort. A meglepett műsorvezető, Johnny Carson utána benyögte, hogy "az eljegyzésüket a tervek szerint a gálát követő bálon jelentik majd be".

Egy '93-as interjúban Szabó úgy nyilatkozott a díjról, hogy "az öröm az adott pillanatban, az átvételkor a legerősebb, de ez után, sőt az előtt is úgy végzi az ember a munkáját, hogy minden mondatnál, minden beállításnál ismét a nulláról indul." Azt is elárulta, hogy nem a Mephistó-t tartja a legjobb filmjének, hanem "rendezéstechnikai és történetmesélési szempontból" a Redl ezredes-t, ugyanakkor a szívéhez legközelebb az Apa áll.**

Az idegen nyelvű film kategóriáján kívül eddig leginkább a rövid animációs kategóriában sikerült labdába rúgnunk: '76-ban Jankovics Marcell Sisyphus, '81-ben Rófusz Ferenc A légy, 2007-ben pedig M. Tóth Géza Maestro című kisfilmjét jelölték, és A légy meg is kapta az elismerést, így országunknak összesen két Oscar-díja van eddig.

Az idegen nyelvű kategóriában a jelölésnek nem előfeltétele, hogy a filmet bemutassák az USA-ban, csak a nevezett filmeket megtekintő bizottság döntése számít, más kategóriákban viszont komoly kampányt kell folytatni, ha valaki el szeretne jutni a jelölésig. M. Tóth Géza ezt 2007 elején így summázta nekünk: "Bele kellett fektetni. Egy külföldi munkából bejött annyi pénz, hogy ezt megtehettük. Esélyt adtunk a filmünknek. Sok energia és pénz ez, de elértük, hogy a Maestró-t játsszák egy Los Angeles-i moziban, hiszen az amerikai mozis vetítés előfeltétele az Oscar-jelölésnek. Tudatos döntés volt, de hát a filmkészítés tudatos életforma."

Miután a Maestro bekerült a jelöltek közé, az MTV támogatóvá lépett elő, ami "nagy segítséget jelentett a kinti megjelenéshez, a kópiák gyártásához, és magához a kiutazáshoz is. A film megjelenését és képviseletét Los Angelesben aztán már a kulturális tárca is támogatta. Nekem például akkoriban csak egyetlen öltönyöm volt, az, amiben érettségiztem, és így végre tudtam venni magamnak egy újat, meg csináltatni egy szmokingot. Rendes szállodai szobát tudtunk kivenni, és hasonló autót bérelni, amilyet a többi jelölt."

M. Tóth Géza a jelöltség átvételekor / M. Tóth Géza feleségével a díjkiosztó előtt Forrás: Origo

A nagy füzet Oscar-kampányát a Filmalap intézi, amely kedden nem tudott részletekkel szolgálni arról, hogy eddig milyen kampányt folytatott, illetve milyen kampánytevékenységre lehet számítani, ha csütörtökön jelölik a filmet, de azt a Filmalapnál elmondták, hogy A nagy füzet kampányát Amerikában ugyanaz a PR-os intézi, aki Michael Haneke Szerelem című filmjét népszerűsítette, amely tavaly Oscar-díjat kapott. A kampányra fordított összegről sem nyilatkoztak, csupán annyit közöltek általánosságban, hogy egy "észrevehető" kampány költsége szerintük 50-150 ezer dollár közt mozog.

---

* Garai Tamás (1991, Kurír) interjúját idézi Marx József Szabó István - Filmek és sorsok című könyvében

** Gréczy Zsolt (1993, Kurír)