Két hazai startup határozhatja meg a mobilitás jövőjét

Vágólapra másolva!
Napjaink egyik égető problémája a városi közlekedés fenntarthatóbbá tétele. Csökkenteni kell hozzá a helyi károsanyag kibocsátást és az autós forgalmat, úgy, hogy közben a lakók mobilitása hatékonyabb, fenntarthatóbb legyen. Erre a globális problémára jelenleg az egyik legjobb megoldás az elektromos járművek elterjedése, valamint a járműmegosztó rendszerek fejlesztése, ami a közösségi közlekedés tökéletes kiegészítőjeként működik.
Vágólapra másolva!

A globális felmelegedés elleni küzdelemben egyre nagyobb nyomás nehezedik a közlekedési szektorra is. Ez jól látszik az elmúlt évek startup trendjeiben is, ahol egyre inkább előtérbe helyeződtek a közlekedési innovációra fókuszáló fejlesztések. A piacon egyre több vállalkozás, startup jelenik meg valamilyen megoldással, mely segíti az elektromos autók, valamint az új költséghatékony, mikromobilitási megoldásokra támaszkodó közlekedési lehetőségek elterjedését.

Két hazai startup, a Rollin Technologies és a Volteum is célként tűzte ki, hogy tenni akarnak a fenntartható városi közlekedésért és a mobilitás jövőjéért. Emellett közös Bennük az is, hogy mindkét csapat megnyerte az MVM Edison startup versenyt és ezzel befektetést kapott az MVM Csoport inkubátorházától, az MVM Smart Future Lab Zrt-től.

A Rollin Technologies a saját fejlesztésű töltőállomásával olyan töltőhálózat kiépítésén dolgozik, amellyel az e-roller megosztó rendszerek tudnak hatékonyabban, rendezettebben működni. A következő években pedig kiterjesztik a teljes mikromobilitás számára. A Volteum pedig elsőként kínált megoldást az elektromos autózás több problémájára és nehézségére, például a hosszútávú utazástervezésre és a töltőpontok árainak összehasonlítására.

Az olyan mikromobilitási eszközök elterjedése, mint az e-rollerek, kerékpárok vagy az e-robogók, már most lehetőséget teremtenek arra, hogy a városon belüli közlekedést lokálisan zéró károsanyag kibocsátással tegyük meg. Közülük az e-roller bír a legjobb közlekedésre vetített hatásfokkal,

RÁADÁSUL OLYAN ÉLMÉNYT IS NYÚJT, AMI EGYRE MEREDEKEBBEN NÖVEKVŐ NÉPSZERŰSÉGNEK ÖRVEND A FIATALOK KÖRÉBEN: AZ ELMÚLT ÉVTIZEDEK LEGNAGYOBB IPARÁGI NÖVEKEDÉSÉT PRODUKÁLTÁK AZ ELMÚLT HÁROM ÉVBEN.

A fejlődés gátjai ugyanakkor már tisztán látszanak. A megosztott elektromos járművek, köztük főként az elektromos rollerek töltése napjainkban úgy zajlik, hogy az adott cég alkalmazottjai vagy egyéni vállalkozók összegyűjtik a lemerült rollereket vagy azok akkumulátorait és elviszik a telephelyre vagy az otthonukba. Ott feltöltik őket, majd másnap visszaviszik az utcára. Ez a töltési módszer sajnos egyáltalán nem gazdaságos, hiszen hatalmas költséggel, károsanyag-kibocsátással és amortizációval jár.
Erre nyújt megoldást a Rollin Technologies innovációja, ami a tervek szerint

EGY OLYAN ORSZÁGOS LEFEDETTSÉGŰ TÖLTŐHÁLÓZAT LESZ, AMIVEL ELŐSZÖR A MEGOSZTOTT E-ROLLEREKET RENDSZEREZIK ÉS TÖLTIK, EZZEL OPTIMALIZÁLVA A SZOLGÁLTATÓK MŰKÖDÉSÉT, CSÖKKENTVE KÖLTSÉGEIKET ÉS NÖVELVE HATÉKONYSÁGUKAT.


Ezt ráadásul kiterjesztik majd egy olyan univerzális töltőhálózattá, amit az e-robogó és e-kerékpár megosztó rendszerek is tudnak használni.

Forrás: MVM

Ennek egyik eredménye lesz, hogy ezáltal országos szinten sokkal hatékonyabbá és rendezettebbé válik a hálózat, ami segítheti az e-rollerezés kultúrájának elterjedését. Ez minél inkább sikerül, annál nagyobb terhet tudnak átvenni a hagyományos közlekedés válláról, közösen csökkentve az úthálózat terhelését és a városi CO2, szilárd részecske kibocsátást. Vagyis élhetőbb és tisztább környezetet tudnak biztosítani a lakosságnak.

A FELHASZNÁLÓK A VÁROSON BELÜL, NAGYOBB BUSZ VAGY VASÚTMEGÁLLÓKTÓL A BELVÁROSIG TARTÓ RÖVIDEBB UTAKAT GYORSAN, ÉLVEZETESEN ÉS KÖRNYEZETTUDATOSAN TEHETIK MEG AZ E-ROLLEREK ÉS AZ AKÁR KAMERÁS ÉS WIFI-S ROLLIN TÖLTŐHÁLÓZAT SEGÍTSÉGÉVEL.

A startup sikeresen zárta az első tesztidőszakot a 2021 FIA WTCR magyar versenyhétvégén. A teljes hétvégén a Rollin szolgáltatta a Zengő Motorsport csapatnak a mobilitási rendszert, egy töltőállomást és 8 db e-rollert, amivel a csapattagok a paddockon belüli közlekedést és a pályabejárást tudták gyorsan és hatékonyan végrehajtani. Szeptemberben három indukciós töltőállomást telepítettek a ZalaZONE Járműipari Tesztpályára, ahol az épületek közötti gyorsabb és könnyebb közlekedését segítik az alkalmazottaknak.

Emellett a városi piacra lépés előkészületeit is megkezdték a Bird Magyarország, a világ egyik legnagyobb e-roller megosztó cégének hazai partnere segítségével. Budapest I. kerületében 5 töltőállomást telepítenek a 2021-es év végéig, jövőre pedig több, mint 80 töltőállomást helyeznek ki országos szinten. 2023-ban egy összesen már 300-as pontból álló hálózatban gondolkodnak.

A 2020-As MVM Edison startup verseny Győztes csapata a Rollin Technologies Forrás: Origo

A Volteum startup az elektromos autók hatótáv-előrejelzésének és útvonaltervezésének kihívásaival a 2019-es MVM Edison startup verseny megnyerése után kezdett el igazán komolyan foglalkozni.
Az egyetem alatt mind a négyen ugyanannak a szakkollégiumnak voltak a vezetői, és a sikeres közös munka motiválta őket arra, hogy ezt folytassák a tanulmányaik után is. Céljuk volt, hogy az addig megszerzett tudásukat és ipari tapasztalataikat hasznosítani tudják a projektben, így az energetikán belül kezdtek el olyan kihívásokat keresni, amelyekre hatékonyan tudnának megoldást adni. Az e-mobilitás területe évről évre exponenciálisan nő, emiatt is esett egy ilyen típusú probléma megoldására a választásuk. Az elektromos autók hatótáv-előrejelzésének és útvonaltervezésének nehézségeivel ők maguk is találkoztak korábban, innen is jött az ötlet egy ezt megoldó termék fejlesztésére. Miután megnyerték az MVM Edison startup versenyt, nem sokra rá megkapták az első körös befektetésüket is az MVM Smart Future Lab Zrt.-től. Azóta már a flotta optimalizációs termékükkel is piacra léptek.

A cég fő célja most az, hogy

BÁRMELY VÁLLALAT UGYANOLYAN EGYSZERŰEN, KÖNNYEN ÉS HATÉKONYAN TUDJON ELEKTROMOS JÁRMŰFLOTTÁT ÜZEMELTETNI, MINTHA HAGYOMÁNYOS AUTÓKKAL, BUSZOKKAL VAGY FURGONOKKAL DOLGOZNA.


A vállalkozás által fejlesztett algoritmusok pontosan megmondják, hogy hogyan fog merülni az adott jármű, és ezt figyelembe véve optimalizálják az útvonalait. Amennyiben szükséges, töltőpontokat is beillesztenek az optimális helyen és időben. Emellett foglalkoznak olyan hagyományos flottákkal is, amelyek éppen most szeretnének váltani elektromos járművekre, beleértve a telephelyi töltési infrastruktúra kialakításában és optimalizálásában.

Forrás: Origo

A piacra lépésük óta együtt dolgoztak olyan vállalatokkal és szervezetekkel, mint például az Auchan, vagy a Mobiliti, mely Magyarország vezető töltőüzemeltetője. Emellett dolgoztak Szolnok városával együttműködve, a Zöld Busz Programban és a kanadai Geotabbel is, mely a világ egyik vezető cége mely telematikai (járművek számítógép vezérlésű irányítótechnikája) eszközöket fejleszt flottakezeléshez.

Jelenleg 200-nál is több jármű van már az adatbázisukban, 12 ezer feletti a tervezett útvonalak száma, több mint 106 ezer töltő van az adatbázisukban, az alkalmazásboltokban pedig átlagosan 4,7-es értékelést kapnak a mobilapplikációjukra.

A fenti 2 startup története is jól mutatja, ha egy ötlet mellé sikerül támogatást és befektetést szerezni, akkor nagyobb esély van egy sikeres vállalkozás felépítésére. Ebben tud partner lenni az MVM Smart Future Lab Zrt, Magyarország első energetikai inkubátorháza.