Most megtudhatja, mi a bennfentes információ közzé nem tétele miatti büntetés háttere

pénz, pénzügy, pénzügyek, gazdaság, kamat, kölcsön, hitel, ügyintézés, hitel, adó, illusztráció, befektetés, grafikon, kijelzés, kimutatás, előrejelzés, tőzsde, árfolyam
Stock exchange market graph analysis background
Vágólapra másolva!
Jogkörében eljárva, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a piaci visszaélésekről szóló európai uniós  rendeletben foglalt, a bennfentes információ haladéktalan nyilvános közzétételére vonatkozó jogszabályi rendelkezések megsértése miatt 2 millió forint felügyeleti bírság megfizetésére kötelezte az egyik, tőzsdén kereskedett társaságot. A jegybank most közzétette szakmai indoklásának részét, azzal a céllal, hogy ezekkel az információkkal is segítse a piaci szereplőket és a tájékozódni kívánokat, a felelős és jogszerű piaci magatartás elősegítése érdekében.
Vágólapra másolva!

A Kulcs-Soft Nyrt. közlése szerint, melyet a cég mint "Kibocsátó", a Budapesti Értéktőzsde honlapján tett közzé tájékoztatásként, az MNB a Kibocsátónál folyamatos felügyelet megállapításai alapján, 2023. január 09. napján, H-PJ-IIIB-3/2023. szám alatt, az alábbi határozatot hozta:

I. Az MNB megtiltja a Kibocsátó számára, hogy a piaci visszaélésekről szóló európai uniós rendeletben foglalt, a bennfentes információ haladéktalan nyilvános közzétételére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket ismételten megsértse.

II. Az MNB a piaci visszaélésekről szóló európai uniós rendeletben foglalt, a bennfentes
információ haladéktalan nyilvános közzétételére vonatkozó jogszabályi rendelkezések
megsértése miatt a Kibocsátót 2.000.000,- Ft, azaz kettőmillió forint felügyeleti bírság
megfizetésére kötelezi.

Mi állhat egy ilyen határozat hátterében, milyen előírások mentén hoz döntést a jegybank felügyeleti jogkörében?

A jegybank indoklásából kiderül, hogy a Kibocsátó az év végi pénzügyi jelentésének összeállítása során bennfentes információt azonosított, amit 31 nappal később, a pénzügyi jelentésével egyidejűleg, a Kibocsátó igazgatóságának a pénzügyi jelentést jóváhagyó – azaz a jelentéskészítési folyamat lezárását jelentő – döntését követően tett csak közzé.

Képünk illusztráció Forrás: Shutterstock/Copyright (c) 2017 GH Studio/Shutterstock. No use without permission./Gh Studio

Az időközi vagy év végi pénzügyi jelentések összeállítása során a kibocsátóknak folyamatosan
értékelniük szükséges, hogy azonosítható-e bennfentes információ a készülő időközi vagy év végi
pénzügyi jelentéssel összefüggésben, ugyanis a jelentések összeállítása során keletkező információk
adott esetben – mint azt a Kibocsátó jelen esetben fel is ismerte – bennfentes információnak
minősülhetnek. Az MNB indoklásában bemutatja, milyen szabályok mentén lehet késlelteni bizonyos bennfentes információk közzétételét. Azonban - mint az indoklásból kiderül - a mostani esetben másról volt szó.

A pénzügyi jelentések összeállítása során azonosított bennfentes információt a kibocsátónak
vagy a lehető leghamarabb közzé kell tennie vagy – amennyiben annak feltételei fennállnak – döntenie
szükséges a bennfentes információ nyilvános közzétételének késleltetéséről. Amennyiben a kibocsátó
sem a lehető leghamarabb történő közzététel iránt nem intézkedik, sem pedig a bennfentes információ
nyilvános közzététele késleltetéséről nem dönt, úgy szükségszerűen megsérti a vonatkozó szabályzatot bekezdését.

Az MNB megállapítása szerint jelen ügyben a Kibocsátónak a bennfentes információ azonosításakor azt vagy a „lehető leghamarabb" nyilvánosan közzé kellett volna tennie (amely kötelezettségének nem tett eleget), vagy pedig amennyiben a meghatározott feltételek fennálltak, úgya bennfentes információ azonosításakor saját felelősségére késleltetnie kellett volna annak nyilvánosközzétételét.

A két előírás szerinti opció közül azonban a Kibocsátó egyiket sem választotta, választásából fakadó kötelezettségének nem tett eleget, így az MNB felügyeleti feladatainak jogkörében eljárva, elmarasztalta.

Az indoklás részletesen, szabályhivatkozásokkal elérhető az MNB honlapján.