Verstappen utolérheti Schumacheréket az újabb bajnokavatást ígérő futamon

auto-prix auto Horizontal
Red Bull Racing's Dutch driver Max Verstappen gets out of his car after his victory in the Formula One Japanese Grand Prix at Suzuka, Mie prefecture on October 9, 2022. (Photo by Philip FONG / AFP)
Vágólapra másolva!
Az USA Nagydíjon a Red Bull alighanem megszerzi a konstruktőri bajnoki címet, ráadásul Max Verstappen fontos rekordot állíthat be. A számos újonc részvételével zajló hétvége több szempontból is nagy kihívást jelenthet a pilótáknak.

Véget ért a Forma-1 ázsiai túrája, és egy hét szünet után az amerikai kontinensre látogat a mezőny, ahol elsőként Austinban, a Circuit of the Americas versenypályán lesz jelenésük. Mivel a Miami Nagydíj révén idén már rendeztek futamot az Egyesült Államokban, ebben az évben ez lesz a második viadal az országban. Erre 1984 óta nem volt példa, akkor Detroit és a szép emlékűnek egyáltalán nem mondható Dallas adott otthon a versenyeknek.

Austinban folytatódik a világbajnokság Forrás: AFP/Robyn Beck

Az aszfaltcsík 5,513 km hosszú, és összesen tizenegy bal-, valamint kilenc jobbkanyarból áll. A kettő összege csak Dzsiddától és Szingapúrtól marad el a versenynaptárban, Bakuval pedig megegyezik. A fentiek alapján az sem jelent túl nagy meglepetést, hogy a COTA egyike azon nyolc pályának, amelyeknek a menetiránya ellentétes az óramutató járásával.

nyilatkozta Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke. – Így fontos lesz, hogy a beállítás során egyensúlyt teremtsünk a lassabb kanyarok és az egyenesekben szükséges sebesség között.”

Bár a pilóták többsége kifejezetten kedveli a helyszínt, egyvalami már évek óta problémát jelent. Ez pedig a pálya egyenetlensége, amit hiába próbálnak idényről idényre orvosolni, kisebb-nagyobb mértékben rendre zavarja a versenyzőket. Tavaly óta újraaszfaltoztak néhány szakaszt, de alighanem most sem lesz tökéletes a helyzet. Kérdés, hogy ez milyen hatással lesz azokra az autókra, amelyek az idény elején hajlamosabbak voltak a pattogásra.

Persze a pálya felülete egyébként sem áll közel a vízszinteshez, hiszen, ahogyan a német szakember is említette, hatalmasak a szintkülönbségek. Ezek közül is kilóg a célegyenes vége, illetve az 1-es kanyar, ahol az aszfaltcsík 200 méter alatt 30 métert emelkedik.

Összehasonlításképpen, a pálya mellett található torony 77 méter magas.

A kör jelentős része más helyszínekből merít ihletet. Az 1-es kanyar utáni szakasz a szuzukai S-kanyarokra vagy éppen a silverstone-i Maggotts-Becketts kombinációra emlékeztet, míg a pálya második része a hockenheimi stadionszakaszt, illetve a legendás isztambuli 8-as kanyart jeleníti meg.

Az austini pálya alaprajza Forrás: Mercedes

Az aszfaltcsík legnehezebb szakasza alighanem a 2-es és a 7-es kanyar közötti szekció, ahol rengeteg időt lehet nyerni és persze veszíteni is. A pilóták itt 800 méteren át lényegében folyamatosan kanyarognak, az átlagsebesség 250 km/h, az oldalirányú erőhatás pedig folyamatosan nő.

Ami a fékezésből adódó terhelést illeti, ebben a tekintetben a 12-es kanyar előtt kapják a legnagyobbat a versenyzők. Az 5 G-nél is nagyobb erő az egész versenynaptárt figyelembe véve is az egyik legmagasabb érték. Nem véletlen, hogy ezen a ponton sok hiba történik, ami az ezt követő szakaszra is negatív hatással van.

Az sem meglepő, hogy általában itt szokott lenni a legtöbb előzés, amihez persze a DRS-zóna is hozzájárul.

Az állítható hátsó szárnyat kifejezetten nagy hatékonysággal lehet használni ezen a helyszínen, hiszen a sok kanyar miatt nagy leszorítóerővel érdemes menni. A 11-es és 12-es kanyart összekötő szakaszon kívül a célegyenesben lehet még igénybe venni a pozíciócserét segítő eszközt.

Az előzés tehát viszonylag könnyű, többek között ez az oka annak, hogy itt általában kétszer szoktak kereket cserélni a versenyzők. Ez utóbbi szempontjából szintén fontos tényező az átlagosnál kisebb időveszteség, valamint a relatíve magas gumikopás. A Pirelli egyébként a három középső keveréket bocsátja a csapatok rendelkezésére.

Apropó Pirelli: a Japán Nagydíjhoz hasonlóan a szokásos egy helyett Austinban is másfél órás lesz a magyar idő szerint rendkívül későn, éjfélkor kezdődő második szabadedzés. Ennek oka, hogy ezt a gyakorlást alapesetben

mindenki teljes mértékben a 2023-as prototípus abroncsok tesztelésére köteles felhasználni.

Az előző nagydíjhétvégén is ez volt az elképzelés, de ott az eső elmosta a terveket. Az előrejelzések alapján ezúttal nem kell tartani hasonlótól, és legfeljebb vasárnap jöhet csapadék, de annak is kicsi a valószínűsége. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az időjárás nem tartogat kihívásokat a pilóták számára: pénteken és szombaton 20, míg vasárnap 30 km/h-t is meghaladó szélerősségre lehet számítani, miközben a hőmérséklet 30 fok körül lesz.

A második szabadedzés a Pirelli prototípus gumijainak teszteléséről fog szólni Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

Mindez nyilvánvalóan megviccelheti a mezőny tagjait és adott esetben kiesést eredményezhet. Ennek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy 2015 óta egyetlen olyan baleset sem történt, amely biztonsági autót vont volna maga után, másfelől viszont a VSC-t az átlagosnál többször kellett igénybe venni az elmúlt években.

Újra világbajnokot avathatunk

Bár az egyéni világbajnokság már matematikailag is eldőlt Max Verstappen javára, a konstruktőri pontversenyről ez még nem mondható el. Kétségtelen, hogy a szurkolókat előbbi sokkal jobban érdekli, de

a pénzdíjazás és a szélcsatorna-használat szempontjából utóbbinak van jelentősége.

Csodára persze ezen a téren sem kell számítani, sőt, az lenne a meglepetés, ha a Red Bull nem biztosítaná be története ötödik elsőségét Austinban. (Utoljára 2013-ban győztek, 2014 óta minden szezont - zsinórban nyolcat - a Mercedes nyert.) A bikások 165 ponttal vezetnek a Ferrari előtt, ami azt jelenti, hogy a maranellóiaknak legalább 19 egységgel többet kellene szerezniük ellenfelüknél, hogy elméletben még életben maradjanak. Ilyesmire a bahreini szezonnyitó óta egyszer sem volt példa.

A Red Bull diadalára Verstappen teheti fel a koronát, aki már csak egy győzelemre van egy jelentős rekordtól. A címvédő 12 győzelemnél tart 2022-ben, így a következővel utoléri Michael Schumachert és Sebastian Vettelt.

Előbbi 2004-ben 18 futamból, utóbbi 2013-ban 19-ből nyert 13-at.

A Red Bull számára ugyanakkor nem ez lesz a legfontosabb, ahogyan arról nemrég Helmut Marko, a csapat tanácsadója is beszélt. A bikások ugyanis az egyéni bajnokság második helyét is szeretnék megszerezni, mivel így történetük során először zárhatnák tökéletesen az évet ezen a téren.

Verstappen ismét rekordot állíthat be Forrás: AFP/Philip Fong

Sergio Pérez jelenleg 1 ponttal vezet Charles Leclerc előtt, és ha igazak az értesülések, akkor Austinban jó eséllyel növelheti előnyét. Ahogyan mi is beszámoltunk róla, a Ferrari állítólag belső égésű motort fog cserélni a monacói versenyző autójában, ami automatikus 5 rajthelyes büntetést jelent.

A Ferrari esélyeit tovább rontja, hogy Carlos Sainznak egészen biztosan nem lesz ideális hétvégéje, mivel kihagyja az első szabadedzést.

A spanyol pilótát Robert Svarcman helyettesíti, hiszen a mostani idénytől kezdve minden csapatnak legalább kétszer be kell ültetnie egy gyakorlásra egy legfeljebb két F1-es futammal rendelkező versenyzőt. Az olasz istállón kívül a Mclaren, az Alfa Romeo és a Williams is most tesz eleget először ennek a kötelességének: Alex Palou Daniel Ricciardót, Théo Pourchaire Valtteri Bottast, Logan Saergant pedig Nicholas Latifit váltja. A Haasnál szintén lesz pilótacsere: Antonio Giovinazzi Kevin Magnussent fogja helyettesíteni, de az olasz versenyző természetesen nem számít fiatal pilótának, így a korábban felsorolt csapatokkal ellentétben a Haas nem élhet azzal a lehetőséggel, hogy a második tréning egy részét a hétvégére történő felkészülésre használja fel.

A Williams különleges festéssel készült a hétvégére

A Williamsről, illetve a Forma-2-ben szereplő Sargeantről külön is érdemes megemlékezni, hiszen a 21 éves versenyző személyében az amerikai közönség legalább a hétvége elején hazai pilótának szurkolhat. A grove-i istálló vélhetően emiatt kedveskedett különleges festéssel a helyieknek, akik egyébként tavaly rekordot jelentő, 400 ezres nézőszámot produkáltak a három nap alatt.

Az USA Nagydíj programja

  • 1. szabadedzés: péntek 21:00-22:00
  • 2. szabadedzés: szombat 0:00-1:30
  • 3. szabadedzés: szombat 21:00-22:00
  • időmérő: vasárnap 0:00-
  • futam: vasárnap 21:00-