A kínai lakosság fogyasztása némi gyengélkedésnek indult az elmúlt évben, ami elsősorban annak tudható be, hogy az USA-val fennálló kereskedelmi háború komoly bizonytalanságot idézett elő a kínai gazdaság jövőjével kapcsolatban. A McKinsey friss jelentése azonban rávilágít, mindez igen kevéssé rázta meg a tehetős kínai fiatalokat. Ez a csoport ugyanis épp az elmúlt egy év során jelentős költekezésbe kezdett, aminek számos szektor is komoly haszonélvezője volt – írja a CNBC.
A top 10 iparág között olyan, a fiatalok számára divatos területeket találunk, mint a friss tejtermékek, a bőrápolás vagy a sportruházat.
Érdekes azonban, hogy demográfiailag itt nem a nagyvárosok leggazdagabb fiataljairól van szó. Sokkal inkább azokról, akik a metropoliszoknál kisebb és jóval olcsóbb városokban élnek, ahol a lazább munkabeosztásuk is sokkal inkább lehetővé teszi a szabadidős költekezést. Nem meglepő tehát, hogy a jelentés készítői kiemelték, a jövőben várhatóan ez a társadalmi réteg lesz a kiskereskedelmi cégek egyik legfontosabb marketing célcsoportja – és a bevétel-növekedések egyik motorja.
A konkrét adatokból az látszik, hogy ez a bázis adta a felmérésben szereplő kínaiak negyedét, de ehhez képest a csoport 60 százalékban járult hozzá a lakossági kiadás-növekedéshez 2017 és 2018 között – a kutatás összesen 5400 válaszadóra épült, 44 kínai városból.
Ami a trendekből egyértelműen látszik, hogy az egészséges életmód a legerősebb kereskedelmi hívószó a kínai fiatalok körében.
Folyamatosan bővülő kereslet mutatkozik például a személyi edzők iránt, de egyre népszerűbbek az olyan, korábban kevésbé divatos mozgásformák, mint például a zumba.
Erre a trendre pedig már a helyi befektetők és vállalatok is felfigyeltek, de még a kormány is kiadott olyan új politikai irányelveket az elmúlt években, melyek a nemzeti sportolást és fitnesst támogatják. Bár egészen pontos számok nem állnak rendelkezésre, de a becslések szerint csak az elmúlt öt év során több mint 37 000 fitness központ nyílt Kínában.
Befektetési szempontból az egyik legizgalmasabb példát a Keep nevű, okostelefon-alapú fitnessprogram jelenti. A vállalat mögött olyan sztárok állnak befektetőként, mint a Goldman Sachs, a GGV Capital, valamint a Tencent, a pekingi cég pedig eddig 174 millió dollárnyi tőkét szerzett. A társaság nagyjából öt évvel ezelőtt indult, és ma már fizikai edzőtermeket is üzemeltet. Az Apple kínai áruházában egyébként a Keep a harmadik legerősebb szereplő a fitness applikációk között.
Ezzel párhuzamosan viszont a kínai lakosság többsége erősen megérzi a gazdasági növekedés lassulását.
Azoknak az aránya, akik bár „gazdagnak" tartják magukat, de óvatosan költekeznek, 60 százalékra ugrott 2018-ban az egy évvel korábban mért 52 százalékról. A hivatalos adatok szerint egyébként idén a kiskereskedelmi eladások már csak 8 százalékkal nőttek, ami érezhető lassulás a tavalyi 9 százalékhoz képest.