Ezért tűnhetett el a boltokból a vécépapír egy időre több országban

vécépapír, fotó, töri
http://www.dreamstime.com/stock-photos-toilet-paper-wooden-background-image50604593
Vágólapra másolva!
A koronavírus járványnak egy meglepő és kevesek által várt következménye is lett, méghozzá az, hogy világszerte hiány lépett fel a vécépapírból. Nem csak a boltok polcairól tűntek el ezek a termékek, hanem az e-kereskedelmi oldalak is gyakran teljesen kifogynak belőlük. Ez visszavezethető arra is, hogy a karantént megelőzően rengetegen pánikvásárlásba kezdtek és több hónapra, bizonyos esetekben évekre elegendő vécépapírt vettek, ez pedig lavinát indított el. A helyzet azóta valamelyest rendeződött, de még mindig nagy kérdés, hogy mikor állnak vissza a vásárlói szokások a hétköznapi szintre.
Vágólapra másolva!

A liszt és az élesztő mellett a vécépapír is rendkívül kapós volt azok körében, akik még a karantén bevezetése előtt több hónapra beraktározta, ennek következtében viszont kisebb vécépapírpánik alakult ki,

mivel egyre többen vásároltak pusztán azért, mert féltek, hogy teljesen kifogynak az üzletek és nem is érkezik utánpótlás.

David Garfield a vásárlói szokásokkal foglalkozó szakértő szerint ez teljesen megszokott viselkedés ilyen esetben, mivel a fogyasztók próbálnak minél több javat megszerezni és birtokolni, mivel ettől biztonságban érzik magukat. Sajnos ennek gyakran az a következménye, hogy másokkal nem törődnek, hiszen az első számú cél az, hogy számukra elérhető legyen minden, még akkor is, ha teljesen indokolatlan mennyiséget vesznek bizonyos termékekből.

Az NCSolutions adatai szerint az Egyesült Államokban február 24 és március 10 között 51 százalékkal emelkedett a vécépapír-értékesítés, azonban március 11 és 12 között még durvább lett a helyzet, hiszen az eladások ezen a két napon 845 százalékkal ugrottak meg. Azonban nem csak a pánikszerű felvásárlás volt az oka a globális hiánynak, hanem az ellátási lánc törékenysége is.

Illusztráció Forrás: Dreamstime

A vécépapír nem éppen egy jövedelmező termék, ezért általában nem is tartanak belőle sokat raktáron az üzletek és e-kereskedelmi oldalak, mivel elég gyakran új szállítmány érkezik belőlük nagy mennyiségben. Jim Luke, a Lansing Community College gazdasági professzora szerint ez a vásárlóknak fel sem tűnik, mivel egy végletekig kicentizett és rendkívül jól működő rendszerről van szó a hétköznapokban.

Azonban egy kicsi eltérés a vásárlói szokásokban teljesen kizökkentheti az egyébként jól üzemelő gépezetet. Az Egyesült Államokban a megnövekedett kereslet azért is problémás, mert az ország a világ vezetői között van abban a tekintetben, hogy mennyi vécépapírt használnak el évente.

Egy átlagos amerikai 141 gurigát használ el szemben a németek 134 és a kínaiak 49 gurigájával.

Tovább fokozta a gondokat, hogy a gyárak kapacitása sem tudott több vécépapírt előállítani, hiszen a legnagyobb piaci szereplők üzemei így is napi 24 órában dolgoztak. A hiányt azzal próbálták meg orvosolni, hogy egyszerűsítették a gyártást, tehát kevesebb fajta vécépapírt készítettek, de azokat gyorsabban és nagyobb mennyiségben.

Jelenleg a helyzet javuló tendenciát mutat a március eleji brutális megugráshoz képest, de a tavalyi év azonos időszakához képest továbbra is 62 százalékkal nagyobb a kereslet a vécépapír iránt az Egyesült Államokban.