Egyre jobban kedveljük a csomagautomatákat online vásárláskor

online vásárlás shopping internet
Vágólapra másolva!
A házhozszállítás népszerűsége töretlen, de csomagautomatát is sokan választanak, elsősorban a rugalmassága miatt – derült ki a Reacty Digital és az Olcsobbat.hu közös felméréséből.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt egy évben online rendelők többsége (56 százalék) is a személyes, bolti vásárlást részesíti előnyben. Nagy eltérés van azonban ebben az egyes korcsoportok között: míg a 60-79 évesek háromnegyede (75 százalék) szíve szerint inkább személyesen venné meg a termékeket, addig a 18-29 éves korosztályban már a másik irányba billen a mérleg, tízből hatan (62 százalék) az online vásárlást preferálják.

Kényelmes és népszerű a házhozszállítás, de a csomagautomata is egyedi előnyökkel jár

Tízből nyolcan (82 százalék) választották a futáros házhozszállítást az elmúlt egy évben internetes rendelés során, az online vásárlók kétharmadánál (66 százalék) ez volt a leggyakoribb szállítási mód a vizsgált időszakban. Bár a házhozszállítás népszerűségét semmi nem tudja felülmúlni, az utóbbi években jól látszik a csomagautomaták népszerűségének növekedése, míg az üzletben, telephelyen, irodában történő személyes átvétel aránya némiképp visszaesett ez idő alatt.

A Magyar Posta csomagautomatája Forrás: MTI/Marjai János

A csomagautomatát választók négyötöde (79 százalék) azért dönt emellett az átvételi mód mellett, mert így nem kell az üzletek nyitvatartásához igazodnia, vagy a futárt várnia, ehelyett rugalmasan, a saját időbeosztása alapján veheti át a rendelt terméket.

Szintén erős érv az automatát használók körében, hogy ez a szállítási mód olcsóbb (59 százalék), mint egyes más alternatívák.

Környezettudatossági megítélés

Minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy az online rendelést tartja környezettudatosabbnak a személyes vásárlással szemben, illetve a férfiakra is jellemzőbb ez a hozzáállás, mint a nőkre. Összeségében a 18-79 éves magyarok harmada (31 százalék) hajlik inkább az online irányába ebből a szempontból, negyedük (26 százalék) inkább a személyes vásárlást tartja környezettudatos megközelítésnek, míg tízből négyen (43 százalék) nem tudnak igazán dönteni, egyformán vélekednek a kettőről. Erős összefüggés van a megítélés és a preferencia között, akik környezettudatosabbnak tartják az online vásárlást, azok preferálják is az offline-al szemben és ez fordítva is igaz, akik az online megoldást kedvelik jobban, azok azt tartják környezettudatosabbnak is.

A csomagolás utóélete

Az online vásárlók igyekeznek odafigyelni a rendelt termékek csomagolására, tízből hatan (63 százalék) amit lehet, azt szelektív hulladékgyűjtőben helyeznek el, átlag feletti arányban tesznek így a 60 év felettiek, illetve a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők. Harmaduk jelezte, hogy a csomagolást újra felhasználja csomagolási (33 százalék), vagy egyéb célra (29 százalék).

Illusztráció Forrás: AFP/Scott Olson

Vásárlás és környezetvédelem

A 18-79 évesek hetedével (15 százalék) fordult már elő, hogy azért nem rendelt meg valamit online, mert az ellentmondott volna környezetvédelmi törekvéseinek. Tízből négyen (39 százalék) úgy vélték, hogy túl messziről érkezne a termék, harmaduk (33 százalék) nem talált elegendő mennyiségű információt, a termékről, tízből hárman (29 százalék) pedig a gyártó/szállító céget nem ítélték kellően környezettudatosnak. A vásárlást elutasítók negyede (24 százalék) magát a kinézett terméket nem találta kellően környezetbarátnak annak besorolása alapján.

Az online rendelők háromnegyede (76 százalék) inkább, vagy minden alkalommal elektronikus számlát választana vásárlásai mellé,

amennyiben szabadon dönthet ebben a kérdésben.

Környezetvédelemmel kapcsolatos attitűdök

A felmérés rákérdezett bizonyos környezetvédelemhez kapcsolódó attitűdökre is. A 18-79 évesek bő fele (55 százalék) választ általában Magyarországon termelt élelmiszert a külföldről behozottal szemben, ha erre lehetősége van. A felnőtt magyarok közel fele (48 százalék) saját bevallása szerint igyekszik jobb minőségű terméket vásárolni (még akkor is, ha az drágább), hogy ritkábban kelljen cserélnie.

46 százalék véli magáról, hogy igyekszik az élet minden területén környezettudatos megoldásokat választani, amennyiben erre lehetősége van, 25 százalék pedig hajlandó lenne akár többet is fizetni egy termékért, ha biztosan tudja, hogy azt környezetbarát módon állítják elő.

Illusztráció Forrás: Shutterstock

Minden második (54 százalék) online vásárló számára vonzóbb az a webáruház, amely egyértelműen jelzi, hogy környezettudatosan szállít vagy olyan csomagolást használ. Közel ennyi (51 százalék) vásárló számára magát a vásárlási döntést is megkönnyítené, ha egyfajta környezettudatossági index jelenne meg a webáruháznál, vagy az adott termék mellett.

A kereskedők számára tehát mindenképp fontos lehet átgondolni, milyen módon tudnának környezettudatosabb módszereket választani, illetve ilyen jellegű törekvéseiket egyértelműen és jól láthatóan megjeleníteni a weboldalukon.