Most megtudhatja, hogy a pénzköltők melyik táborába tartozik

bankkártya, fiatal, fiatalok
Girl inserting a credit card in a cash dispenser.
Vágólapra másolva!
Előretört itthon is a kártyás és a mobilos fizetés, főként a kényelem tolja a szekereiket.
Vágólapra másolva!

Az EVO Group megbízásából készült legfrissebb, „Fizetési szokások" című nemzetközi tanulmány eredményei szerint a magyarok több mint fele a digitális fizetést részesíti előnyben annak gyorsasága és kényelme miatt. A tanulmány elkészítésében a Visa partnerként vállalt szerepet a közép-kelet-európai régióban, így Magyarországon is.

A magyarok bő fele már a kártyás vagy mobilos fizetés részesíti előnyben a készpénzes helyett Forrás: Photononstop/Alain Le Bot

A tanulmány szerint a magyar fogyasztók 57%-a bankkártyával fizet vásárláskor. A kutatásban résztvevők 18%-a elmondta: leginkább akkor fizetnek készpénzzel, ha az adott üzletben vagy szolgáltatóhelyen nem érhető el a digitális fizetés. Fontos megállapítás, hogy a digitális a legelterjedtebb fizetési mód a magyarok körében mind az üzletekben, mind az online vásárlás során. A válaszadók 44%-a fizetett legutóbbi bolti vásárlásáért kártyával, illetve telefon, okosóra vagy más eszköz használatával.

A legutóbbi online vásárlásuk alkalmával a válaszadók mindössze 14%-a válaszolta azt, hogy átvételkor készpénzzel fizetett.

A digitalizáció közelebb hozza az üzleteket a fogyasztókhoz
A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a digitális fizetési módot kínáló üzleteket a magyar fogyasztók egyértelműen pozitívan ítélik meg - a válaszadók 84%-a szerint ezek a boltok modernek, 31%-uk pedig nagyobb biztonságban érzi magát ott (higiénikusabbnak tartják, mint más fizetési módokat). Mindemellett Magyarországon a digitális fizetési lehetőségek további terjedésére még mindig nyílik lehetőség. A hazai válaszadók 27%-a úgy emlékezett vissza, amikor legutóbb nem tudott kártyával fizetni, az a digitális fizetés lehetőségének hiánya miatt volt. A felmérés eredményei alapján a digitális fizetés elsősorban a hagyományos piacokon nem érhető el (41%).

Az álmok és a valóság – így bánnak a magyarok a pénzzel
A kutatási eredmények is megerősítették azt a tendenciát, hogy hazánkban nagy népszerűségnek örvend a digitális bankolás. A magyarok általában inkább távolról tartják a kapcsolatot a bankkal - a válaszadók 84%-a havonta legalább 2-3 alkalommal használja az internetbankot, és a magyar fogyasztók 78%-a ugyanilyen gyakran használja a mobilbankot. A tanulmány szerint a magyarok a banki szolgáltatásokat úgy fogják fel, mint a pénzük kezelésének módját: így ellenőrzik és tervezik meg kiadásaikat, és igyekeznek elkerülni az impulzív költekezéseket.

A magyarok pénzzel kapcsolatos magatartásának jobb megértése, illetve azok lehetséges változásainak megismerése érdekében, a kutatók hat csoportra osztották a válaszadókat:

  • Szkeptikusok – akik nem szeretnek befektetni vagy pénzzel foglalkozni, jobbnak ítélik meg, ha otthon tartják a pénzüket.
  • Beosztók – akiknek gondosan meg kell tervezniük a kiadásaikat. Előfordul, hogy szinte azonnal elköltik a rendelkezésükre álló pénzt. Korlátozott a költségvetésük.
  • Jómódúak – akik ellenőrzik a pénzüket és a kiadásaikat, de a pénz csak eszköz egy cél felé – kényelmes vagyonnal rendelkeznek, nem kell állandóan a költségeken gondolkodniuk és aggódniuk.
  • Az élet császárai - gyorsan költik a készpénzt arra, amire akarják, kontroll nélkül.
  • Álmodozók – akiknek vannak vágyaik, de egyelőre nincs meg hozzá a fedezet, nem veszik komolyan a pénzügyeket.
  • Optimalizálók – akik tudatosan gazdálkodnak a pénzükkel - kihasználják az akciós ajánlatokat, megtervezik a kiadásaikat és befektetik a tőkéjüket. Nagyra értékelik a választás szabadságát, ezért nem utasítanak el semmilyen fizetési formát.

A magyarok több mint harmada (36%) ellenőrzi vagy kezeli tudatosan a pénzét, mivel az optimalizáló és a jómódú szegmensek egyenlő arányban, egyenként 18%-ot képviselnek. A magyarok negyede a szkeptikus típusba tartozik, azaz nem szeretnek befektetni vagy pénzzel foglalkozni.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!