Sokkoló felfedezés: új, halálos baktériumokat találtak tudósok

baktérium, kórokozó, fertőzés
Acinetobacter baumannii illusztrációja
A kiváló sterilizáltság és az óvintézkedések maximális betartása mellett is halálos baktériumok aktiválódhatnak a szervezetünkben, ha kórházba kerülünk – erre jutott egy amerikai kutatás, amely szerint csak az Egyesült Államokban évente 100 ezren halnak meg kórházi fertőzések miatt.

A Washingtoni Egyetem orvostudományi részlegének új tanulmánya egy olyan tényezőt tárt fel, ami hozzájárulhat a halálesetekhez. Eszerint a kórházi betegek tudtukon kívül maguk is a veszélyes baktériumok forrásaként működnek. Sok beteg ráadásul nem is tud arról, hogy veszélyes baktérium rejtőzik szervezetében.

Ezek az életveszélyes mikroorganizmusok egészséges emberekben nem tudnak kárt okozni, ha azonban az immunrendszer legyengül, és kórházba kerülünk, aktiválódhatnak, és hatalmas pusztítást vihetnek végbe.

Egy sokkoló kísérlet eredménye

A kutatók katétereket teszteltek egereken, és megfigyelték, hogy a kísérlet után hamarosan húgyúti fertőzések (UTI) jelentek meg az állatok szervezetében. A katéterek olyan steril (baktériummentes) csövek, amelyeket műtét előtt helyeznek a betegek testébe, hogy elvezessék a hólyagban tárolt vizeletet.

Nem sokkal a kísérlet után az egerek szervezetében megjelent és szaporodni kezdett az Acinetobacter baumannii nevű baktérium. Ez a kórokozó húgyúti fertőzéseket, tüdőbetegséget és számos egyéb egészségügyi problémát okoz emberekben.

A kísérlet előtt az egerek hólyagjában nem találtak az A. baumannii nyomát. A katéter szintén mentes volt minden kórokozótól. Mégis, huszonnégy órával a katéterek alkalmazása után az egerek 50 százalékában megjelent a kórokozó.

Kiderült, hogy a baktérium valójában mindvégig ott bujkált az érintett rágcsálók hólyagjának sejtjeiben.

Ugyanez megtörténhet embereknél is

A tanulmány szerzői úgy vélik, a kórházban fekvő emberekkel ugyanaz megtörténhet, mint amit az egérkísérletnél megfigyeltek. Ezért fontos lenne, hogy műtét előtt alaposabban szűrjék a pácienseket, mert hiába tökéletesen steril és tiszta egy kórház, ilyen körülmények között is megtörténhet a tragédia.

– idézi a tanulmány egyik szerzőjét az Interesting Engineering magazin.

Acinetobacter baumannii illusztrációja Forrás: Science Photo Library via AFP/KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Kateryna Kon/Science Photo Libra

Fontos hangsúlyozni, hogy bár az A. baumannii bármelyikünkben jelen lehet, egészséges emberben nem okoz problémát. Ha viszont az immunrendszer drasztikusan gyengül, elszabadulhat, és nagyon nehéz kiirtani, mert ellenáll az antibiotikumoknak.

A teljes tanulmány a Science Translational Medicine című orvosi szakfolyóiratban olvasható.