Az emberek megőrültek a 4-es metróért
2014. március 28. 08:33
A 2-es metró megnyitását Moszkvában is élőben közvetítették, a 3-as befejezése viszont már inkább nyűg lett. Pénteken indul a 4-es metró, addig pedig itt egy kis magyar metrótörténet. Cikk az eddigi metróátadásokról.
Úgy gondolja, hogy elképesztően hosszú idő alatt jött össze az új metróvonal? Akkor képzelje el, hogy valójában az egész történet jóval az előtt elkezdődött, hogy Demszky Gábor elkezdett újabb és újabb átadási időpontokat bejelenteni. Itt van a négyes metró teljes története egy idővonalon.
A 4-es metró indulása után, szombat reggelre változik a felszíni közlekedés - közölte a Budapesti Közlekedési Központ. Tíz budapesti kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy 40 autóbusz-, öt villamos- és három trolibuszvonal menetrendje módosul. Itt olvashat részleteket.
Ugyanolyan gyártmányú, de továbbfejlesztett rendszer vezérli az új négyes metrót, mint amelyik időnként furcsa hibákat produkál a kettesen. Hogyan működik a teljes automatizálás a négyes vonalon, miért éri meg kiváltani a metróvezetőket?
Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester ma délelőtt adja át a Kelenföld vasútállomást a Keleti pályaudvarral összekötő 4-es metróvonalat Budapesten. Az átadás időpontját Tarlós István kedden jelentette be, miután sikeresen befejeződött a hatóság által felügyelt, utasok nélküli, úgynevezett sötétüzemi tesztsorozat. A ma kezdődő utasforgalmi próbaüzem ideje alatt is folytatódik a jogszabály szerinti hatósági felügyelet, a végleges használatbavételi engedély hat hónap "üzemszerű hibamentes működés után" adható ki.
Nem lesz ott a metró átadásánál Demszky Gábor volt főpolgármester, de a Magyar Liberális Párt tagjai kilenc órakor tolmácsolni fogják üzenetét Orbán Viktornak és Tarlós Istvánnak. Demszky Gábort nem hívták meg az ünnepségre, ezért nem is gondolkodott azon, hogy egyszerű vendégként vagy érdeklődőként elmenjen az ünnepségre - mondta a párt sajtófőnöke az Origónak. Demszky Gábor egyébként jelenleg az Egyesült Államokban van, úgyhogy biztos, hogy még véletlenül sem fog benézni.
Az Origo helyszíni tudósítója szerint rengeteg rendőrt látni a 4-es metró kelenföldi végállomásánál, ahol Orbán Viktor és Tarlós István hamarosan átadja az új vonalat. Az újságíróknak három ellenőrzési ponton kell átmenniük az állomásra menet: belül szendvicsekkel teli asztalok várják őket, és egy vonósnégyes zenél.
Néhány adat az új metróról. Az alagút a legmélyebb pontján 30 méternél is mélyebben húzódik. A két metróalagút egyenként 7,34 kilométer hosszú, a beruházás összköltsége pedig több mint 452 milliárd forint.
Az újságírók már a peronon várnak Orbánékra. Áll a pódium, kint vannak a mikrofonok, de vajon, hogy fog megérkezni a két főszereplő? Odasétálnak, vagy az egyik új metrókocsival gördülnek be a peronra?
Az Origo helyszíni tudósítója megtudta, hogy valóban metróval fog begördülni a sajtótájékoztatóra Orbán Viktor és Tarlós István, de már késésben vannak. Ezután beszédet tartanak, majd mind együtt elmetróznak a Keleti pályaudvarhoz.
Az Origo munkatársa 2007-től, a munkálatok megkezdésétől kezdve rendszeresen fotózta a Baross téren, a Keleti pályaudvar előtt folyó munkálatokat. Nézze meg, hogyan alakult át a tér a négyes metró építése során!
Megérkezett a metrószerelvény a kelenföldi megálló peronjára, ami Orbán Viktort és Tarlós Istvánt szállítja a sajtótájékoztatóra. Viszont mindenki megdöbbenésére nem állt meg, hanem azzal lendülettel tovább is ment, és eltűnt az alagútban. Szándékos lehetett, mert később a másik alagútban tért vissza, és egy másik szerelvény is megjelent a másik metrópályán.
Megkezdődött az átadás, Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke átadta az engedélyeket Tarlós Istvánnak, miközben Orbán a hátuk mögött tapsolt.
Nem Demszky találta ki a 4-es metrót, már a hetvenes években felvetődött - kezdte a beszédét Tarlós István. De szerinte Demszky a metró megszállottjává vált, és zűrzavaros szerződéseket hagyott, amelyek miatt nagy munka volt az új városvezetésnek megmenteni a projektet.
Tarlós szalagcímeket sorol, hogy érzékeltesse, milyen borús jóslatok mellett jutottak el a metró átadásáig. A vendégek közben a metróban állva hallgatják. Az egyik ajtóban Vitézy Dávid mosolyog, a másikban Horváth Csaba állt karba tett kézzel.
Tarlós ismerteti, hogy tucatnyi vonalon lesz új forgalmi rend a 4-es metró miatt. "Az biztos, hogy nagyon szép lett, örüljünk neki" - zárja beszédét Tarlós.
Hihetetlen, de elkészült - kezdte beszédét Orbán Viktor, hozzátéve, hogy ez szerinte a 2010-ben kialakult egységnek köszönhető.
Új megállók, első metrószerelvény, Orbán Viktor és Tarlós István neve a peronba vésve. Itt nézegethet képeket a 4-es metró átadásáról.
Nincs térerő a 4-es metróban, tudósítónk csak úgy tudott bejelentkezni a metró átadásáról, hogy a szünetben felszaladt a Szent Gellért téri megálló mozgólépcsőjének tetejére.
Kávéházi nemzet vagyunk, nagyobb a hajlam bennünk a beszédre, mint a cselekvésre - mondta a metró átadásán Orbán. Hozzátette azonban, hogy szerinte a fővárosi vezetés cselekedni is tud, és azt kéri Tarlós Istvántól, hogy a jövőben is cselekedjenek.
A beszédek és egy emléktábla felavatása után Orbán, Tarlós és a vendégek felszálltak az egyik szerelvényre és elindultak a Keleti pályaudvarhoz. Az újságírókat azonban arra a szerelvényre nem engedték fel, ők egy külön metróban követik Orbánékat.
A II. János Pál pápa téren tudósítónk szerint már van térerő, de más meglepetések is várták őket. A peronon ugyanis Ókovács Szilveszter, az Operaház igazgatója állt, és egy zenekarral kisebb koncertet adtak elő a metróban lévő újságíróknak. A metró viszont nem állt meg, csak lassított.
A Keleti pályaudvari végállomáson pincérek várták az újságírókat szállító szerelvényt, pogácsával és szendviccsel. Eközben az Orbánékat szállító szerelvény jóval előttük jár, már rég visszaindult Kelenföldre. Tudósítunk szerint a Fővám téren ment el egymás mellett a két szerelvény.
A metróátadásnak vége, lassan szétszélednek az újságírók. Ne menjenek messzire, a metró ugyanis alig másfél óra múlva megnyílik mindenki előtt, mi pedig folytatjuk a tudósításunkat!
A déli járatindításra alaposan felkészült a BKK, Somodi László a társaság vezérigazgató-helyettese az Origónak azt mondta, minden megállóban állni fog egy szerelvény, és délben mindegyik el fog indulni. Így lényegében már déltől fel lehet szállni az új metróra bármelyik állomáson.
Már most tucatnyi ember várja a Keleti pályaudvarnál, hogy felszállhasson a délben nyitó új metróra. Azt mondják, azért jöttek ki ilyen korán, mert nem tudták, hogy pontosan mikor is nyit a metró. Egy idős nő arra panaszkodott, hogy igazán oszthattak volna egy szórólapot a nyitás időpontjáról, ő ugyanis nem tud az internetről tájékozódni, és már 10 óra óta várja, hogy felszállhasson a metróra.
"Milyen jó, hogy legalább vannak választások négyévente" - mondta még egy évvel ezelőtt a széttúrt Kálvin téren átutazva az Origo egyik munkatársának az édesanyja. És valóban, egy héttel a választások előtt a 4-es metró új megállójának kijelzőjén az áll, hogy 22 perc múlva elindul az első járat a Keleti pályaudvar felé.
A Kálvin téri metrómegálló bejáratát egyelőre két rendőr, két közterület-felügyelő és egy BKK-alkalmazott védi. Az érdeklődők ugyan nem állnak sorba, de félpercenként kérdezgetik őket, hogy mikor lehet lemenni. "Basszus, korán jöttünk!" - mondta például két lány, miután megkérdezte őket.
Egyre több ember várja a metrónyitást a Keleti pályaudvaron, az Origo tudósítójának egy nő azt mondta, ő Csepelről jött megnézni az új metrót. Évente csak egyszer fog vele utazni, mert nem esik neki útba, de pont volt szabadideje, ezért eljött.
A délben induló első metrószerelvényre talán az a férfi vár legrégebb óta, aki 9 órakor érkezett a Fővám téri megállóhoz. Azt állítja, hogy a BKK oldalán csak annyi szerepelt, hogy 9-kor adják át a metrót. "Most azt várom, hogy jó hazánk nagyjai kitombolják magukat odalent" - mondta a férfi. Addig sem unatkozott, hanem elment, és megnézte az új Kossuth teret, majd Óbudára is kibuszozott.
Az új metró átadásával nem csak az utasok járnak jól, a Kálvin téri aluljáróban például épp most nyílt meg egy pizzázó. "Alig várjuk a fejleményeket, amikor az első metró begördül" - mondta az üzleti reményeikről a pizzázó reklámozására szánt lufikat osztogató férfi. A megállónál már több, mint százan várnak a metrónyitásra, az Origo tudósítója szerint a tömeg összetétele heterogénebb bármely politikai gyűlésnél, időseket és babakocsis fiatalokat egyaránt látni.
Megnyitották a metrót a Keleti pályaudvarál, az Origo tudósítja szerint százak tódultak be a megállóba. "Nem kell sietni, az első kocsira nem fogunk felférni, de ha jól látom, akkor a tizedikre sem" - mondta valaki.
A Kálvin térnél is pontosan délben nyitott a metró, legalább százan tódultak be a megállóba. Van, aki futott, van aki, kamerázott, és mindenki nagyon igzgatott volt. Egyesek azonban már a mozgólépcsőnél elkezdtek panaszkodni. "Miért csak egy vezet lefelé?" - kérdezték.
Az Origo tudósítja jelenti, hogy a Keleti pályaudvarnál a rendőröknek kellett közbelépnük, akkora volt a tömeg. Elállták a mozgólépcső lejáratát, és szakaszosan engedik le az embereket.
A jelenlegi kihasználtságra nem lehet panasz, a Kálvin téren alig lehet beférni a metrókocsikba. Az új metró a legtöbb emberből a fényképészt vagy a gyereket hozza ki: volt, aki a megálló falán lévő mozaikokat simogatta, más lehajolt és megszagolta a korlátot.
Helyszíni tudósítónk jelentése szerint hűvös van a Kálvin téri metrómegállóban. Erre több magyarázat is lehet, például az, hogy a induló metrók más vonalakhoz hasonlóan még nem melegítették fel az állomást. De a szellőzőrendszer is működik.
Vége a rendőri közbelépésnek a Keletinél, folyamatosan engedik le az embereket. Az új metróvonalat sokan dicsérik, de megjelentek a panaszok is. "Túl rövid, kimehetne Budaörsig" - mondta valaki. Más arra panaszkodott, hogy nem hallani rendesen az ajtó csukódását jelző hangot, így néhány embert majdnem odacsukott.
Lástzik, hogy az utasok még rutintalanul csapnak le a jó helyekre: a peronok középső része túlzsúfolt, még hangosbemondón is felkérték őket, hogy használják a szerelvény összes ajtaját. A helyszíni gyorstesztünk szerint az utasoknak a pszichedelikus Szent Gellért téri megálló tetszik a legjobban.
Két taktika alapján utaznak az emberek a metrón. Van, aki célirányosan metrózik A pontból a B-be, sokan azonban minden megállónál leszállnak, hogy körülnézhessenek.
"Ez lett a legjobb metró Budapesten" - mondta az Origo tudósítójának egy Budapesten élő kenyai férfi. Ő gyakran fogja használni az új vonalat, ugyanis közel van az újbudai lakásához, most pedig végigjárja az összes megállót.
Az emberek többsége nem hajlandó politikai kérdést csinálni az új metróból. Húszból csak egy valaki mondta azt, hogy a korábbi baloldali kormányok hibájából nem lett kész eddig, a többiek pedig azt felelték, "örüljünk, hogy vérge megvan".
Egy órával a megnyitó és a kezdeti extázis után érezhetően csökkent a tumultus a metróban. Alig látni már például menet közben kamerázó utast, és mintha a szerelvények is szellősebbek lennének. Feltűnő viszont a megállók egyes részein a reklámok hiánya, főleg az olyan részeken, ahol látszódnak a vasbeton szerkezetek.
"Alternatív metróátadót" tartott a baloldali ellenzék péntek délelőtt a fővárosi Szent Gellért téren, korábbi városvezetők jelenlétében. Hangsúlyozták: a szocialista-liberális városvezetőség nélkül a 4-es metró nem készült volna el. Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője azt ígérte, ha a baloldal győz a választáson, megkezdik a Bosnyák térig tartó szakasz tervezését.
A megállókat elhagyóknak szórólapokat osztogat a BKK. Van rajtuk egy metrótérkép, és egy szöveg, amit Tarlós István jegyez. Tarlós a reggeli átadódhoz hasonlóan itt is Demszky Gábor volt polgármesterrről beszél, szerint szerencsésebb lett volna, "ha a regnálása alatt hangsúlyosabban műszaki-gazdasági és kevésbbé politikai kommunikációs kérdéskéntkelezi a 4-es metró ügyét".
"Nagyon tetszik az új metró, nagyon modern" - mondta az Origónak két idősebb férfi, akik együtt szoktak pecázni menni, és most az új metróvonalat is együtt térképezik fel. A II. János Pál pápa téren fel is mentek körülnézni a feszínre, de hirtelen nem tudták megállapítani hová kerültek. De nem is bánják, szerintük az a lényeg, hogy felfedezzék az újdonságokat.
Az emberek nem csak a megállókat, hanem azok közvetlen környezetét is birtokba vették az aluljárókban és a felszínen. Sokan napoznak vagy kutyát sétáltatnak. Helyszíni tudósítónk megfigyelte, hogy általában két mozgólépcső vezet le a megállókba, és a legtöbb esetben már a mozgólépcső tetejéről látni a metrószerelvények érkezésének idejét jelző órát.
A Kálvin téren két fotós beragadt a liftbe, próbálják kiszabadítani őket - jelentette az Origo tudósítója.
Kiszabadultak a liftben rekedt fotósok.
Ide kattintva megnézheti a leglátványosabban megváltozott tereket az MTI archív felvételeiből és Vanik Zoltán légi fotóiból készített összeállításunkban. A képek interaktívak.
Egy fiatal lány kihasználta a metró kétnapos ingyenességét, és az évi egyszeri Arána pláza-látogatását erre a napra időzítette. Bérlete nincs, így az összes körúton kívül elintézendő teendőjét erre a két napra szervezte.
Tudósításunkat befejezzük. A metró délelőtti átadásáról itt olvashat, a 4-es metróról írt minden cikkünket pedig itt találja.
Az új metró átadásával nem csak az utasok járnak jól, a Kálvin téri aluljáróban például épp most nyílt meg egy pizzázó. "Alig várjuk a fejleményeket, amikor az első metró begördül" - mondta az üzleti reményeikről a pizzázó reklámozására szánt lufikat osztogató férfi. A megállónál már több mint százan várnak a metrónyitásra, az Origo tudósítója szerint a tömeg összetétele heterogénebb bármely politikai gyűlésnél, időseket és babakocsis fiatalokat egyaránt látni.