Sikeresen zárta le az egyesítési folyamatot a Takarék Csoport

Takarékbank, Takarékbank Zrt., illusztráció, 2020.04.30., Budapest
Takarékbank illusztráció. 2020.04.30 Budapest Fotó: Csudai Sándor
Vágólapra másolva!
Sikeresen befejezte a Takarék Csoport a 2013-ban megkezdett integrációt, az utolsó, június végi informatikai átállás után már a Takarékbank valamennyi területe egyetlen számlavezető rendszert használ, az ügyfelek az ország bármely Takarékbank-fiókjában teljeskörűen intézni tudják pénzügyeiket. A Takarék Csoport az elmúlt évtizedek legnagyobb hazai pénzpiaci átalakítása során, hét év alatt, három ütemben egyesített 126 hitelintézetet, hatvanezer terméket, 9 számlavezető rendszert, 6 netbanki rendszert, egyetlen szervezetbe vont össze hétezer munkatársat, és több mint hárommillió gigabyte adatot mozgatott meg.
Vágólapra másolva!

Az egyre szigorodó jogszabályi és tőkekövetelmények, másrészt a növekvő versenyhelyzet miatt világszerte felgyorsult a takarékszövetkezetek integrációja. Hazánkban 2013-ban indult el ez a folyamat, a szigetekként működő, sokszor egymással is versengő 122 takarékszövetkezet és három regionális bank 2016 végére 55, majd 2017 végére 15 regionális székhelyű szövetkezeti hitelintézetben egyesült. Közben 2015-ben a korábbi FHB Csoport is belépett az integrációba, amelynek kereskedelmi bankja 2019-ben a 15 másik hitelintézettel együtt az új Takarékbank Zrt.-ben fuzionált.

Az új, közös kereskedelmi bank létrehozásával a Takarék Csoport üzleti irányító szervezetében, az MTB Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt.-ben a treasury és befektetési üzletág mellett a stratégiaalkotó, üzleti irányító, kontroll és támogató területek maradtak, a Takarék Jelzálogbank Nyrt. pedig jelentős portfóliótisztítást hajtott végre, és mára szakosított hitelintézetként kizárólag jelzáloghitelek refinanszírozásával foglalkozik.

A termékkonszolidáció keretében a jogelőd takarékszövetkezetek csaknem 60 évnyi termékfejlesztését, hatvanezer termékét egységesítették,

úgy, hogy a hét év során a fejlesztések, egyesülések, jogszabálykövetések miatt termékenként hússzor-ötvenszer kellett módosítani a termékszabályzaton. Az új Takarékbankba hétezer alkalmazottat integráltak fokozatosan, egységesítve a munkaköröket és a szerződéseket, gen jelentős konszolidáció ment végbe sok területen, mint például a vállalatirányításban vagy az üzleti folyamatokban.

A párhuzamosságok megszüntetése és a tartósan veszteségesen működő egységek összevonása ellenére

a Takarékbank még mindig az ország messze legnagyobb fiókhálózatát működteti.

Emellett Magyarországon egyedüliként 15 Takarék Mobil Bankfiókot üzemeltet, amelyek olyan kistelepüléseket és területeket is kiszolgálnak, ahol egyetlen bankfiók sincs.

Immáron országosan egységes számlavezető rendszert használ a Takarékbank fiókhálózata Fotó: Csudai Sándor - Origo

Az egyesítési folyamat során bevezették a központi értékesítéstámogatást, az értékesítők oktatását, a próbavásárlói rendszert, átszervezték az ügynöki rendszert és a biztosítás-közvetítést. Egységes prémium és private banking területet alakítottak ki, önálló agrár üzletágat hoztak létre. Egységesítették a tájékoztató anyagokat, a telefonos ügyfélszolgálatot, az ATM-ek működtetését, a brandet, és tart a közös fiókhálózati arculat kialakítása is.

Az informatikai kihívásokat bonyolította, hogy a takarékok nem önálló pénzintézetekként csatlakoztak az országos elszámolási rendszerhez (GIRO), hanem központi bankjukon keresztül, ami különösen az azonnali fizetési rendszer bevezetésekor jelentett igen komplex feladatot. 2013 óta a migrációk során közel 3,4 millió gigabyte adatot kezeltek és költöztettek át. A korábbi takarékok által kiépített 6 netbank rendszert egyetlen közösbe integrálták.

Forrás: Takarékbank

Az átalakítások során kiemelt figyelmet fordítottak a takarékszövetkezeti tradíciók és értékek megőrzésére is.

A korábbi takarékszövetkezetek részjegytulajdonosai számára lehetővé tették, hogy az új Takarékbank közvetlen vagy – a Takarék Egyesült Szövetkezetbe belépve – közvetett tulajdonosaivá váljanak, illetve elszámoltak mindazokkal, akik egyik lehetőséggel sem kívántak élni. Korábbi tulajdonosok keresetét a napokban pedig elutasította az Emberi Jogok Európai Bírósága, kimondva, hogy az integráció nem ütközik az Emberi Jogok Európai Egyezményébe.

Az integráció lezárása után tovább dolgozunk, hogy ügyfeleink hosszú távon is az ország egyik legnagyobb és legígéretesebb pénzintézeteként, megbízható pénzügyi partnerként támaszkodhassanak ránk" – mondta Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója.

A takarékszövetkezetek által 2018 novemberében egyhangúlag elfogadott, 2023-ig szóló, frissített ötéves stratégia azzal számol, hogy a szektor modernizálása, a jelentős digitális fejlesztések, valamint az egységes kereskedelmi bank létrehozásával járó üzleti potenciál és a hatékonyabb működés révén a Takarék Csoport 2024-re 10 százalékra növeli piaci részesedését, évi 30 milliárd forintos eredménnyel.