Cégkapu: érdemes regisztrálni, mert ellenőrzik a mulasztókat (2. rész)

nagyító
Vágólapra másolva!
Bár a Cégkapu regisztrációt az e-ügyintézési törvény alapján augusztus végéig kell elvégezni, a törvény mégis egy átmeneti felkészülési időszakot biztosít, így ez 2017. december 31-ig nincs hátrányos jogkövetkezmény. Ugyanakkor az illetékes hatóságok 2018. január elsejétől már jogosultak lesznek a törvényességi felügyeleti eljárás vagy hatósági ellenőrzés megindítására azon gazdálkodó szervek esetében, amelyek nem regisztráltak.
Vágólapra másolva!

Az e-ügyintézési törvény 2018. január 1-jétől teszi kötelezővé az elektronikus ügyintézést a gazdálkodó szervezetek számára, amely a központi szolgáltató által nyújtott Cégkapu szolgáltatással teljesíthető a legegyszerűbben.

A mulasztók ellen az adóhatóság törvényességi felügyeleti eljárást indíthat, vagy cégellenőrzést végezhet, így mindenképpen érdemes ezt megelőzni.

Előbb Ügyfélkapu kell

A regisztrációhoz e-mail cím kell és már meglévő Ügyfélkapu. Akinek nincs ilyen, annak a Cégkapu előtt Ügyfélkapu jogosultságot kell szereznie, vagyis létre kell hoznia személyes ügyfélkapus azonosítóját. Ezt bármely természetes személy megteheti.

A személyes ügyfélkapus azonosító létrehozása egy regisztrációs eljárás, amelyet az ügyfél kezdeményezhet a regisztrációs szervnél (bármelyik okmányirodában, kormányhivatali ügyfélszolgálati irodában, adóhatóság ügyfélszolgálatán vagy külképviseleten) vagy elektronikusan, 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes személyazonosító igazolvány birtokában a ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio/regEszemelyi felületen.

Amennyiben ez megvan, be lehet lépni a kormányzati https://cegkapu.gov.hu címre. (Gond esetén a legközelebbi kormányablakban pár perc alatt létrehozható saját Ügyfélkapu regisztráció.)

A cég képviselőjeként saját ügyfélkapus felhasználó nevünkre, jelszavunkra és az általunk képviselt szervezet adószámára szükség lesz.

Az e-mail cím

Ezt követően ki kell választani azt az e-mail címet, amelyre a Cégkapura érkező üzeneteket fogadja a társaság, illetve onnan fogja a válasz e-maileket küldeni. Ez lehet egy új, a gazdálkodó szervezetre szabott e-mail cím, vagy egy már meglévő.

Tanácsos egy olyan új cím, amelyben szerepel a cégkapu név és a cég rövidített neve.
Sikeres belépés esetén a Bejelentkezés feliratra lépve bejelentkezik a cégképviseletre jogosult a saját ügyfélkapus adataival.

A jogosultság igazolása

Ezt követően el kell fogadni az Általános szerződési feltételeket, majd a „Cégjegyzékben szereplő gazdálkodó szervezet" feliratra kell kattintani.

A Cégkapu regisztráció elvégzéséről, az arról szóló (451/2016. (XII.19.) kormányrendelet szerint a a gazdálkodó szervezet nevében a cégkapu-regisztrációt a gazdálkodó szervezet képviseletére jogosult természetes személy kezdeményezheti.

Forrás: 123rf.com

Ezért jelölni kell, hogy a bejelentkező személy jogosult a cég képviseletére, a rendszer mindezt ellenőrizni fogja, ugyanis kapcsolatba lép az érintett közhiteles nyilvántartásokkal (például cégjegyzékkel), és eredményes regisztráció esetén az alkalmazás eltárolja a regisztrációs adatokat, és elektronikusan hitelesített visszaigazolást ad.

Ezt követően kétszer meg kell adni a fentiekben már tárgyalt e-mail-címet (lehetőleg hibátlanul és egyformán ugyanazt), majd el kell végezni a tényleges regisztrációt.

A rendszer közli, hogy sikeres regisztráció történt és megadja a rendszer-azonosító számot. Kilépés előtt célszerű a visszaigazolást letölteni.

Jogosult és megbízott személy

A bejelentkezést végző cégképviseletre jogosult személy saját maga is lehet a cégkapu megbízott, de miután sikeresen regisztrált, mást is megbízhat ezzel a feladattal. Természetesen a cégkapu megbízott feladata a továbbiakban a cégkapura érkező e-mail-ek figyelése és az ezzel kapcsolatos ügyintézés.

A megadott e-mail cím lesz az elektronikus kapcsolattartás címe, azaz a hivatalos okmányok erre a címre fognak érkezni, beleértve a cégbírósági értesítéseket, bírósági kereseti kérelmeket.

A bejelentkezést végző cégképviseletre jogosult személy saját maga is lehet a Cégkapu megbízott, de cégen belül mást is megbízhat az adminisztrációs feladattal és az értesítések, levelek figyelésének kötelezettségével. Lényegében egy tárhelyet fog kezelni.

A megadott e-mail cím lesz az elektronikus kapcsolattartás címe, azaz a hivatalos okmányok erre a címre fognak érkezni, beleértve a cégbírósági értesítéseket, bírósági kereseti kérelmeket.

Az Ügyfélkapuhoz hasonló Cégkapun keresztül a cégek, alapítványok, gazdálkodó szervezetek online tartják majd a kapcsolatot a hivatalokkal, dokumentumokat küldhetnek, fogadhatnak, így személyes ügyintézés nélkül, kényelmesebben és gyorsabban intézhetik a cégügyeiket.

(A Cégkapuval kapcsolatos tudnivalókat ismertető írásunkat hamarosan folytatjuk – a szerk.)