Eszenyi Enikő szerint furcsa, hogy éppen egy nappal a bizottsági meghallgatása előtt támadták

Eszenyi Enikő
Vágólapra másolva!
Eszenyi Enikő, a Vígszínház igazgatója interjút adott az ATV-nek, amelyben furcsának nevezte, hogy a 15 korábbi vígszínházi színész által aláírt nyílt levél éppen egy nappal a szakmai bizottsági meghallgatás előtt jelent meg. Ebben agresszív vezetői stílusával magyarázzák, hogy miért hagyták ott a Vígszínházat. Azt mondta, hogy ő határozott vezető, de döntéseit mindig a Vígszínház érdekében hozza meg. A levél megjelenése előtt egyébként ellenzéki médiumokban a színészek vádjaihoz kísértetiesen hasonlító, Eszenyit bíráló gondolatok jelentek meg. Eszenyi Enikő arról nem beszélt, de tény: a baloldal kedvelt színházigazgatójából pillanatok alatt gyűlölt vezető lett éppen a baloldal szemében, miután decemberben nem volt hajlandó részt venni három pesti színház Karácsony Gergellyel közösen megtartott tüntetésén.
Vágólapra másolva!

Az interjúban Eszenyi Enikő arról is beszél, hogy az elmúlt 10 évben igyekezett megfogalmazni azt, amit a színházról gondol.

Eszenyi Enikő Forrás: Daniel Dömölky/Daniel Dömölky

Eredményei között beszélt arról, hogy

behívta a társművészeteket a Vígszínházba, kialakította a külső és belső kommunikációt, bekapcsolta a színházat a digitalizációba, és kialakított egy design környezetet.

A nyílt levéllel kapcsolatban, amiben volt kollégái egy része szerint Eszenyi „verbális erőszaka és agresszív vezetői kommunikációja" is hozzájárult ahhoz, hogy felbontsák a szerződésüket, azt mondta,

A szakmai bizottság egyébként információnk szerint ismét Eszenyi Enikőt javasolta igazgatónak.

Azt is mondta, hogy a nyilvánosság előtt soha nem tenne kritikai megjegyzést a volt kollégáira.

Elmondta,

ő egy határozott vezető, de a döntéseit mindig a Vígszínház érdekében hozza meg.

És, a levél megszületése és annak tartalma kapcsán nem kíván találgatásokba bocsátkozni,

Elgondolkodtatónak minősítette, hogy az elmúlt években erről miért nem kommunikáltak vele.

A színházak közötti fluktuációt világjelenségnek nevezte,

elmagyarázta, az ő vezetése előtt is volt arra példa, hogy mentek el emberek, szerinte az, hogy 10 év alatt évente 4-en felmondanak, nem számít kiemelkedőnek.

Az ATV riportere azt mondta, hogy összesen 47-en mentek el, amióta Eszenyi vezeti az intézményt.

Eszenyi Enikő véleménye alapján, ezek között olyanok is vannak, akik gyerekvállalás miatt hagyták el a Vígszínházat.

A nyílt levelet egyébként közülük 15-en írták alá.

A levélben megfogalmazott nem túl konkrét vádakra Eszenyi nem kívánt reagálni. (Egyébként később még több színész is csatlakozott az első 15 aláíróhoz.)

A Vígszínház hangulatát „nagyon jónak" nevezte.

Arról, hogy a főváros felügyelőbizottsági vizsgálatot kezdeményez a színházában, azt mondta, hogy

Ennek ellenére a bizottság elé fog állni.

Mi van a háttérben?

A levelet 15-en - sőt, tegnap óta még többen - írták alá. Döntő többségük sikeres színész.

(Nem lehet nem megemlíteni, hogy a sorból kilóg az évek óta a színházi világ perifériájára szorult Molnár Áron. Ő felvett egy viccesnek szánt nevet, és a baloldal egyik arcszerűsége lett. Nemrégen a Soros-alapítványtól is milliókat kapott, hogy ellenzéki videóklipeket készítsen. Az ATV korábbi műsorában azzal dicsekedett, hogy egyik szellemi követője lezavart a villamosról egy embert, mert nem megfelelően, azaz a kormányt támogatólag politizált. Információnk szerint rá már nem számított Eszenyi Enikő, azért kényszerült otthagyni a Vígszínházat.)

Mindenképpen valódi vizsgálatnak kellene tehát eldöntenie, hogy mit jelentett az a verbális erőszak, amelyről a levél szól (Karácsony Gergelyék pártatlan vizsgálatában nehéz bízni, de erre még visszatérünk). A színészek kevés konkrétumot árultak el (nem lehet Eszenyivel kommunikálni, nem empatikusan rendez, agresszív, mindenkitől azt várja el, hogy éjjel-nappal a színházban éljen, stb.), így erről furcsa lenne kívülállóként véleményt mondanunk. Természetesen a panaszosok őszinteségében nem kételkedünk, amellett, hogy tény: a levél aláírói közül két elismert színész is adott az elmúlt három évben hosszabb interjút az Origónak, vígszínházi távozásukról az újságírónk alaposan beszéltette őket, de semmilyen Eszenyi-féle vezetői agresszivitásról nem nyilatkoztak. Egyikük a saját esztétikai ízlésének nem megfelelő előadásokkal magyarázta távozását, a másik színész pedig azt mondta, hogy nem kapott komolyabb szerepeket.

Miért haragszik a baloldal Eszenyi Enikőre?

Az elég egyértelmű, hogy mondjuk fél évvel ezelőtt, egy baloldali médiumban még nem jelenhetett volna meg cikk "Mérgező légkör a Vígszínházban - egykori kollégák Eszenyi Enikő vezetői stílusáról" címmel. Nem is jelent.

Decemberben azonban minden megváltozott. Eszenyi Enikő nem ment el három pesti színház Karácsony Gergellyel közösen tartott kormányellenes tüntetésére. Utána ellene tüntettek aktivisták saját színházában, majd Gy. Németh Erzsébet DK-s főpolgármester-helyettes érthetőnek nevezte, hogy tüntetnek Eszenyi Enikő ellen. Ezt követően jöttek az ellenzéki médiumokban az Eszenyit bíráló cikkek, az utolsó, leginkább propagandisztikus 24-cikket pedig éppen a szakmai bizottság ülését megelőző napra időzítették. És legvégül a színészek nyílt levele, de ez már csak következménye az elmúlt három hónapnak.

Karácsonyék fogják vizsgálni?

Eszenyi Enikőt a Demszky-féle városvezetés nevezte ki. Elmúlt 10 évére enyhén szólva nem lehet azt mondani, hogy kormánypárti színházat csinált volna. Ami szintén tény: a Vígszínház hatalmas nézőterét meg tudta tölteni, és ha pusztán a címeket nézzük, sokszor klasszikusokkal. Tarlós István kétszer is meghosszabbította Eszenyi kinevezését, hiszen őt nem érdekelte a politikai megfelelés. De Eszenyi Enikő elkövette decemberben a baloldal számára a létező legnagyobb bűnt: nem igazodott hozzájuk, nem ment el tüntetni Karácsony Gergellyel a kormány ellen.

Karácsonyéknak pedig ez a legfontosabb. A politikai igazodás. Bán Teodóra, a politikailag tökéletesen semlegesen dolgozó, a szabadtéri színházakat elismerten jól vezető igazgatót sem hagyják tovább dolgozni, mert az kevés a Gyurcsány irányította városvezetésnek, hogyha valaki egyszerűen csak semleges és szakmailag kifogástalan munkát végez.

Vagyis, jön a Vígszínház-vizsgálat. Ami önmagában érthető lenne, de az előzmények miatt azért sajátos. Korábban Máté Gábor ellen semmilyen vizsgálatot nem indítottak, amikor kiderült: igazgatóként egy évig eltitkolta, hogy milyen (nem verbális) zaklatások voltak a Katona József Színházban. Sőt, akkor sem történt semmi, amikor néhány hete Szirtes Ági Kossuth-díjas színésznő, a Katona kormánypártisággal nem vádolható színésznője arról beszélt, hogy a Katona vezető rendezője (Gothár Péter, aki Máté Gábor saját bevallása szerinti közeli barátja) valósággal kínozta, és miatta szívbeteg lett.

Vajon ezek után mennyire lehet bízni abban, hogy a Gyurcsány Ferenc által mozgatott budapesti Városháza tisztességes vizsgálatra készül?

FRISSÍTÉS:

Szerda este óta annyi történt, hogy - amennyiben hinni lehet az Index információinak - a Vígszínház dolgozói szakszervezeti szavazást tartottak, és több mint 90 százalékuk a megjelenteknek nem szeretnék, ha Eszenyi Enikő maradna az igazgató. Újabb színészek szólalnak meg és Eszenyi vezetői stílusát (normális hangnemben) kritizálják.

Igaz, az ellenzéki propaganda is megpróbálja hozzátenni a magáét. Hosszan idéz a Városháza támogatásában az első helyre pályázó 24.hu egy volt titkárnőt. Egy olyan titkárnőt, akit Eszenyi Enikő a próbaidő lejárta, tehát 3 hónap után nem tartott meg, és mindez közel tíz éve történt. Olyan, hitelesnek szánt részleteket olvashatunk, hogy Eszenyi Enikő sírva kért fél órát próbaidős titkárnőjétől, hogy bocsánatot kérhessen tőle, mert állítólag hozzá dobott egy cipőt. Majd amikor lehetőséget adott Eszenyi Enikőnek, hogy bocsánatot kérhessen tőle, az igazgatónő - rendkívül hihető módon - bevallotta neki, hogy ő egy beteg ember...

A kérdések persze továbbra is maradtak: mi lesz Karácsonyék vizsgálatával, mennyire lehet abban megbízni? És főleg: mi lesz a Vígszínházzal?