Már most érdemes megrendelni a karácsonyi ajándékokat

CMA CGM G. Washington, konténerszállító hajó, konténer, hajó
Oakland, CA - June 19, 2018: Cargo Ship CMA CGM G. WASHINGTON loading at the Port of Oakland. Compagnie Generale Maritime (CMA CGM) is the third largest shipping company in the world
Vágólapra másolva!
Az Egyesült Államok, valamint Európa nagyvárosainak számos kikötőjében hatalmas torlódások alakultak ki a kirakodásra váró konténerhajók körében. Ezek a fennakadások már a karácsonyi ajándékok kiszállításait veszélyeztetik, ezért egyes kikötőknek napi 24 órában kell működniük.
Vágólapra másolva!

Az Egyesült Államokban az Amazon már most arra figyelmezteti vásárlóit, hogy a korábbi évekhez képest négy héttel korábban rendeljék meg az ajándéknak szánt árut, ha a karácsonyfa alá szeretnék tenni őket. Ennek okai a globális kereskedelem logisztikai problémáiban keresendők. A Magyar Nemzet a Die Weltre hivatkozva arról ír, hogy

ezekben a napokban körülbelül száz, egyenként 24 ezer konténert hordozó szállítóhajó várakozik Los Angeles és Long Beach partjai előtt, amiket nem engednek be a zsúfoltság miatt.

A hajóknak akár egy hetet is várakozniuk kell a nagy amerikai kikötőknél.

A globális gazdaság körkörös rendszere összeomlott. A negatív visszacsatolási hurkok miatt pedig a helyzet napról napra romlik. Ennek oka az, hogy

a pandémia miatt sok konténerhajót kivontak a szállításból tulajdonosaik.

Illusztráció Forrás: Shutterstock/Sheila Fitzgerald

Csakhogy Ázsiában a koronavírus-járvány lecsengése után ismét a legmagasabb fordulatszámon üzemelnek a gyárak, de az ellenkező irányú szállítások mennyisége attól jócskán elmarad. Ennek eredményeként rengeteg üres konténer gyűlik fel az amerikai, európai és más kikötőkben, ami viszont lelassítja a logisztikai körforgást. A megoldás érdekében az üzemeltetők úgy döntöttek, hogy az Egyesült Államok nyugati partjának nagy kikötői ezentúl a nap 24 órájában fognak dolgozni.

Nem csak az Egyesült Államokban, de Európában is gondot okoz a konténerek felhalmozódása – ismertette a Trans.info.hu.

Az Egyesült Királyság legforgalmasabb konténerkikötőjében, Felixstowe-ban a torlódások olyan mértékben megnőttek, hogy több hajót is visszafordítottak,

és a dán Maersk, a világ legnagyobb hajózási vállalata pedig maga döntött úgy, hogy hajóit más kikötőkbe irányítja.

Mindeközben az Ázsia és Európa közötti szállításban az átlagos szállítási idő tovább növekszik. A ShippingWatch arról számolt be, hogy a konténerhajók Európából Kínába átlagosan tizennyolc napot késnek a tervezett menetrendhez képest. Az oda-vissza út (Kína-Európa-Kína) átlagos késése akár 54 nap is lehet. Az elemzők számításai szerint mintegy 44, több mint 14 ezer konténer befogadóképességű hajó hiányzik a nemzetközi tengeri szállítás normalizálásához.