Kihátrált a Fiat Chrysler, nem egyesülnek a Renault-val

Horizontal panoramic COMBO PHOTO LOGO AUTO INDUSTRY ILLUSTRATION CLOSE-UP CAR RENAULT
(COMBO) This combination of pictures created on May 26, 2019 shows the logo of Italian auto maker Fiat (L) (FCA) on January 12, 2017 in Saluzzo, near Turin. And the logo of carmaker Renault in Saint-Herblain, western France, on January 15, 2016. - French and Italian-US auto giants Renault and Fiat Chrysler are set to announce talks on an alliance, with a view to a potential merger, informed sources said on May 26, 2019. (Photos by MARCO BERTORELLO and LOIC VENANCE / AFP)
Vágólapra másolva!
A Fiat Chrysler bejelentette, hogy visszalép a Renault-nak tett 35 milliárd dolláros egyesülési ajánlatától, és a francia autógyártóban 15 százalékos részesedéssel bíró párizsi kormányt hibáztatta azért, hogy nem jött létre a világ harmadik legnagyobb autógyártó cége. 
Vágólapra másolva!

A Fiat Chrysler (FCA) május végén tette meg az ajánlatát. Különböző források szerint a Renault igazgatótanácsa szerdán már hat órája tanácskozott az egyesülésről, amikor a francia kormány is feltételesen megállapodott az FCA-val az ügyletről.

Párizs azonban el akarta érni, hogy egyik szövetséges partnere, a japán Nissan - amely mindaddig tartózkodott - támogassa az egyesülést. A francia szakszervezetek ellenezték a megállapodást, a magánrészvényesek viszont támogatták. A francia kormány ekkor azt kérte, hogy halasszák el a döntést.

illusztráció Forrás: AFP/Marco Bertorello

Az FCA ezután adott ki közleményt arról, hogy visszalép az ajánlattól. "Egyértelművé vált, hogy Franciaországban egyelőre nincsenek meg a politikai feltételek ahhoz, hogy egy ilyen kombináció sikeresen elinduljon" - írták.

Francia részről azonban úgy látják, az FCA türelmetlen volt, gyorsan nyélbe akarta ütni az ügyletet, miközben Párizs szerint nem volt ok a sietségre.

Az FCA javaslata alapján a két cég részvényesei 50-50 százalékos tulajdonhányaddal rendelkeztek volna a közös vállalatban, amely a világ harmadik vezető járműgyártója lett volna a Volkswagen és a Toyota után.

Az egyesülés évi 8,7 millió autót gyártott volna, piaci tőkeértéke pedig elérte volna a 37 milliárd dollárt, ebből csaknem 20 milliárd a Fiat Chrysleré lett volna.

Elemzők szerint ésszerű volt az elgondolás, az iparági konszolidáció komoly költségmegtakarítással járt volna, más gyártók részéről is látni próbálkozásokat arra, hogy megosszák egymás között a fejlesztési költségeket. Az FCA korábban már tárgyalt a PSA Csoporttal, amelyben a francia kormánynak szintén van részesedése.

A füstbe ment egyesülés okán az FCA részvényeinek árfolyama 3 százalékot esett a zárás utáni kereskedésben.