A gazdasági válság inkább megerősítette a párkapcsolatokat

vigasz vita veszekedés párkapcsolat
Vágólapra másolva!
A párkapcsolatok közel harmadát inkább megerősítette az elmúlt egy-két év gazdasági válsága az Intrum hazai és nemzetközi felmérése alapján. A magyar párok jelentős része spórolni próbált a közös programokra vagy ajándékokra költött kiadásokon, az emberek egy része azonban gyakran vesz fel hitelt ajándékvásárlásra.
Vágólapra másolva!

Az Intrum legutóbbi, 24 európai országot vizsgáló Európai Fogyasztói Fizetési Jelentése (ECPR) többek között azt vizsgálta, hogyan hatott a párkapcsolatokra a koronavírus-járványt követő gazdasági visszaesés. A válaszok alapján az elmúlt időszak pénzügyi nehézségei sok házasságot, kapcsolatot próbára tettek, ugyanakkor a felmérésben résztvevők negyede szerint ez közelebb hozta egymáshoz őket párjukkal.

A magyar válaszadók 30 százaléka a felmérésen azt mondta, a járvány által okozott pénzügyi kihívások közelebb hozták őket házastársukhoz vagy partnerükhöz.

A fiatalabb fogyasztók nagyobb része vélekedett úgy, hogy a Covid-19 okozta pénzügyi bizonytalanság végsősoron megerősítette a kapcsolatukat. Az ezredfordulósok majdnem egyharmada (31 százalék) mondta, hogy a válság közelebb hozta őket a partnerükhöz, szemben az 55 felettiek 17 százalékával (feltehetően az idősebb korosztályban nagyobb az aránya a házasságban élőknek és az elváltaknak egyaránt a fiatalabb korosztályhoz képest). A nemek tekintetében is volt egy minimális eltérés: az európai férfiak 28, míg a nők 23 százaléka szerint volt pozitív hatással kapcsolatukra a kialakult helyzet.

Az európai átlag a magyarországihoz képest valamivel alacsonyabb:

összesítve minden negyedik (25,22 százalék) európai válaszadó szerint volt megerősítő hatása az elmúlt időszak pénzügyi nehézségeinek a kapcsolatukra.

Az európai országok közül Romániában mondták a legtöbben (42,77 százalék), hogy közelebb hozták őket a párjukhoz a nehézségek, a legkevesebben pedig (16,8 százalék) Norvégiában – igaz, ez részben azzal magyarázható, hogy az északi országban az ECPR-válaszok alapján jóval kevésbé érezték az emberek a járvány pénzügyi hatásait.

Az ábra azt mutatja, hogy a felmérésben résztvevők hány százaléka értett egyet azzal a kijelentéssel, hogy a Covid-19 okozta pénzügyi bizonytalanság közelebb hozta őket a párjukhoz (országokra bontva) Forrás: Intrum

Deszpot Károly, az Intrum üzletfejlesztési és sales igazgatója elmondta:

Hozzátette: „Ez részben összefügg azzal is, hogy az emberek jelentős része nem szívesen beszél párjával a pénzügyekről." Deszpot Károly úgy véli, az elmúlt időszakban nyíltabbá vált a pénzügyi kultúra – már csak azért is, mert a járvány, mint külső körülmény mindenkit érintett pénzügyileg – így a párok őszintébben beszéltek az anyagi helyzetükről.

A felmérés során a magyar válaszadók mintegy negyede (25,5 százalék) mondta azt, hogy a válság beköszöntekor először azzal kezdett spórolni, hogy kevesebb ajándékot vásárolt partnerének, vagy kevesebbet költött közös programokra. Ez európai viszonylatban alacsony aránynak számít (az európaiak 31,13 százaléka válaszolt hasonlóan), ezzel szemben például Portugáliában a válaszadók közel fele (47,6 százalék) csökkentette az ilyen jellegű kiadásokat.

A válaszadók többsége szerint nem jelentene komoly párkapcsolati problémát számukra, ha kevesebbet költenének párjukra.

Magyarországon a felmérésben résztvevők csak 8,4 százalék vélekedik úgy, hogy ez negatív hatással lenne a kapcsolatukra, az európai átlag ez esetben pedig 12,76 százalék. Kiugróan sokan látják azonban úgy az Egyesült Királyságban (22,2 százalék) és Írországban (20,9 százalék), hogy szakításhoz vezethet, ha kevesebbszer ajándékozzák meg partnerüket.

Összességében azonban a férfiak a nőknél nagyobb nyomást éreznek arra, hogy pénzt költsenek ajándékokra – 18 százalékuk mondta, hogy ez a fő oka annak, hogy hitelkártyaadósságot halmoznak fel, szemben a nők 12 százalékával. Hasonlóképpen, a férfiak 16 százaléka mondta azt, hogy ha nem költene annyit, a partnere elhagyná, szemben a nők 10 százalékával.

Deszpot Károly elmondta:

A hitelből történő ajándékvásárlástól ugyanakkor a többség mind Magyarországon, mind a többi európai országban idegenkedik, hazánkban a válaszadók 9,1 százaléka, Európában átlagosan 14,69 százaléka válaszolta azt, hogy gyakran halmoz fel hiteltartozást azért, hogy ajándékokat tudjon venni párjának.