Vágólapra másolva!
A fenntarthatóság nemcsak azt jelenti, hogy egy cég kíméli a környezetet, hiszen egy vállalkozás fenntartható működése attól is függ, hogyan bánik a munkavállalóival. A Piac és Profit a New York Universityn oktató Jeffrey Hollender tanácsait szedte sorba.
Vágólapra másolva!

Elsőként a cégnek érdemes meghatároznia saját értékrendjét. Amellett ugyanis, hogy a vállalkozás működtetésének a célja a profitszerzés, a működést jelentősen befolyásolja, milyen értékrend mentén milyen célokat és megvalósítási modelleket alkalmaz a társaság.

A fenntarthatóság szempontjából érdemes a környezeti hatások mellett azt is számba venni, hogy a vállalkozás milyen hatást gyakorol a társadalomra, illetve a szűkebb társadalmi rétegre.

Itt célszerű az embert, vagyis a munkavállalót első helyre tenni.

Annál is inkább, mert az elégedett munkavállaló képes magas színvonalon kiszolgálni a vásárlókat, ügyfeleket, vendégeket.

Ez ugyanakkor nem is olyan egyértelmű. A menedzsment ugyanis négyfajta emberrel találkozik rendszeresen: a munkavállalókkal, a vásárlókkal, fogyasztókkal és a tulajdonosokkal. Utóbbi nyilván akkor szembetűnő és fontos, ha a cégvezető nem maga a tulajdonos. Ebből a négyesből egy jó menedzsment a munkavállalót és a fogyasztót rendre előrébb sorolja a tulajdonosoknál.

Ez főként a részvénytársaságoknál fontos, ahol a részvényesek és menedzsment jogosítványa élesen külön válik.

Első a munkavállaló és utána jönnek a vásárlók! Forrás: MTI/Mohai Balázs

A fenntarthatóság szempontjából fontos, hogy a szabályozási környezet kedvezzen a hosszú távú terveknek, befektetéseknek. Ha az azonnali érdekek felülírják a hosszú távú működést, az idővel erodálhatja a vállalkozást. A vállalat szempontjából nem az a legfontosabb például, hogy osztalékot fizessen, hanem hogy az eredményt a cégbe forgassák vissza.

Az sem mindegy persze, hogy az eredményt mire használja a társaság. Így meg kell fontolni, hogy a legjobb megoldás a folyamatos bővülés és a bevétel növelése, vagy inkább a hatékonyság növelése a célravezető. A kutatás-fejlesztésre fordított pénz sokszor segíthet abban, hogy új pályát biztosítson a vállalkozás számára, illetve a fejlesztések által csökkenthetők a kockázatok. Ezek a megoldások hosszú távon jóval stabilabbá és hatékonyabbá tehetik a vállalkozást, mintha kizárólag a bevétel növelésére koncentrálna.