Sebastian Vettel csak és kizárólag saját magának köszönheti, hogy az élről kiesett a Német Nagydíj 52. körében, ezzel tálcán kínálva a világbajnoki pontverseny vezető helyét Lewis Hamiltonnak. Mark Webber, Vettel korábbi csapattársa még a németországi versenyhétvége előtt azt mondta: a Ferrari négyszeres világbajnoka hajlamos összeroppanni bizonytalan helyzetekben, Nico Rosberg, 2016 világbajnoka pedig meglepődött honfitársa hibáján.
Webber háromszor végzett a világbajnoki tabella 3. helyén Vettel csapattársaként a Red Bullal, közös 5 évük alatt pedig volt ideje alaposan kiismerni a németet.
Az ausztrál szerint kollégája nagy baklövései, az angol nyelvben használatos szóval élve tipikus „leolvadások”, olyan szituációk, amikor Vettel nem a megszokott kerékvágásban haladó események hatására teljesen elveszti a kontrollt.
„Sebastiannak voltak és lesznek is ilyen pillanatai – mondta Webber a Német Nagydíj előtt. – Azt hiszem, mindig van egy terve, az ilyen kihagyások pedig akkor történnek, amikor az felborul, mint például Safety Car esetén. Abu-dzabiban [2012-ben] például lement a pályáról, és DRS-táblákat ütött el a biztonsági autó alatt. Vagy ott volt a tavalyi Azerbajdzsáni Nagydíj. Elképesztő, hogy milyen intenzitással tud fókuszálni és koncentrálni.
Nyerni pole pozícióból az élen haladva, kikerülni a DRS-távolságból, ez volt a védjegye, halálos fegyverként használta. Azonban ahogy fellép valamilyen komplikáció, a dolgok trükkössé válnak.
Webber először Vettel 2007-es újoncszezonjában, a Japán Nagydíjon láthatta, milyen az, amikor a német egy pillanatra kihagy. Akkor ezt az ausztrál ráadásul saját kárán tapasztalhatta meg, a Safety Car mögött a második helyen haladva ugyanis a Toro Rossóban ülő Vettel hátulról belerohant, véget vetve mindkettejük futamának.
„Kinézett egy dobogó, ami hallatlan eredmény lett volna. A Red Bull és a Toro Rosso egyszerre az első háromban olyasmi volt, ami korábban még sohasem történt – emlékezett vissza Webber. – Az utolsó szektorban Lewis mellé kormányoztam az autót, és mondtam neki, hogy gigantikus távolságra vagyunk a Safety Cartól. Néztem rá, és mutattam, hogy menjen, a biztonsági autó lámpái még be vannak kapcsolva. Nem az újraindításhoz készülődtünk, még tartott a biztonsági autós fázis, ő pedig csak lófrált össze-vissza.”
Aztán egyszer csak bumm, [Vettel] mintha szigonnyal jött volna nekem hátulról, mindketten kiestünk. Tudom, hogy Seb hangosan sírt utána, teljesen össze volt törve.
Vettelt a sportfelügyelők először 10 rajthelyes hátrasorolással sújtották a következő futamra, de miután előkerült egy szurkolói felvétel, amelyen látszott, hogy Hamilton kiszámíthatatlan viselkedése vezetett a balesethez, megrovásra csökkentették a büntetést.
„Bizonyos mértékig Lewis volt a hibás, összevissza jojózott – mondta Webber. – Azt hiszem, a McLarennek más anyagból voltak a fékjei. Hideg volt, esett, undorító egy verseny volt. Ételmérgezéssel küszködtem, eléggé kutyául éreztem magam, de a futam nehezén már túl voltunk.”
Webber a közös tapasztalatokra visszaemlékezve még egy érdekes dolgot kiemelt, azt, hogy Vettel sosem szerette a kiszámíthatatlan körülményeket az időmérőn.
„Utálta, egyszerűen utálta, mert nem olyan németes volt, egyenes, világos helyzet, hanem minden kissé nyitott volt. Készen fognak állni a gumik már az első körre? Egy vagy két kört fogunk futni? Gyakran ki nem állhatta ezt.”
A 2016-os F1-es világbajnok televíziós szakértőként a helyszínről követte a Német Nagydíjat, Vettel hibájáról és kieséséről pedig egyenes véleménnyel volt. „Egyszerűen eldobta, hihetetlen. Igen, a körülmények nehezek, versenyzőként szörnyűek voltak.
De ennek ellenére elég messze voltak a srácok mögötte, egy kicsit jobban visszavehetett volna, ehelyett beleállította az autót a falba.
A Sachskurve az egyetlen kanyar, ahol nincs lehetőség a hibázásra, ezért abban a kanyarban még többet rá kell hagyni, ő azonban nem tette, átlépte a határt.”
Hogy Vettel mennyire nem spórolt, azt jól mutatja, hogy a balesete előtti 6 kör alatt 3,5 másodpercről 9,9 másodpercre növelte az előnyét Kimi Räikkönennel szemben, akit aztán Valtteri Bottas is megelőzött egy körrel Vettel balesete előtt. Rosberg szerint ennek nem volt kihatása honfitársa kiesésére. „Nem hallottuk, hogy Sebastiannal közölték volna ezt rádión, úgyhogy szerintem nem volt tudatában ennek.”
Csak futotta a saját versenyét, és totálisan elbaltázta, ami eléggé hihetetlen tőle.
Nem túl gyakran esik meg vele ilyesmi. Nagyon együttérzek vele, tudom, hogy milyen ez. Szerintem karrierje egyik legsötétebb pillanataként fog emlékezni erre az esetre.”