Megöllek, mint egy nyulat, érvelt Simicska szerb partnere

Jó biznisz felcsúti stadiont építeni és kaszinózni, Puskás Akadémia, Pancho, mészáros lőric, kft, közgép, molino
Felcsút, Puskás Akadémia, Pancho, mészáros lőric, kft, közgép, molino
Vágólapra másolva!
A politika sem ismeretlen terep annak a szerb férfinak, akinek a hajói miatt kizárták a Közgépet a közbeszerzésekből. Ljubisav Stokic a vállalkozásaival igyekezett kihasználni a Duna és a román határ közelségét. Történetében sok minden felbukkan: cigaretta, üzemanyag, vámhatóság. És még halálos fenyegetés is.
Vágólapra másolva!

Most már kifejezetten rossz ötletnek tűnik, de a Közgépnek valójában nem sok választása volt, amikor külföldi partnert keresett. Simicska Lajos cégének ugyanis nincsenek olyan hajói, amelyekkel pályázni tudott volna a kikötőtenderre – értesüléseink szerint Magyarországon csak a Kikötő Konzorcium egyik tagja rendelkezik olyan paraméterű hajókkal, amelyek megfelelnek a pályázati kiírásnak.

Ezért a Közgép a régióban nézett szét, és valamiért a Veliko Gradistében bejegyzett Kompanija Stokic Ortacko Drustvo szerb cégre esett a választása. Az együttműködés nem ígér túl sok jót: a Közgépet három évre kizárták a közbeszerzésekből, mert a két szerb hajónál állítólag nincs minden rendben.

Kispályás cégnek tűnik

A Kompanija Stokic tulajdonosa, illetve törvényes képviselője egy bizonyos Ljubisav Stokic. A 2013-as éves beszámoló szerint a cég nettó bevétele nagyjából 100 millió forintnak megfelelő dinár volt. Összehasonlításképpen a Közgép nettó árbevétele tavaly meghaladta a 100 milliárd forintot.

A cég címére egyébként a Google egy Copacabana nevű diszkót dob ki:

Nem ismeretlen számára a politika

Ljubisav Stokic számára a politika nem idegen terep. Aktívan részt vett a Veliko Gradiste-i helyi tanácsban: ez az önkormányzat végrehajtó testülete, amelynek tagja a polgármester, a helyettese, és mintegy kormányként irányítják a települést.

A jelek szerint a vállalkozó a Szerb Szocialista Párthoz kötődik.

Ez volt Slobodan Milosevic hatalmi bázisa, és a jelenlegi országos kormánykoalíciónak is része a párt. A '90-es években, amíg Szerbia ellen embargó volt érvényben, jelentős gazdasági karriert csak velük lehetett befutni.

Egy szerb cég állíthatja fejre a Közgépet Fotó: Origo

Ljubisav Stokicról színes történetek olvashatók a szerb lapokban. Több eljárás is folyt ellene: egyszer például az üzemanyagcsempészek után nyomozó fináncok

gyanús tartályokat találtak a kertjében elásva.

De az is előfordult, hogy az egyik hajóján 67 ezer euró (közel 20 millió forint) értékű csempészcigarettát foglaltak le a vámosok.

Biznisz a határon, halálos fenyegetés

Ljubisav Stokic sokféleképpen igyekezett kihasználni a Duna és a szerb-román határ közelségét. Például földet vásárolt a határátkelőnél, így

a beléptetés és a vámvizsgálat magánterületen zajlott.

Ljubisav Stokic egy vámmentes boltot is nyitott a területen. Ez szúrta is egy helyi képviselő szemét, aki megpróbálta megtudni, hogy egy magáncég hogyan szedhet be különböző illetékeket, ami a hatóságok dolga lenne. Ez nem tetszett Stokicnak, és megfenyegette.

Az ellenzéki képviselő szerint korán reggel Stokic a háza előtt az „oláh anyját szidta”, és megfenyegette, hogy

Mire kiért a rendőrség, Stokic már lelépett.

Több lábon áll

Évi 40 ezer euróért bérelt már olyan kikötőt is, ami korábban a községnek termelte a profitot, utána viszont már az ő cégének. Van egy 300 birkás farmja, de belevágott a dunai turizmusba is. Hajós kirándulásokat szerveznek – 90 fős túrákról van szó, azonban ha jó az idő, akkor plusz 80 fő is elfér a fedélzeten. Stokic cége ezekért a túrákért 25-35 eurót kér el fejenként.

Megtorpedózta Simicskát

A helyi sikerek ellenére a nemzetközi terjeszkedés nem lesz akadálymentes Ljubisav Stokic cégének. Jelenleg úgy fest ugyanis, hogy Stokic vállalkozása miatt három évre kigolyózták a közbeszerzésekről a Közgépet. A Közbeszerzési Döntőbizottságnak a szerb cég hajóival volt problémája.

Pedig a Közgép az elmúlt hónapokban többször is borsot tört az ajánlatkérők orra alá: rendre alálicitált versenytársainak, hogy mindenképpen ő nyerje az adott tendert. Ugyanakkor volt, hogy éppen a túl alacsony ajánlata miatt zárták ki.

Egy darabig csak nézhetik a kiírásokat Forrás: MTI/Bugány János

Július 17. óta leegyszerűsödött a képlet, ugyanis

a Közgép három évig semmilyen közbeszerzésen nem indulhat.

Simicska Lajos cége bíróságra megy, ott védené meg igazát – azonban ennek halasztó hatálya nincs. Értesüléseink szerint még nem készültek el a keresettel.

Az Origónak is eljuttatott közleményükben azt írják, már a jogorvoslati kérelmükben és a Közbeszerzési Döntőbizottság tárgyalásán is bebizonyították, hogy a törvényeknek megfelelően, jóhiszeműen és az elvárható gondossággal jártak el az ajánlat benyújtásakor.

Szerintük a múlt pénteki határozat még a sokat látott közbeszerzési szakértők szerint is kirívóan sérti a magyar és az európai uniós jogszabályokat.

Három év, 20 cég

A Közbeszerzési Hatóság honlapján található listán – a Közgéppel és a szerb céggel együtt – mindössze 20 olyan cég található, amelyeket hamis adatszolgáltatás miatt zártak ki. Néhány vállalkozás már megszűnt, illetve felszámolás, kényszertörlés alatt áll, néhánynak pedig nincs is leadott beszámolója a tavalyi évre vonatkozóan. A legtöbb cég néhány tízmilliós nettó árbevételt ért el 2014-ben, míg a legnagyobbak 2 milliárd forintnak örülhettek.

A BKK ellenében a Közgépnek adtak igazat

A BKK kizárta a Közgépet egy közbeszerzésből, de Simicska Lajos cége megtámadta a döntést, és a Közbeszerzési Döntőbizottság akkor a Közgépnek adott igazat.

Összehasonlításképpen a listára most felkerült Közgép tavalyi nettó árbevétele – először a vállalkozás történetében – meghaladta a százmilliárd forintot (113 milliárd forint). A többi cég együttes árbevétele sem éri el a Közgép árbevételének tíz százalékát.

Mi volt a hamis adat?

Az ajánlatkérő Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság helyett eljáró Első Magyar Közbeszerzési Tanácsadó Zrt. öt dolog miatt zárta ki a Közgép ajánlatát, amelyben szerintük három helyen hamis adatot is szolgáltatott. A Közbeszerzési Döntőbizottság határozata ugyanakkor már csak egyetlen kizáró okot talált: az egyes hajók zárt fedélzetének négyzetméteradatai esetében a KDB szerint meg is áll a hamis adatszolgáltatás.

A Közgép a SASA II. és a SASA III. nevű hajók miatt dőlt meg.

A kiírás szerint két hajón legalább 500 négyzetméteresnek kell lennie a zárt fedélzetnek. Az egyik Szása esetében ez 452,675 négyzetméter, míg a másik hajónál ugyanez az adat 467 négyzetméter – ezeket az adatokat az ajánlatkérő helyett eljáró cég számolta ki a hajók alaprajzából. Azonban a szerb közlekedési minisztérium szerint a rámpákkal együtt sincs meg az 500 négyzetméter.

De akkor mit csatolt a Közgép?

A szerb hatóságoktól kapott papírokat. A Közgép a szerb közlekedési minisztériumra hivatkozva ajánlatában az egyik hajónál 502,66, míg a másiknál 508,76 négyzetmétert adott meg zárt fedélzetnek, míg egy hiánypótlásban a Kompanija Stokic a kapacitást nyújtó szervezetre hivatkozva azt állította, hogy a hajók 507,83, illetve 571,89 négyzetméter zárt fedélzettel rendelkeznek.

Mindenesetre azt a KDB is elismeri a határozatában, hogy

Az adatok nem stimmeltek azzal, amit az ajánlatkérők számoltak, ez pedig a KDB szerint már elég is volt ahhoz, hogy megálljon a hamis adatszolgáltatás. Az érintett hajókról kérdeztük Stokic vállalkozását is, de még nem válaszoltak.

Mészáros Lőrincig érnek a szálak?

Az Egyenlítő blog egy érdekes kapcsolatra hívta fel a figyelmet: az ajánlatkérőt képviselő cég, az Első Magyar Közbeszerzési Tanácsadó Zrt. egyik vezetője Antal Kadosa Adorján, aki olyan támogatókkal a háta mögött indult el tavaly a Magyar Judo Szövetség elnöki posztjáért, mint például

  • Bakondi György, a katasztrófavédelem korábbi főigazgatója,
  • a felcsúti Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia,
  • a Mészáros és Mészáros Kft. vagy
  • a Duna Aszfalt.

Antal Kadosa Adorján ennek ellenére nem nyert – újabb négy évre Tóth Lászlót választották elnöknek.

Illusztris támogatók Forrás: Origo

Simicska Lajos cégének kizárásával a Győr-Gönyű kikötő fejlesztésére kiírt tendert a Kikötő Konzorcium nyerheti, hiszen a Közgép Zrt. és Kötiviép’B Kft. után az A-Híd Zrt., a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Mészáros és Mészáros Kft. fémjelezte konzorciumé a legkedvezőbb ajánlat – bő 200 millió forinttal drágábban vihetik a munkát, mint a Közgép vitte volna.

A Mészáros és Mészáros Kft. is nyerhet a kikötőtenderen Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

A döntőbizottság is tud hibázni

Ha már az ajánlati áraknál járunk: a KDB pénteki határozatában is található hiba. A dokumentum hetedik-nyolcadik oldalán az ajánlatokat részletezve ugyanazt az árat írták két indulóhoz is:

  • Közgép Zrt. – Kötiviép’B Kft.: 6 673 637 857 forint,
  • A-Híd Zrt. – Swietelsky Vasúttechnika Kft. – Mészáros és Mészáros Kft.: 6 891 524 955 forint,
  • Duna Aszfalt Kft.: 6 891 524 955 forint,
  • Strabag-Mml Kft.: 7 096 663 196 forint.

A döntőbizottság határozata szerint két indulónak is sikerült egy közel nettó hétmilliárdos tenderre forintra ugyanazt az ajánlatot tennie. Ezzel szemben mi úgy tudjuk, hogy a Duna Aszfalt nettó 7 292 969 442 forintért vállalta volna a felújítást.