Vágólapra másolva!
A mai napon ünnepli 40. születésnapját Felipe Massa, az első pilóta, akit a Ferrari nevelt ki. A brazil versenyző nagyon közel járt a világbajnoki címhez, de miután elvesztette azt, újabb csapások érték: előbb kis híján egy rugó kioltotta az életét, majd kereken egy évvel később a csapata fosztotta meg egy győzelemtől.

Alighanem a ma 40. születésnapját ünneplő Felipe Massa járt a legközelebb a Forma-1-es világbajnoki címhez azok közül, akik soha nem nyerték meg azt. A vezetői hibák mellett jókora pech is szerepet játszott abban, hogy a brazil pilóta nem ért fel a csúcsra, ám a balsors csak később, pont a Hungaroringen érte utol igazán, amikor egy leszakadó alkatrész életveszélybe sodorta őt. Végül felépült, de a baleset első évfordulóján a Ferrari olyan döntést hozott, ami alighanem végleg megpecsételte érdemi F1-es pályafutását, és onnantól kezdve nagyon ritkán emlékeztetett pályafutása zenitjére.

40 éves Felipe Massa, aki 2008-ban kis híján világbajnok lett Forrás: AFP/Vanderlei Almeida

A legtöbb szurkolónak talán ezek ugranak be először Massáról, aki a Williamsben még évekig bizonyította, hogy helye van a mezőnyben, még ha nem is a legjobb istállók egyikében, és ha mással nem is, azzal mindenképpen beírta magát a grove-iak történelemkönyvébe, hogy az ő nevéhez fűződik az alakulat eddigi utolsó pole pozíciója. Visszavonulása óta belekóstolt a Formula E-be, manapság pedig az FIA gokartos bizottságának vezetése tölti ki szakmai életét.

Átverték, ami miatt örökké hálás

Massa több szempontból is fontos örökséget hagyott maga után a Forma-1-ben, akár szándékán kívül is. Például azt sem sejthette, hogy a Ferrarit az ő példája fogja arra inspirálni, hogy létrehozza versenyzői akadémiáját, amit a jelenlegi mezőnyből négyen is megjártak, ráadásul Sergio Pérez, Charles Leclerc, valamint Mick Schumacher ezen az utánpótlás-nevelő programon keresztül került be az F1-be. Pedig így történt:

az olasz istálló első akadémistája hivatalosan Jules Bianchi, akivel 2009-ben kötöttek szerződést, de valójában már Massát is a Ferrari nevelte ki.

Nem véletlen, hogy 2002-ben a Sauber színeiben debütálhatott, hiszen a hinwili alakulat akkoriban nagyon szorosan együttműködött a maranellóiakkal, olyannyira, hogy néha az autójuk is meglehetősen hasonlított Michael Schumacher és Rubens Barrichello előző évben használt kocsijára.

A Saubernek ráadásul pozitív tapasztalatai voltak a fiatal pilótákat illetően, ugyanis előző évben Kimi Räikkönen mutatkozhatott be náluk, aki már az első idénye után megkapta Mika Häkkinen megüresedő ülését a McLarennél.

– emlékezett vissza Massa a Beyond the Grid című podcastban. – Kimi megszerzése tökéletes döntésnek bizonyult, mert nem csupán a csapat történetének legjobb eredményéhez, a bajnoki negyedik helyhez segítette a csapatot, hanem már fiatalon megmutatta a tehetségét, végül pedig eladta a McLarennek, és az érte kapott pénzt a szélcsatornára fordította. Mindez rajtam is segített, hiszen én is megkaptam a lehetőséget.”

2002-ben sokat hibázott, így előbb egy futamra, majd a teljes 2003-as idényre Frentzen (a képen mögötte) váltotta Forrás: AFP/Patrick Hertzog

Ugyanakkor Massa nem volt képes megismételni Räikkönen teljesítményét, mivel elmondása szerint az autó sem volt annyira versenyképes, és emellett ő is rengeteget hibázott, amit az alapító csapatfőnök nem is tudott tolerálni. Egy futam erejéig már abban az évben is leváltotta, ugyanis az Olasz Nagydíjon önhibájából összeszedett egy 10 rajthelyes büntetést, a következő, indianapolisi viadalra. Ám a döntést, miszerint a következő szezonban már nemcsak egy hétvégén, hanem egész idényben Heinz-Harald Frentzen vezetheti az autót, már az év közepén meghozta.

Massa úgy véli, Sauber elhamarkodottan határozott, ugyanis a bajnokság második felére feljavult a teljesítménye.

Így aztán a következő idényt a Ferrari tesztpilótájaként töltötte, de akkoriban még sokkal többet vezethetett, mint azok, akik most vannak ehhez hasonló szerepben. Ennek tudatában utólag úgy látja, hogy ez a forgatókönyv sokkal hasznosabbnak bizonyult számára, mint még egy év a Saubernél, de nem a svájciak csapatfőnöke az, akinek igazán hálás.

„Úgy volt, hogy a Jordanhez megyek – mondta. – Megvolt az üléspróbám, és próbáltunk némi szponzori támogatást szerezni a Petrobrastól, hogy ott versenyezhessek. [Eddie Jordan] minden második nap felhívott, hogy jelezze, mennyire örül az érkezésemnek.

Massa akkoriban nagyon csalódottan vette tudomásul, hogy hoppon maradt, hiszen „egyszer is nehéz bekerülni a Forma-1-be, kétszer pedig szinte lehetetlen”. Manapság viszont minden adandó alkalommal megragadja a lehetőséget, hogy kifejezze köszönetét az ír üzletembernek, amiért végül nem mellette tette le a voksát.

Massa számára hasznosnak bizonyult a Ferrari tesztpilótájaként eltöltött 2003-as idény Forrás: Getty Images/2003 Getty Images/Mark Thompson

Nyilvánvalóan nem tudni, mi lett volna, ha Jordan tartja a szavát, de látva, hogyan alakultak Massa következő évei, vélhetően joggal teszi, hogy ma már egyenesen örül a történteknek. 2004-ben ugyanis ismét lehetőséget kapott a Saubernél, 2005-ben pedig nem kisebb nevet győzött le, mint az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve-öt. Mindez pedig a Ferrarit is meggyőzte, hogy készen áll arra, hogy Barrichello helyébe lépjen, és ő legyen Schumacher csapattársa.

Több banánhéj kellett, hogy elcsússzon

Hasonlóan az F1-es debütálásához, a Ferrarinál sem úgy kezdett, ahogyan azt elvárták volna. Nemrég kiderült, hogy Massa már első évében a hétszeres világbajnok szintjét célozta meg, ám mindez visszafelé sült el. Ahhoz, hogy a brazil versenyzőt ismét a helyes útra tereljék, többek között le kellett váltani Barrichello egykori versenymérnökét,

helyére pedig az a Rob Smedley érkezett, akivel később elválaszthatatlan párost alkotott.

„Talán ő kicsit jobban értett engem, mint Gabriele Delli Colli, aki szintén magas szintet képviselt mérnökként, de Rubens amellett, hogy lenyűgöző pilóta volt, másmilyen munkamódszereket alkalmazott, mint én. Rob sokkal összeszedettebb volt, és ebben jóval többet tudott nekem segíteni. Fiatal pilótaként szükségem volt erre, úgy meg pláne, hogy brazil vagyok.”

Ennek meg is lett az eredménye, ugyanis első közös futamukon Massa máris megszerezte első dobogós helyezését a Nürburgringen. Augusztus végére pedig már F1-es futamgyőztesnek is mondhatta magát, miután megnyerte azt a Török Nagydíjat, amelyen később még kétszer diadalmaskodott. Hogy miért ment neki ennyire jól Isztambulban, arra ő sem igazán tudja a választ, de elmondta, néhány pálya kifejezetten passzol egy adott pilóta vezetési stílusához.

Talán azért érdemelhette ki a „Törökország szultánja” becenevet, mert az ottani aszfaltcsíkon az óramutató járásával ellentétes irányban száguldottak, csakúgy, mint az általa legjobban ismert helyszínen, Interlagosban.

A legnagyobb brazil legendához, Ayrton Sennához hasonlóan hazája Massának is rendkívül sokat jelent, így nem meglepő, hogy pályafutása csúcspontjának a 2006-os szezonzárón aratott győzelmét tartja.

„Ezen a helyen nőttem fel és versenyeztem rengeteget, és arról álmodtam, hogy Forma-1-es autóval is elindulhassak ott. Erre hirtelen ott állok a honfitársaim előtt, miután megnyertem a versenyt” – magyarázta.

Karrierje csúcspontjának a 2006-os Brazil Nagydíjon elért győzelmét tartja Forrás: AFP/Vanderlei Almeida

Azonban nem sokon múlott, hogy két évvel később egy annál is sokkal nagyobb győzelmet arasson ugyanott. Magát a futamot ezúttal is megnyerte, és a célba érés pillanatában még neki állt a zászló a világbajnoki küzdelemben, Lewis Hamilton viszont az utolsó pillanatban megelőzte a száraz pályára alkalmas abroncsokon küszködő Timo Glockot, így ő ért fel a csúcsra. Massa elárulta, ma már másképp tekint az eseményekre, mint akkoriban, de néha még most is elgondolkozik, hogy „mi lett volna, ha…”.

„Megtettem, amit lehetett, ez volt az egyik legjobb hétvégém, hiszen megszereztem a pole pozíciót, megnyertem a versenyt és megfutottam a leggyorsabb kört. Az egész hétvége az enyém volt, legyen szó akár száraz, akár esős körülményekről. Azonban [a vb-cím] nemcsak a saját futamomon, hanem Lewis helyezésén is múlott. Néha felteszem magamnak a kérdést, hogy miért, hiszen otthon nyerhettem volna meg a világbajnokságot, ami az egyik leghihetetlenebb dolog.

Ugyan a dobogóra már úgy állt fel, mint aki tisztában van vele, hogy aznap nem érhette szó a ház elejét, és a világbajnoki címet nem akkor bukta el, de a levezető kör során a közvetítésben is látszott, illetve hallatszott, hogy nem tudja visszatartani a könnyeit. Azonban nem ez volt az egyetlen alkalom, amikor egy Brazil Nagydíj után elsírta magát.

A leintés után nem tudta visszatartani érzelmeit Forrás: Getty Images/2008 Getty Images/Clive Mason

Egy évvel korábban ugyanis szintén itt dőlt el a világbajnokság sorsa, csak akkor nem ő, hanem Räikkönen volt érte harcban. Massa akkor is nagyon magabiztosan vezetett, ám a futam úgy alakult, hogy ha a mögötte haladó csapattársa nyer, akkor elorozza a végső győzelmet a McLaren versenyzői elől. Mivel akkoriban tilos volt a nyílt csapatutasítás, a Ferrari a bokszban cserélte meg a pilótákat, de ehhez a brazil versenyző együttműködése is kellett. Massa tökéletesen tisztában volt vele, hogy az istálló szempontjából nagyon is szükség volt erre a lépésre, de ettől még nagyon rosszul élte meg.

Utána viszont, amikor már a szobámban voltam, és Rob a feleségemmel együtt bejött hozzám, majd megölelt, zokogásban törtem ki. Borzalmas érzés otthon átadni a győzelmet.”

Ami 2008-at illeti, Massa összesen ötször adta fel vagy fejezte be pont nélkül a futamot. Sepangban és Silverstone-ban egyértelműen ő volt a felelős, hiszen Malajziában a 2. helyről csúszott ki a kavicságyba, utóbbi alkalommal pedig jó néhányszor megpördült az esőben. A szezonnyitón motorhiba vetett véget a versenyének, és volt másik két eset, amikor szintén nem ő rontott.

A Magyar Nagydíjon magabiztosan vezetett, amikor három körrel a vége előtt elfüstölt az erőforrása. Massa kijelentette, akkoriban nehezen tudta elfogadni a Hungaroringen történteket, de mindez végső soron benne van a technikai sportban. A Szingapúri Nagydíjjal viszont egészen más a helyzet.

A brazil pilóta megszerezte a pole pozíciót, majd vezette a városállam történetének első futamát, amikor Nelson Piquet Jr. falhoz csapta a Renault-t.

A biztonsági autó Massát is a bokszba kényszerítette, de mivel a lámpa túl korán váltott zöldre, a Ferrari magával rántotta a tankolócsövet, és rengeteg időt vesztett, amire a szerelők eltávolították azt az autójáról. Egy évvel később kiderült, honfitársa utasításra cselekedett, de egyvalakinek ez már abban a pillanatban feltűnt.

Massa a mai napig rossz szájízzel gondol vissza a Szingapúrban történtekre

„A szingapúri események még ma is feldühítenek abból a szempontból, hogy ilyenek megtörténhetnek. Nagyon jól emlékszem, hogy a futam végét követően bementem a garázsba, és Hugo, a szerelő, aki rosszkor nyomta meg a zöld gombot, bocsánatért esedezett és nem tudta abbahagyni a sírást. Ezután Jean Todt kijelentette, hogy »ami ma történt, az szándékos volt«. Ez teljesen lesokkolt, mert lehetetlennek tartottam, azt válaszoltam, hogy ne haragudjon, de nem tudok egyetérteni vele, miért okozna valaki direkt egy ilyen balesetet? Ő erősködött, hogy biztos a dolgában, és egy év múlva kiderült, hogy valóban szándékos volt."

Balesete mások életét menthette meg

Mint később kiderült, Massa a 2008-as Brazil Nagydíjon aratta élete utolsó F1-es győzelmét, ami sokkal inkább egy fájó emlék számára. Azonban 2009-ben minden diadal más megvilágításba került, ugyanis a Magyar Nagydíj hétvégéjén az életéért kellett aggódni, miután az időmérőn eltalálta a sisakját egy rugó, ami az előtte autózó Barrichello autójáról szakadt le.

A magyar orvosok kiváló munkájának köszönhetően sikerült megmenteni a brazil versenyzőt, ráadásul maradandó károsodást sem szenvedett. Azonban ennek nem sok híja volt, és sokáig senki nem lehetett benne biztos, hogy Massa egészségügyi szempontból újra a régi lesz.

Számos negatív forgatókönyv megvalósulhatott volna, de minden tökéletesen működött.”

Elképzelhető, hogy ha nincs Massa balesete, akkor más is hasonlóan súlyos vagy akár végzetes sérüléseket szenvedett volna egy leszakadó törmelék miatt, de az FIA biztonsági fejlesztéseinek köszönhetően a mezőny tagjai azóta sokkal biztonságosabb sisakokat használnak. A mai fejvédőknek ugyanis része egy, a rostély felső részén található, 50 milliméter széles, szintetikus anyagból készült szalag, a teszteken pedig egy 250 km/h-s sebességgel érkező fémlemez által okozott ütést kell kibírniuk.

Az F1-es sisakoknak manapság már rendkívül erős ütéseket kell kibírniuk

Potenciálisan akár ennek is köszönhető, hogy Pierre Gaslynak nem esett baja a 2018-as Orosz Nagydíjon. „Talán Daniel [Ricciardo] hagyott el egy karbondarabot, ami egyenesen a sisakrostélyomnak ütközött – idézte fel az akkor a Toro Rossót vezető pilóta. –

Massa azt is elárulta, hogy voltak kétségei a visszatérés felől. A felesége próbálta arra ösztökélni, hogy nyugodjon meg és gondolkodjon a jövőről, de ez sem segített neki, hiszen ő mindig is versenyezni akart.

A Ferrari pont az évfordulón alázta meg

Ez végül meg is valósult, és 2010-ben visszatérhetett a Ferrarihoz, de már nem a ralizást választó Räikkönen, hanem Fernando Alonso csapattársaként. Elődjével ellentétben a spanyol pilóta sokkal inkább híve volt a politikai játszmáknak, és mivel Massa általában elmaradt a tempójától, ez hamar feszültséghez vezetett.

Már az idény második futamán, Ausztráliában felvetődött a kérdés, hogy elengedje-e a nála gyorsabb Alonsót, de akkor még megtartotta a 3. helyet.

A Német Nagydíjon szintén Massa volt előrébb, konkrétan vezette a futamot, amikor elhangzott az elhíresült „Fernando is faster than you”, azaz „Fernando gyorsabb nálad” mondat. Smedley-nek azért kellett virágnyelven utasítania pilótáját, mert akkoriban tilos volt csapatutasításokat alkalmazni, de Massa így is azonnal vette a lapot.

Massát pont balesetének első évfordulóján fosztották meg a győzelem lehetőségétől Forrás: Getty Images/2010 Getty Images/Andrew Hone

„Ezt már előtte megbeszéltük – szögezte le. – Abban az esetben, ha a stratégiák eltértek egymástól, vagy ha valamelyikünk nagyon szenvedett, nem mondhattuk azt, hogy engedje el [a csapattársát], szóval az volt az üzenet, hogy »a másik srác gyorsabb nálad«.”

Massa hozzátette, nem számított rá, hogy azon a futamon hasonló üzenetre lesz szükség, ugyanis Alonso mögül rajtolt. Ezen alkalmakkor nem is aggódott túlságosan, ám amikor ő volt a jobb az időmérőn, csapattársa megkezdte a pszichológiai játszmákat, és figyelmeztette, hogy legyen óvatos az első kanyarban.

A brazil pilóta szerint a csapaton belüli hangulatra nem volt hatással az eset, de neki különösen rosszul esett a döntés.

A Ferrari versenyzője ugyanis pontosan egy évvel életveszélyes balesete után haladt a győzelem felé, aminek nyilvánvalóan szimbolikus ereje is lehetett volna. Ehelyett azonban onnantól még inkább elmaradt Alonsótól, és a következő három idényben csupán háromszor pezsgőzhetett. Ennek következtében a Ferrari 2013 végén elköszönt tőle.

Nem akar olyasmivel foglalkozni, amihez nem ért

Massának a Williams dobott mentőövet, amely a hibrid korszak első két évében néhány futamon a második erőnek számított. A grove-iaknál eltöltött időszakának csúcspontját egyértelműen a 2014-es Osztrák Nagydíj jelenti, amikor vezérletével csapata meglepetésre kisajátította az első sort.

Az istálló azóta sem szerzett pole pozíciót, ami fennállása óta a leghosszabb böjt ezen a téren.

„Hihetetlen kört futottam, de sajnos a futamon az elmúlt évek legrosszabb bokszkiállását produkáltuk, és ez megfosztott attól, hogy harcoljak akár a győzelemért is. Ezzel együtt remek érzés volt.”

A Williams eddigi utolsó pole pozíciója Massa nevéhez fűződik Forrás: Getty Images/2014 Getty Images/Mark Thompson

A brazil pilóta első két évében ötször állhatott dobogóra, ami pontosan ugyanannyi, mint ahányszor a Ferrari színeiben ünnepelhetett az ominózus hockenheimi eset után. 2016-ban bejelentette visszavonulását, de további egy évig mégis maradt a mezőnyben, miután Nico Rosberg váratlanul szögre akasztotta a bukósisakját, helyére pedig Massa addigi csapattársát, Valtteri Bottast szemelték ki.

Az F1 után két idényt töltött el a Formula E-ben, ahol azonban nem ért el számottevő eredményt.

Legutóbb a tavalyi gokartbotrány kapcsán jelent meg a neve a széles nyilvánosságban, ugyanis az FIA gokartos bizottságának elnökeként ő is hangot adott nemtetszésének. Azonban a manapság a szövetség elnökeként tevékenykedő Todt eredetileg nem ezt a szerepet szánta neki, de Massa nem fogadta el a felkínált lehetőséget.

„Jean Todt felhívott, és mondta, hogy adna nekem egy pozíciót, elfogadnám-e, ha én lennék a Brazil Automobil Szövetség elnöke. Azt válaszoltam neki, hogy felejtse el, nem szeretem a politikát. Emellett olyasminek akarok a részese lenni, amihez értek, és ez a politikáról nem mondható el.

Massa erre az ajánlatra sem mondott igent azonnal, de aztán rájött, hogy ő is gokartversenyzőként kezdte pályafutását, ahonnan nagyon messzire eljutott, így fontosnak tartja, hogy valamit visszaadjon a sportágnak. Pozíciójának köszönhetően részt vehet a Motorsport Világtanács ülésein, ahol szintén hasznosnak érzi magát, ugyanis vannak ötletei, amelyek segíthetik a Forma-1, a Formula E, a WEC, a gokartozás vagy éppen a hozzá kevésbé közel álló ralizás fejlődését.

Sorfalat állva búcsúztatták Massát a paddockban dolgozók Forrás: Getty Images/2016 Getty Images/Clive Mason

Ami a magánéletét illeti, Massa felesége 2009-ben adott életet fiuknak, Felipinhónak. Az édesapa nem erőltette, hogy gyermeke az ő pályáját kövesse, és egészen 9 esztendős koráig úgy nézett ki, hogy nem lesz még egy Massa az autósportban. Két évvel ezelőtt azonban ő maga akarta elkezdeni a gokartozást, így akár az is elképzelhető, hogy pár év múlva egykori csapattársa, Schumacher után az ő fia is bemutatkozhat a legjobbak között.

Addig viszont még hosszú utat kell bejárnia, amit Massa teljesen más érzésekkel fog szemlélni, mint saját karrierjét.

„Apaként nyugodt vagyok, de aggódom egy esetleges baleset miatt – ismerte el. – Saját magunkkal kapcsolatban más a helyzet, hiszen nem tartunk ilyesmitől, de amikor a fiam vezet, féltem őt.”