Turbót kért a nép a német SUV-ok ellen, végre megadták nekik

Lexus RX statikus bemutató
Vágólapra másolva!
Az RX új generációja hat- helyett már csak négyhengeres, viszont háromféle hibrid hajtással is kapható lesz, akár zöld rendszámos plug-inként és sportos aszfaltszaggatóként is.
Vágólapra másolva!

Mára a japán prémiummárkákból kizárólag a Lexus maradt talpon Európában. A Honda nem is próbálta meg az Acurát elhozni ide, a Nissan-féle Infiniti pedig az érdektelenség miatt két éve már kivonult az európai piacról. Velük szemben a Toyota alá tartozó Lexus egész jól tartja magát kontinensünkön, persze a klasszikus német trióra egyelőre nem jelent veszélyt darabszám tekintetében, tavaly például csak 72 ezer autót adott el a BMW-csoport 948 ezrével szemben.

Hogy ez a jövőben változzon, valóságos modelloffenzívát indítottak a Lexusnál, gyakorlatilag folyamatosan cserélik és újítják a kínálatukat. A kompakt UX-ből nemrég jelent meg a teljesen elektromos variáns, tavaly frissült az IS, ES, LS limuzintrió, és érkezett meg a vadonatúj NX. Idén májusban leplezte le a márka az első dedikált villanyautóját, a Toyota bZ4X-alapokra épült RZ-t, most pedig a nagyobb SUV, a BMW X5-méretű RX generációváltása került sorra. Kiemelt fontosságú modellről van szó, elődje ugyanis

a legnagyobb darabszámban eladott Lexus,

tavaly globálisan 221 ezer darab fogyott belőle, az 1998-as első széria (ami az első önhordó karosszériás prémium SUV volt) óta pedig 3,5 millió.

Hogy néz ki?

Oldalról vagy elölről a főbb vonalak ismerősek lehetnek, ám szó sincs ráncfelvarrásról. Ez az RX valóban vadonatúj autó, amely már a Toyota TGNA platformjára épül (azon belül a GA-K variánsra), hasonlóan az NX-hez. A hossza változatlanul 4,89 méter, szélességben azonban 2,5 centit felszedett, a magassága viszont csökkent 1 centivel. Mindez a 6 centivel hosszabb tengelytávval, a szélesebb nyomtávokkal (elöl 1,5, hátul 4 centivel) határozottan jobb kiállást és arányokat eredményezett. A teljes megújulás egyik pozitív hozadéka a

90 kilóval kisebb tömeg,

ami a fogyasztás mellett a vezetési élményekben is érezteti a hatását.

Összetéveszthetetlenül Lexus maradt, ám valamelyes lágyabbak lettek a vonalai, és a részleteket vizsgálva számos újítás fedi fel magát. Rögtön ott a púpos orrkialakítás és az orsó alakú hűtőmaszk, amely kisebb és kevésbé agresszív, krómkeretét elhagyva immár beleolvad a lökhárítóba. A fényszóró L-alakú menetfénye megmaradt, ahogy a Blade Scan nevű egyedi, forgótükrös mátrix LED technológia is. Feltűnően kicsi az alsó, fényezetlen műanyag betétek mennyisége, amivel az elegáns megjelenést erősítik.

Szép ívek és domborítások vannak az ajtókon, az új kilincseket pedig nem lehet meghúzni, a belső felükön lévő mikrokapcsoló érintésével nyílnak az ajtók. Az elektromos reteszelés előnye, hogy belülről nem engedi a nyitást az autó, ha kerékpáros vagy más jármű közeledik hátulról. Talán az oldalablakok íve hasonlít leginkább az elődre, akárcsak a C-oszlopon lévő fekete dizájnelem, amely lebegő hatást kölcsönöz a tetőnek. Hátulról változott a legtöbbet az RX: látványos és dekoratív az immár egybefüggő,

teljes szélességű hátsó lámpa,

felette betűkkel kiírva, középen szerepel a márkanév.

Milyen belül?

Belül aztán tényleg nem emlékeztet a régi RX-re, sokkal inkább az új NX megoldásait lehet felfedezni a műszerfalon. A sofőr előtti teljesen digitális kijelzőn túl a középkonzolra egy óriási, 14 colos érintőképernyő került. Mindkettő szériában jár, de nem kell félni, a Lexus mérnökei nem tüntették el az összes fizikai gombot sem. Mondjuk a klímát pont a kijelzőről kell vezérelni, de a saját kijelzős, fizikai hőfokszabályzó tárcsák látványosak, régi tévékészülékre emlékeztetnek.

Beülve azonnal feltűnt az aprólékos kidolgozás: tompán puffanva csukódnak az ajtók, finom tapintású kárpitok, vegán bőr, Alcantara hatású szövet, elegáns fém és fa dekorációk veszik körbe az utasokat. A puha fedelű kesztyűtartó, a varrott bőr a középkonzol oldalain és a szintén bőr kormányközép is a prémium érzetet erősítik.

Bár még nem vezethettük az RX-et, annyi már elsőre is biztosnak látszik, hogy a kényelem rendben van. Kiválóak az ülések, széria elöl a fűtés és a szellőztetés is, meghosszabbítható az ülőlap, hátra pedig elektromosan, fokozatmentesen állítható dőlésű háttámla jár.

Említést érdemel a négyzónás klíma, az összesen hat USB-csatlakozó, a mindkét irányból nyitható könyöklő is.

Helyből nincs hiány, a jobb első ülés hátulról is előretolható, ha kinyújtóznánk. Az utasok fölé jókora, nyitható panorámatető is kérhető, az okostelefon kapcsolódáson túl a Mark&Levinson hangrendszer teszi kellemesebbé az utazást. 5 centivel hosszabb és 3 centivel alacsonyabb rakodóperemű lett az elektromosan nyitható fedelű csomagtér, amelynek felhajtható padlója alatt még egy mély rekesz is van.

Turbóval a németek ellen

Lexus RX Forrás: Lexus

Teljesen kicserélték a motorpalettát, eltűnt a selymes járású szívó V6-os, már kizárólag soros négyhengeresek dolgoznak a motorháztető alatt, és a hátsó tengelyen is van egy villanymotor, így minden RX verzió összkerékhajtású kardántengely nélkül is. Az RX 350h jelzésű öntöltő hibrid alapmodell a 2,5 literes szívó benzines és villanymotorok kombinációjából 245 lóerőt állít elő. A következő lépcső az RX 450h+, amely már egy 306 lóerős plug-in hibridet takar,

a hajtásláncot ismerhetjük az új NX-ből, sőt a RAV4-ből és a Suzuki Across-ból is.

18,1 kWh-s akkumulátorával az előzetes adatok szerint 65-70 km körüli elektromos hatótávra képes, így a zöld rendszám természetesen jár majd hozzá. Tölteni 6,6 kW-os teljesítménnyel, Type2 csatlakozón lehet majd, a lítium-ion akku (a többi verzió nikkel-metál hidridet kap) nem vesz el helyet sem az utas-, sem a csomagtérből, mivel a hátsó ülések alá került.

Izgalmasabb újdonság az RX 500h nevű csúcsváltozat, amit azért alkottak meg, mert az ügyfelek állítólag kezdték megelégelni, hogy a konkurens SUV-ok általában erősebbek és gyorsabbak a Lexusoknál. Az új sporthibrid hajtáslánca is a 2,4 literes benzinesre épül, de ebben már turbófeltöltőt is kap a motor az elektromotoros segédhajtás mellé. Ennek eredményeképp

az összteljesítmény 371 lóerő, az össznyomaték 644 Nm lett,

nem meglepő módon ez a legdinamikusabb verzió, a százas sprintet 6 másodperc alatt teljesíti, viszont a 8-9 literes átlagfogyasztása 2 literrel nagyobb, mint a 350h-é.

Ez már nem az a hibrid

Fontos tudni, hogy az RX 500h-ban nem a hagyományos, bolygóműves Toyota-hibrid rendszer szolgál a kissé nyúlós érzetű, fokozatmentes e-CVT erőátvitellel, hanem egy

hatfokozatú, hagyományos automata intézi az erőátvitelt.

Ahogy a német prémiumautókban, a villanymotor a benzinmotor és az automatikus váltó közé került (mindkét oldalról oldható kuplunggal), így önállóan is képes hajtani az autót. Az RX 500h-hoz széria az adaptív lengéscsillapítás és a hátsókerék-kormányzás, légrugózás azonban továbbra sincs, felárért sem.

Csak az RX 500h kapja meg DIRECT4 elnevezésű összkerékhajtást, amely minden korábbinál gyorsabban dönti el, hogy az első és a hátsó tengelyre épp mennyi nyomaték jusson, még a fékezéskor és gyorsításkor fellépő bólogatást is csökkenti enyhe ellenerők generálásával, amit a Mazdától lesett el a Lexus.

Dízelről természetesen szó sem lehet,

ahogyan teljesen elektromos hajtásról sem, hiszen arra ott lesz a hamarosan érkező RZ. Az ötödik generációs RX gyártása októberben indul majd Japánban, az első autók Európába és így hozzánk is november végén, december elején érkezhetnek. Árakról nem esett szó a statikus előbemutatón, ám a kategóriából adódóan az új RX indulóárát előzetesen 26-28 millió forint környékére saccoljuk.