Az ember tojás iránti étvágya miatt halt ki ez az óriási ausztrál madár

Genyornis newtoni
A Genyornis newtoni tojástöredékeit egész Ausztráliában megtalálták
Több mint 50 ezer évvel ezelőtt a mai Ausztrália területét hatalmas méretű madarak népesítették be. Egyikük, a Genyornis newtoni körülbelül 250 kilogrammot nyomott, ám a mérete révén nem tett előnyre az emberrel szemben. Az óriásmadár 45 ezer évvel ezelőtt tűnt el, ami miatt a kutatók elgondolkodtak rajta: vajon az emberek vagy a környezeti változások okozták-e a madár kipusztulását. Egy új tanulmány szerint az előbbiről lehet szó.

Az elmúlt években több ezer évvel ezelőtti tojáshéj-töredékeket találtak Ausztrália több pontján, amelyek bizonyítékai azt mutatják, hogy korábban főzték is őket. A tojások kiléte heves vita tárgyát képezi a kutatók között, de egy globális csapat most megerősítette, hogy ezek a Genyornisnewtoni-tól származnak.

A Genyornis newtoni művészi rekonstrukciója Forrás: Wikimedia Commons/Nobu Tamura

– mondta Matthew Collins professzor a ZME Science online tudományos portálnak. – A tojáshéjak ásványi kristályokból állnak, amelyek szorosan csapdába tudnak zárni bizonyos fehérjéket, megőrizve ezeket a biológiai adatokat a legzordabb környezetben is; akár több millió évig is.

Ez pedig a szakemberek szerint több információt is szolgáltathat, mint a tojáshéjjal kapcsolatos kíváncsiság kielégítését: sejteti azt is, hogyan pusztult el a madár.

A Proceedings of the National Academy of Sciences tudományos szaklapban publikált tanulmány szerint a Föld klímája nagy változásokon ment keresztül a pleisztocénben. A jégkorszakok hatására a tengerszint emelkedett és süllyedt, ami miatt a nagyobb állatok eltűntek a bolygóról. A listán a sok óriási lény között szerepeltek az európai mamutok és az amerikai kontinensen élő lajhárok is. De a tudósok szerint ez nem meséli el a teljes történetet.

Rámutattak, hogy az emberek legalább 65 ezer évvel ezelőtt érkeztek Ausztráliába és akkoriban sok méretes állat kóborolt a kontinensen, ám a következő 20 ezer éven belül ezeknek a fajoknak a többsége kihalt.

A kutatók úgy gondolják, hogy az emberi jelenlét is hozzájárulhatott a gyors kihalásukhoz. Ezt bizonyítja az elmúlt években talált, több ezer tojáshéj-töredék, amelyek több mint 55 ezer éves múltra tekintenek vissza. Bár többen feltételezték, hogy ezek a Genyornisnewtoni-tól származnak, de ezzel nem értett mindenki egyet – egészen eddig.

A Genyornis newtoni tojástöredékeit egész Ausztráliában megtalálták Forrás: Researchers

Az új tanulmányban a szakemberek megpróbáltak ősi DNS-t kinyerni a héjdarabokból a faj azonosítása érdekében, ám kiderült, hogy a genetikai anyag nem élte túl az egykori zord ausztrál klímát.

Ezért egy viszonylag új technikához fordultak: a tojás másik kulcsfontosságú összetevőjének, a fehérjéknek az elemzéséhez, ami lehetővé tette az ősi fehérjék szekvenciáinak összehasonlítását az élő fajok szekvenciáival. Ez viszont lehetővé tette a kutatóknak, hogy megerősítsék, hogy a tojások a Genyornisnewtoni-tól származnak.

A tudósok úgy vélik, hogy a mai Ausztrália területére érkező emberek előszeretettel fogyasztották a nagytestű madarak tojásait. Ám hamarosan kiderült, hogy ez olyan mértékeket öltött, amennyit e rendkívüli madarak szaporodási stratégiái már nem bírtak el.