Mikor mentesül a légitársaság a kártérítési felelősség alól? (2. rész)

Tripadvisor legjobb légitársaságok
Singapore Airlines
Vágólapra másolva!
Még ha a leggondosabban vásárolunk, akkor is előfordulhat, hogy a járatot törlik, vagy esetleg jelentős késés miatt a reptéren ragadunk. Mi ilyenkor a teendő? Mikor kaphatunk kártérítést, és mikor térítik vissza a jegyünket? Mikor kapunk ételt és szállást? A D.A.S. JogSzerviz szakértője írásának második részét olvashatja, az első itt érhető el.
Vágólapra másolva!

A légitársaság az alábbi esetekben mentesül a kártérítési felelősség alól. Ha például a légitársaság több mint 14 nappal korábban értesít bennünket a járattörlésről – mutatott rá dr. Schiffer Zsolt.

Akkor is mentesülnek, ha az utazás előtti 7–14 napon értesít minket, és mellette felajánlja, hogy átfoglalással elszállít minket az eredeti célunkhoz. De ennek feltételei vannak.

Az utasnak az eredeti időponthoz képest legfeljebb két órával kell hamarabb indulnia, és az eredeti menetrend szerinti érkezési időnél kevesebb, mint négy órával később érkezik meg úti céljába.

Ezekre azért van szükség, hogy a légitársaság viszonylag nagyobb zűr nélkül el tudjunk vinni bennünket A pontból B pontba, hiszen nekünk is ez az érdekünk.

De nem okozhat ezzel nekünk gondot. Tehát nem kell emiatt plusz szabadnapot kivennünk (maximum két órával előbb indulhat) és nem bukjuk el a szállásunkon az első napot sem (maximum négy órával később érkezhet meg).

Ugyanez a helyzet, ha a légitársaság kevesebb, mint hét nappal a járat menetrend szerinti indulása előtt értesít minket, és más járatot ajánl, de ekkor szigorúbbak a feltételek. Ilyenkor legfeljebb egy órával előbb indulhat, és legfeljebb két órával később érkezhet meg.

Szintén nem jár kártérítés, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járattörlésre rendkívüli körülmények miatt került sor, melyeket ésszerű intézkedésekkel nem lehetett elhárítani.

A légitársaságnak kell a rendkívüli körülmények fennállását okiratokkal bizonyítania. Ezen bizonyítékokat valamennyi utas megtekintheti, és a tagállami hatóságoknak is rendelkezésükre kell bocsátani.

Mentesül a légitársaság a kártérítési kötelessége alól, ha a járattörlést rendkívüli és elháríthatatlan körülmény okozta (pl. vihar, sztrájk). Érdekesség, hogy a sztrájkról előre tudhat a légitársaság (akár a légitársaság dolgozói, akár a földi irányítás dolgozói sztrájkolnak).

Ennek ellenére így kezeli a gyakorlat. Különösen indokolt lenne annak az esetnek a felülvizsgálata, amikor az adott légitársaság dolgozói sztrájkolnak, hiszen ez semmiképpen nem egy váratlan, pláne nem elháríthatatlan külső ok.

Forrás: Flickr/tsuna72

Ki kell hangsúlyozni, hogy a fenti mentesítő körülmények csak a kártérítés alól mentesítik a légitársaságot, a többi kötelezettsége alól nem! (pl. visszatérítés, átfoglalás stb.)

Járatkésés

Jelentős késének számít 1500 km alatti távokon legalább két óra, 1500 és 3000 km közötti távolságon legalább három óra, míg efölött legalább 4 órás késés.

Ilyen esetekben étkezési kupont kérhetünk, ha pedig ezt megtagadják (nem fogják) akkor három óránként 15 Euró étkezési költséget tudunk követelni a légitársaságtól.

Ugyanis utasonként 15 Euró étkezési kupon kérhető három óránként, és ezt a légitársaság jó esetben magától fogja felajánlani.

Ha erre nem kerül sor, tegyük el a számlákat, amiket a reptéren történő fogyasztáskor kapunk. Ne legyen kétségünk, pikkpakk összejön a 15 Euró egy reptéri büfében.

Nem jár kártérítés, ha a késést rendkívüli körülmény (pl. vihar) okozta.

Járattörlés és jelentős késés esetén is köteles bennünket elszállásolni a légitársaság, ha ez indokolt. (Pl. nappal egy 4 órás késés miatt nem az, de ha az este 10 órás járat helyett egy hajnali járattal megyünk, akkor igencsak indokoltnak tűnik).

https://das.hu/